تحولات لبنان و فلسطین

نتایج آزمایشگاهی برخی پژوهشگران نشان می‌دهد کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو به طور فعال به ساخت سلول‌های پیش‌ساز در عروق خونی کمک می‌کند.

افزایش مصرف کافئین به سلامت قلب کمک می‌کند

به گزارش قدس آنلاین از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، بیماری‌های عروقی، آسیب رگ‌های خونی و پیامدهای ناشی از آن، حمله قلبی و سکته مغزی، از دلایل اصلی مرگ‌ومیر به شمار می‌روند. در بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، این خطرها بسیار بیشتر هستند. این موضوع هم به دلیل خودِ بیماری‌هاست و هم به دلیل برخی داروها به ویژه مشتقات کورتیزون که برای درمان آن‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس پژوهش منتشر شده در مجله روماتولوژی (Rheumatology)، افزایش مصرف کافئین ممکن است به سلامت قلب کمک کند.

تا پیش از این، توصیه‌های پزشکان برای کاهش این خطرات عروقی به اجتناب از عوامل خطر محدود می‌شد. این توصیه‌ها شامل متوقف کردن التهاب، کاهش مصرف داروهای حاوی کورتیزون و همچنین توصیه‌های مرسوم مانند سیگار نکشیدن، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون بالا بود.

پژوهشگران دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیا که در پژوهش جدید مشارکت داشتند، معتقدند بیماران ممکن است بتوانند با انجام کاری که واقعاً لذت‌بخش است، به سلامت عروق خود کمک کنند. نتایج آزمایشگاهی این پژوهشگران نشان می‌دهد کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو به طور فعال به سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال (گروهی از سلول‌ها که به بازسازی پوشش رگ‌های خونی کمک می‌کنند و در رشد عروقی نقش دارند) کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد رژیم غذایی حاوی ویتامین دی (D) که در ماهی روغنی و تخم‌مرغ موجود است و ویتامین اِی (A) که در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد و اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه و سدیم کم، در کاهش بار التهابی نقش دارد.

دانشمندان درباره تاثیرات کافئین شگفت‌زده شدند. کافئین علاوه بر اثر محرک بر روی بدن، اثر ضد التهابی نیز دارد زیرا به گیرنده‌های بیان‌شده در سطح سلول‌های ایمنی متصل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.