آخرین تحولات لبنان

با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی که دامنه آن اکنون از غزه به لبنان کشیده شده و درگیری با حزب‌الله که پس از یک هفته حملات هوایی منجر به کشته شدن صدها نفر شد، چندین کشور عملیات خارج کردن شهروندان خود از لبنان را آغاز کردند.

روزهای خلوت در بیروت ناآرام /کدام کشورها به اتباع خود گفته‌اند از لبنان خارج شوند؟

قدس؛ ایالات متحده آمریکا با آنکه به شهروندانش برای خروج از لبنان هشدار داده، اما می‌گوید هنوز برنامه‌ای برای خارج کردن اتباع خود از لبنان ندارد. در این میان، به نظر می‌رسد فرانسه بیش از سایر کشورها در جنب و جوش برای تخلیه شهروندانش از لبنان است. حدود ۲۳هزار شهروند فرانسوی و فرانسوی-لبنانی در لبنان زندگی می‌کنند. سفارت فرانسه در بیروت خط تلفنی ویژه ایجاد و گزینه‌های تخلیه غیرنظامیانی را که مایل به خروج هستند، هماهنگ کرده است.

بریتانیا اما یک پرواز تجاری را برای شهروندانش از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت چارتر کرده است. دولت بریتانیا اعلام کرده در صورت نیاز، پروازهای بیشتری انجام خواهد شد. کانادا ۸۰۰ صندلی در پروازهای تجاری برای خارج کردن شهروندانش از لبنان رزرو کرده است. حدود ۴۵هزار کانادایی در حال حاضر در لبنان هستند. ارتش کانادا برای مواقعی که پروازهای تجاری مختل شود، امکانات اضطراری در قبرس آماده کرده است. آلمان حدود ۱۱۰ نفر از کارکنان غیرضروری سفارت خود در بیروت، خانواده‌های آن‌ها و برخی از شهروندان خود در لبنان را که شرایط پزشکی داشتند، از این کشور خارج کرده است. سفارت آلمان در بیروت همچنان عملیاتی باقی مانده دارد تا به حدود هزار و ۸۰۰ شهروند آلمانی در لبنان برای خروج از طریق پروازهای تجاری و سایر روش‌ها کمک کند.

ژاپن از شهروندان خود خواسته از طریق پروازهای تجاری، لبنان را ترک کنند و در حال آماده‌سازی پروازهای نظامی برای بازگرداندن احتمالی آن‌هاست. هواپیماهای ترابری نظامی سی۲ ژاپن به اردن و یونان فرستاده شده‌اند تا در صورت نیاز برای انتقال شهروندان این کشور از منطقه آماده باشند. رسانه‌های ژاپن گزارش داده‌اند در حال حاضر حدود ۵۰شهروند ژاپنی در لبنان هستند.پرتغال ۴۴ نفر شامل ۲۸ شهروند و خانواده‌های آن‌ها را با هواپیمای نظامی و از طریق قبرس از لبنان تخلیه کرده‌است.
استرالیا نیز اقدام به تخلیه اتباع پرشمار خود در لبنان کرده است و انتظار می‌رود حدود ۵۰۰ نفر از اتباع این کشور لبنان را به مقصد قبرس ترک کنند.

خبرنگار: زینب رمضانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.