تحولات لبنان و فلسطین

برخی از اصحاب رسانه اسم این فضای فکری نادرست را اسرائیلیات گذاشته اند. اصطلاحی مناسب احوالات اجتماعی-رسانه ای فعلی جامعه ما در پی انتشار پشت سر هم اخبار جعلی، و اخبار دروغ و تحریف ها که توسط دستگاه های اطلاعاتی صهیونیست ها ساخته و پرداخته شده

اسرائیلیات، عملیات روانی در متن جامعه ایرانی

یکسال از عملیات تاریخی طوفان الاقصی مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ می گذرد و در این بین هر کسی به اندک اخباری از موضوعات روز که داشته باشد، تحلیلی ارائه می دهد. از بلاگرهای مجازی مانند اکانت های نظامی-امنیتی اینستاگرام و یوتیوب تا ادمین گروه های و کانال های تلگرام فارسی، واتس آپ، ایتا و ... همگی تبدیل به تحلیلگر های سیاسی فوق حرفه ای و "استراتژیست کلان" شده اند؛ افرادی که خدا می داند تا چه حد عاشق مکاتب و به کار بردن کلمات "ایسم" هستند. حتی راننده تاکسی های خطی شوش-مولوی هم از غافله تحلیل های هزار تویی که ریز جزییات اقدامات سازمان های اطلاعاتی آمریکایی را به شکلی ماهرانه تجزیه- تحلیل می کنند هم عقب نیافتاده اند، و نقطه نظراتی را با کلید واژه "ما یه فامیل داریم توی اطلاعات داریم" را به مسافرانشان ارائه می دهند. به طور کلی همه ما ایرانی ها یک فامیل داریم توی اطلاعات که تمام اسرار بالا تا پایین حکومت و کشور های غرب آسیا را به ما می دهند و قبل از گفتنش هم می گویند که "من نباید اینو به شما بگم، ولی می گم".

البته حق و انصاف را بخواهیم رعایت کنیم هستند کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط با مسائل فنی و اعتقادی سیاسی دارند و یا اگر هم تحصیلات ندارند، مطالعات کافی را تا حدی که بتوانند سره از ناسره را در این "آشفته بازار مکاره" تشخیص دهند وجود دارند. ولی مگر دسترسی به چنین تحلیل هایی برای همه میسر است؟ جواب مشخص است، قطعا نه.

مسموم کردن فضای حربه روانی دشمن

اما باید بعضی وقت ها تیغ را از روی گلوی عوام و خواص جامعه برداشت و به این موضوع توجه کنیم، هیجانات پر و سر صدایی که در دو-سه هفته اخیر به دلیل شهادت تعداد زیادی از رزمندگان حزب الله لبنان در پی انفجار پیجر های جیبی در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت و بعد از آن شهادت سید حسن نصر اتفاق افتاد افکار تصورات نادرستی را در فکر مردم جا انداخته است. حتی یا حملات هوایی وحشیانه ارتش اسرائیل به این منطقه (ضاحیه) نیز، باعث ایجاد تفکرات سمی ای در بین ذهن مردم کشورمان شده که به این راحتی ها این ذهن ها سم زدایی نمی شود.

در ادامه سه گزاره زیر راداشته باشد: «دو منبع عربی از کشته شدن سردار قاآنی (فرمانده سپاه قدس) و احمد پوردستان (رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش) در حملات اسرائیل به سوریه خبر داده اند. تصاویر منتشر شده از تعطیلی بنادر هرمزگان و خالی بودن اسکه‌های بندر شهید رجایی از کشتی ها در پی تهدیدات اخیر اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور حکایت دارد. منابع مطلع از حمله اسرائیل به تاسیاست هسته ای جمهوری اسلامی در اصفهان خبر می دهند.» این اخبار که تنها طی دو روز اخیر از سوی شبکه های فارسی زبان خارجی و بویژه ایران اینترنشنال منتشر شد از برنامه دشمن برای سنجش حساسیت مردم و آغاز یک جنگ روانی جدید، حکایت دارد. در این بین ضعف و حرفه ای عمل نکردن رسانه های داخلی به همراه عملیات روانی سنگین و حرفه ای دشمنان، به جو غبار آلود و مبهم دامن زده است.

برخی از اصحاب رسانه اسم این فضای فکری نادرست را اسرائیلیات گذاشته اند. اصطلاحی مناسب احوالات اجتماعی-رسانه ای فعلی جامعه ما در پی انتشار پشت سر هم اخبار جعلی، و اخبار دروغ و تحریف ها که توسط دستگاه های اطلاعاتی صهیونیست ها ساخته و پرداخته شده و فیک نیوز های آنلاین و مجازی آن را توزیع می کنند. اسرائیلیات از کوه کاه می سازند و یا دروغ و راست را به شکل کاملا حرفه ای وارونه می کنند تا جایی که جای جلاد و شهید عوض می شود و ما به عنوان یک ایرانی در میانه جنگ باید حواسمان به این مسئله مهم باشد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.