آخرین تحولات لبنان

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سالگرد عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل پس از دهه ها تجاوز و جنایات این رژیم، با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت که در تعهد به امنیت اسرائیل در قبال حماس و ایران کوتاهی نخواهد کرد.

پنتاگون: در تعهد به امنیت اسرائیل در قبال حماس و ایران کوتاهی نخواهیم کرد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه به وقت محلی بدون اشاره به ریشه ها و دلایل عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطینی به رهبری حماس و دهه ها جنایات رژیم اسرائیل، در سالگرد یکسالگی جنگ غزه که منجر به شهادت بیش از ۴۲ هزار فلسطینی در یکسال گذشته شده است، گفت: «جنایاتی که حماس در ۷ اکتبر مرتکب شد، یادآور تهدیدات حماس و دیگر سازمان های تروریستی مورد حمایت ایران است. به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، پنتاگون از ۷ اکتبر کمک های امنیتی به اسرائیل را افزایش داده و نیروهای نظامی بیشتری را برای حمایت از دفاع از اسرائیل به خاورمیانه اعزام کرده است. »

پنتاگون ادعا کرد: « این کار برای جلوگیری از تجاوز بیشتر ایران و شرکا و نیروهای وابسته به آن؛ و برای محافظت از نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه انجام شده است. در ۱۳ آوریل و مجدداً در ۱ اکتبر، نیروهای آمریکا با نیروهای اسرائیل و سایر شرکای برای شکست رگبار بی رحمانه و ظالمانه موشک های بالستیک، کروز و پهپادی ایران علیه اسرائیل با یکدیگر همکاری کردند. »

وزارت دفاع آمریکا ادامه داد: این وزارتخانه همچنین از دیگر سازمان‌های دولتی آمریکا که برای آزادی گروگان‌ها و کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در غزه تلاش می‌کنند، حمایت کرده است.

این نهاد آمریکایی با اذعان به شهادت دهها هزار فلسطینی در غزه از سوی اسرائیل، حماس را متهم دانست و گفت: «حماس یک گروه تروریستی بی رحم است که از غیرنظامیان به عنوان سپر استفاده می کند. »

پنتاگون اضافه کرد: ما معتقدیم که اسرائیلی ها و فلسطینی ها باید راهی برای تقسیم سرزمینی که هر دو آن را خانه می نامند، بیابند. این به معنای تلاش برای یافتن راهی به سوی تشکیل دو کشور است که در کنار هم در امنیت متقابل زندگی می کنند و این امر به عنوان بخشی از آینده گسترده تر و روشن تر از عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل و ادغام آن در منطقه است.

وزارت دفاع آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای جنگ طلبی رژیم اسرائیل و اقداماتش در منطقه برای گسترش جنگ غزه و درگیری ها در لبنان ادامه داد: «ما از تعهد ما به امنیت اسرائیل، مبارزه با تروریسم نشات گرفته از حماس و سایر گروه های متعصب، جلوگیری از تجاوز بیشتر ایران و همکاری با متحدان و شرکا برای ارتقای ثبات و صلح در خاورمیانه کوتاهی نخواهد کرد.»

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) عملیات غافلگیرکننده منحصربه‌فردی را با حمله به پایگاه های نظامی و شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه آغاز کرد و ضمن تصرف این پایگاه‌ ها، ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر، مقامات رژیم اسرائیل به گمان اینکه می‌توانند طی چند روز گروه‌های مقاومت را نابود و نوار غزه را تصرف کنند، حملات هوایی شدید خود به بخش های مختلف این منطقه را آغاز کردند.

رژیم اشغالگر قدس که از ناکام ماندن در دستیابی به اهداف خود از طریق حملات هوایی خشمگین بود، ناگزیر در شامگاه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، به عنوان بخشی از جنگ علیه مقاومت فلسطین، مرتکب جنایتی دیگر شده و تهاجم گسترده‌ زمینی به داخل نوار غزه را با دو هدف اعلام شده نابود کردن جنبش حماس و سرنگونی حکومت آن در نوار غزه و بازگرداندن اسرای خود از این منطقه آغاز کرد؛ همزمان با یورش زمینی، حملات هوایی و توپخانه‌ای را نیز تا به امروز ادامه دادند.

با این حال، نخستین سالروز عملیات «طوفان الاقصی» درحالی فرارسیده است که طی یک سال اخیر تمامی رشته‌های رژیم اسرائیل در طول چند دهه پنبه شد و این رژیم نه تنها نتوانست به اهداف ادعایی دست یابد، بلکه با جنایت های متعدد، چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد و در مقابل، محور مقاومت دستاوردهای مهمی در منطقه کسب کرد که مهمترین آن، بازگشت مسئله فلسطین به کانون توجهات جهانی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.