آخرین تحولات لبنان

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 1017242

راز درآمد نجومی مشاوران املاک

حسین عبداللهی؛ کارشناس مسکن و شهرسازی

اه اندازی یک بنگاه معاملات ملک و زمین، یکی از پرسود ترین مشاغل در بین تمامی حرفه‌های موجود در کشور است. آمارها نیز نشان می‌دهد که در بین کسب و کارهایی که با بدنه مردم در ارتباط هستند، مشاوران املاک بیشترین درآمد را دارند.

حتی رکود اقتصادی و کاهش درآمد مردم نیز موجب نشده است درآمد این قشر کاهش یابد؛ چرا که از طرفی ملک اساسی ترین نیاز خانواده‌هاست و با کاهش درآمد خانواده‌ها تنها سهم مسکن از هزینه‌های آن‌ها افزایش می‌یابد؛ و از طرف دیگر از آنجا که حق الزحمه مشاوران املاک به صورت درصدی از قراردادها پرداخت می‌شود، افزایش قیمت املاک موجب شده است اتفاقا درآمدهای به مراتب بیشتری بدست بیاورند.
 

به همین دلیل مدتهاست که این سئوال در افکار عمومی ایجاد شده است که آیا درآمد مشاوران املاک با خدمتی که آن‌ها به متقاضیان مسکن ارائه می‌کنند همخوانی دارد؟
 

به طور کلی می‌توان خدمت مشاوران املاک به متقاضیان مسکن را در سه دسته تقسیم بندی کرد:

یافتن مسکن مناسب

انعقاد قرارداد رسمی

ارائه مشاوره درخصوص کیفیت املاک
 

در حالی که در یک اقتصاد سالم، ۲ خدمت اول با استفاده از سامانه‌های پیشرفته، با هزینه ناچیز ارائه می‌شود و هزینه خدمت سوم نیز اختیاری است و نرخ ثابتی به ازای هر مشاوره دارد. در چنین اقتصادی هیچ بنگاهی در ثبت مشخصات املاک در معرض فروش یا اجاره، یا ثبت قرارداد رسمی انحصار ندارد و مشاوران املاک تنها از طریق ارائه مشاوره کسب درآمد می‌کنند و اساسا از افزایش قیمت اجاره و خرید و فروش املاک، منفعتی نمی‌برند.
 

در چنین اقتصادی بنگاه‌های معاملات ملک رانتی در ثبت مشخصات املاک یا ثبت قرارداد ندارند و درآمدشان را از طریق ارائه مشاوره کسب می‌کنند و اساسا از افزایش قیمت اجاره و خرید و فروش املاک منفعتی نمی‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.