تحولات لبنان و فلسطین

باوجود اینکه شهریور ماه رهبر معظم انقلاب با اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات گندمکاران موافقت کردند؛ اما همچنان مشاهده می‌کنیم که ۴۴ همت از طلب کشاورزان مانده و دولت درحال تعلل در این رابطه است.

ضرورت درنظر گرفتن ردیف مستقل بودجه برای پایان دادن به‌ معضل پرداخت مطالبات گندمکاران

به‌گزارش قدس آنلاین، هرساله با فرارسیدن فصل برداشتِ گندم یکی از دغدغه‌های کشاورزان، زمان تحویل طلب‌شان توسط دولت است. طبق قانونِ خرید محصولات کشاورزی، دولت مکلف است که ظرف ۴۸ ساعت از خرید گندم، طلب گندمکاران را پرداخت کند؛ اما معمولا این قانون اجرا نمی‌شود و کشاورز ماه‌ها برای دریافت پولش به‌انتظار می‌نشیند.

امسال با وجود اینکه خرید گندم از هفته اول فروردین ماه آغاز شده؛ اما همچنان مشاهده می‌کنیم که باوجود گذشته ۷ ماه از سال و آغاز فصل جدید کشت، همچنان بسیاری از گندمکاران مطالبات خود را نتوانسته‌اند از دولت دریافت کنند.

گفته می‌شود حدود ۲۰ درصد مطالبات گندمکاران که رقمی بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد تومان(۴۴ همت) است تسویه نشده که همین رقم باوجود اینکه نسبت به‌ارقام پرداختی(۱۶۷ همت) بسیار کمتر است؛ اما نارضایتی گندمکاران را درپی داشته است.

باتوجه به‌اینکه تعویق در پرداخت مطالبات این محصولِ استراتژیک مربوط به‌امسال نیست و هرساله کشاورزان با مشکل مواجه هستند، به‌نظر می‌رسد اختصاص یک ردیف مستقل و جداگانه در بودجه برای این منظور ضروری می‌نماید.

پیشنهادی که بنیاد ملی گندمکاران بر آن تاکید دارد ومی‌گوید«برای خرید تضمینی گندم یک ردیف اعتباری جداگانه تعریف شود و این گونه نباشد که پول گندم کار از محل یارانه سوخت دیده شود که طی ۱۲ ماه تأمین می‌گردد؛ در حالی که زمان تحویل گندم پنجم و ششم فروردین هر سال آغاز و تا پایان شهریور انجام می‌شود. همچنین این پول نباید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود».

«دولت سال آینده باید ردیف مستقل برای خرید تضمینی گندم در بودجه تعریف کند در غیر این صورت گندمکاران محصول خود را تحویل دولت نمی‌دهند»؛ این هشدار بنیادملی گندمکاران نشان می‌دهد که به‌واقع کارد به‌استخوان گندمکاران رسیده و دولت و مجلس باید فکری به‌حال آنان کنند تا در سال آینده و سال‌های بعد با مشکل تامین این محصول استراتژیک مواجه نشویم به‌خصوص اینکه امسال خرید گندم از مرز ۱۲ میلیون تن گذشت و ما تقریبا در این رابطه به‌خودکفایی رسیده‌ایم و استمرار این اتفاق حمایت دولت و مجلس از کشاورز را می‌طلبد.

اما باوجود اهمیت این موضوع، مجلس و دولت توپ را به‌زمین یکدیگر انداخته و بهانه‌تراشی می‌کنند. از یک سو باوجود اینکه بودجه لازم توسط صندوق توسعه ملی برای تسویه مطالبات گندمکاران اختصاص یافته دولت می‌گوید که«باید در قالب لایحه دوفوریتی از مجلس اجازه پرداخت بگیریم» و آقایان پس از گذشته چند ماه تازه می‌خواهند اقدام به‌مطرح کردن لایحه در دولت کنند و از طرف دیگر مجلس تاکید دارد اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده است و حتماً پیگیری می‌کنیم که انجام شود؛ اما تاکنون به‌جز حرف چیزی از آنان ندیده‌ایم.

پاسکاری مجلس و دولت برای پرداخت مطالبات نه‌تنها کشاورزان را برای تهیه بذر و خرید نهادها برای سال جدید کشت در تنگنا قرار می‌دهد که آنان را از ادامه کار ناامید می‌کند. به‌همین دلیل پیگیری برای تعیین ردیف مستقل بودجه کمک می‌کند که حداقل برای سال‌های آینده گندمکاران نه‌تنها با مشکل مواجه نشوند که برای افزایش کشت هم امیدوار بکوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.