تحولات لبنان و فلسطین

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر از طریق ایجاد برخی پیمان‌ها و برقراری روابط با برخی کشورهای منطقه به دنبال افزایش عمق راهبردی در منطقه بوده است، افزایش درگیری‌های اخیر در منطقه احساس نیاز این رژیم برای ایجاد عمق راهبردی را بیش از پیش نمایان کرده است.

صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد پایگاه در سومالی‌لند/ ردپای ابوظبی در باز کردن پای اسرائیل به باب‌المندب

قدس؛ رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر از طریق ایجاد برخی پیمان‌ها و برقراری روابط با برخی کشورهای منطقه به دنبال افزایش عمق راهبردی در منطقه بوده است و افزایش درگیری‌های اخیر در منطقه غرب آسیا پس از عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق ۱و۲ احساس نیاز این رژیم برای ایجاد عمق راهبردی را بیش از پیش نمایان کرده است.

البته پیش از این در جنگ عربستان علیه یمن نیز تل‌آویو تلاش‌هایی برای ایجاد یک پایگاه مشترک نظامی با ریاض در کشور جیبوتی کرده بود. به‌تازگی گزارش‌های متعددی از تلاش اسرائیل برای ایجاد یک پایگاه نظامی در «سومالی‌لند» منتشر شده است؛ براساس گزارش میدل‌ایست مانیتور تل‌آویو تلاش می‌کند با هدف تقویت امنیت خود در برابر تهدیدات یمن و افزایش توانایی‌های نظارتی خود بر تنگه باب‌المندب، در سومالی‌لند پایگاهی ایجاد کند؛ این ابتکار راهبردی، همان‌طور که میدل ایست مانیتور گزارش کرده، منعکس‌کننده جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای گسترده اسرائیل است و پیچیدگی‌های ژئوپلتیکی در منطقه را برجسته‌تر می‌کند.

چرا سومالی‌لند برای تل‌آویو مهم است؟

البته نه فقط رژیم صهیونیستی که کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و آمریکا نیز برای ایجاد پایگاه نظامی در سومالی‌لند ابراز علاقه کرده‌اند. سومالی‌لند که به شکل مستقل عمل می‌کند از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نمی‌شود اما به دلیل موقعیت راهبردی خود، در سالیان اخیر یکی از کانون‌های توجه بین‌المللی بوده است. سومالی‌لند با اتیوپی، جیبوتی و سومالی هم‌مرز بوده و دارای خط ساحلی ۴۶۰مایلی در امتداد خلیج عدن است و در نزدیکی مسیرهای دریایی حیاتی قرار دارد که نزدیک به یک سوم محموله‌های دریایی جهان از آن عبور می‌کند.

این مزیت جغرافیایی، سومالی‌لند را به شریکی جذاب برای طرف‌هایی تبدیل می‌کند که به دنبال ایجاد جای پا، به‌ویژه در زمینه امنیت دریایی، تلاش‌های ضد دزدی دریایی و عملیات‌های ضد تروریسم در منطقه هستند.
 مهم‌ترین دلیل رژیم صهیونیستی برای نزدیک شدن به سومالی‌لند را باید در نگرانی‌های امنیتی این رژیم جست‌وجو کرد که آن‌ها را به ایجاد یک حضور راهبردی برای ارتقای قابلیت‌های دفاعی در منطقه ترغیب کرده است؛ افزایش درگیری‌ها در منطقه هم بر نیاز رژیم به عمق راهبردی بیشتر تأکید می‌کند، به‌ویژه اینکه اسرائیل با چالش‌های امنیتی مداوم از سوی کشورهایی مانند یمن مواجه است.

علاوه بر امنیت، مشارکت بالقوه اسرائیل با سومالی‌لند می‌تواند چشم‌اندازهای اقتصادی قابل توجهی را در پی داشته باشد، چرا که اقتصاد در حال توسعه منطقه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، انرژی و زیرساخت‌ها را ارائه می‌دهد و از این نظر قابلیت‌های تل‌آویو در زمینه فناوری کشاورزی می‌تواند برای سومالی‌لند که عمدتاً به کشاورزی معیشتی مشغول بوده و به‌شدت به واردات مواد غذایی متکی است بسیار قابل توجه باشد.

ردپای ابوظبی در باز کردن پای تل‌آویو به سومالی‌لند

برپایه گزاش میدل ایست در این میان امارات متحده عربی نقش مهمی در این سناریو اسرائیل ایفا می‌کند. امارات با داشتن پایگاه نظامی در سومالی‌لند و سابقه سرمایه‌گذاری در این منطقه، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی معرفی کرده است. به رسمیت شناختن سومالی‌لند توسط امارات و آموزش نیروهای امنیتی محلی توسط ابوظبی، پایه و اساس مشارکت راهبردی را ایجاد کرده است که با منافع تل‌آویو همسو خواهد بود. علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است امارات مذاکرات میان تل‌آویو و سومالی‌لند را برای ایجاد پایگاهی در ازای به رسمیت شناختن رسمی سومالی‌لند تسهیل کرده است.

البته همکاری میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی به سومالی‌لند محدود نمانده است و برنامه‌هایی بالقوه برای ایجاد یک مرکز نظامی و اطلاعاتی در مجمع الجزایر «سقطرا» (سوکوترا) یمن که در حال حاضر در اشغال امارات است، وجود دارد.
 علاقه قبلی ابوظبی به جزایر «سقطرا» (سوکوترا)، همراه با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو از طریق «توافق ابراهیم» نشان از هدف مشترک برای تقویت امنیت و تسلط بر منطقه است.

به رسمیت شناختن سومالی‌لند به عنوان یک کشور مستقل، مزایای متعددی را برای رژیم صهیونیستی در زمینه تقویت امنیت ملی، مقابله با تهدیدات منطقه‌ای، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و تقویت روابط دیپلماتیک به دنبال خواهد داشت. به نوشته میدل ایست مانیتور در منطقه‌ای مملو از رقابت برای نفوذ و منابع، تعامل تل‌آویو  با سومالی‌لند می‌تواند نقطه ورود منحصر به‌فردی را برای این رژیم ایجاد کند تا حضور خود را در منطقه تثبیت کرده و در عین حال از موانع ژئوپلتیکی که اغلب مانع تعاملات آن با دیگر قدرت‌های منطقه می‌شود، عبور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.