تحولات لبنان و فلسطین

طی دو سه ماه اخیر بخشی از معوقات پرستاران پرداخت شد اما هنوز ۷ ماه معوقه کارانه و حدود چهارماه اضافه کار پرستاران پرداخت نشده است.

معوقه کارانه و اضافه کار پرستاران هنوز پرداخت نشده است/ اضافه کار تحمیلی پرستاران غیر قانونی است

هیچ یک از مطالبات جامعه پرستاری عملی نشده است

رئیس خانه پرستار با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: لایحه بودجه با سال های پیش متفاوت شده است. سال های اخیر جزئیات بودجه ریزی از دستگاه مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شد و این سازمان براساس منابعی که در دسترس داشت آن را کاهش یا افزایش می داد اما حالا بودجه دو مرحله دارد که کلیات آن به مجلس ارائه شده اما جزییات آن هنوز منتشر نشده است.

بنابراین تنها می توانیم قضاوت کنیم که تاکنون اقدام عملی برای هیچ یک از مطالبات جامعه پرستاری صورت نگرفته است.

اجرای ناقص قانون ارتقای بهره وری

محمد شریفی مقدم می افزاید: پرستاران خواستار اجرای کامل قوانین در حوزه پرستاری هستند که یکی از آن ها قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. این قانون به خاطر عدالت در پرداخت های بین گروه های پزشکی در سال۸۶ مصوب مجلس شد و از همان سال سران سه قوه بر اجرای این قانون اصرار داشتند اما تاکنون به صورت ناقص اجرا شده است.

رئیس خانه پرستار ادامه می دهد: از دیگر قوانین حوزه پرستاری، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری است که از ۱۳۸۸ مصوب شد. به دلیل شرایط سخت شغلی پرستاران و مواجهه مکرر آن ها با بیماران در حال احتضار و احتمال آلودگی های به سبب عوامل پرخطر بیماری زا مثل کرونا، هپاتیت و غیره توسط قانون گذار وضع شده که پرستاران باید کمتر در محیط کار حضور داشته باشند.

اما به دلیل کمبود نیرو با وجود بی میلی پرستار او را اجبار به اضافه کاری می کنند که این اضافه کاری تحمیلی با روح قانون مغایرت دارد و عملا قانون ارتقای بهره وری بی اثر شده است.

شریفی مقدم تصریح می کند: از طرفی نرخ اضافه کاری پرستاران رقم بسیار ناچیز و متوسط ۲۵ هزار تومان است. یعنی پرستاران برای یک شیفت ۷ ساعته تقریباً ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتومان دریافت می کنند که این مبلغ حتی هزینه ایاب و ذهاب پرستار هم نمی شود.

این در حالی است که چنانچه پرستار غیبت داشته باشد او را به تخلفات اداری معرفی یا تعدیل و جابه جا می کنند.

رئیس خانه پرستار ادامه می دهد: از دیگر مطالبات پرستاران حذف اضافه کاری اجباری و اصلاح رقم اضافه کار است.

درباره فوق العاده خاص نیز پرستاران انتظار دارند که با ترمیم حقوق در بودجه ۱۴۰۴ فوق العاده خاص شان با ضریب مناسبی محاسبه شود.

وی اذعان می کند: تنها اقدامی که طی دو سه ماه اخیر پیرو اعتراضات پرستاران انجام شد پرداخت قسمتی از معوقات بود. هرچند به طور متوسط هنوز ۷ ماه معوقه کارانه و حدود چهارماه اضافه کار پرداخت نشده است.

مرحله اول لایحه بودجه به مجلس رفته است

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز درباره لایحه بودجه و مطالبات پرستاران می گوید: لایحه بودجه ای که در مرحله اول به مجلس رفته است کلیات بودجه است و هنوز مرحله دوم آن توسط دولت تهیه نشده که امیدواریم در مجلس نگاه ویژه تری به حوزه پرستاری شود.

احمد نجاتیان می افزاید: طبق وعده های رئیس جمهور مبنی بر عدالت و رفع تبعیض، انتظار داریم در لایحه بودجه نگاه یکسانی به همه اقشار، کارمندان و حقوق بگیران صورت گیرد.

ما در برخی حوزه ها مانند حوزه سلامت دچار مشکل هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. همان گونه که با پیگیری وزارت بهداشت و موافقت دولت موضوع دستیاران را به عنوان شغل محاسبه کردند.

تا ۲۴ میلیون تومان معافیت از مالیات

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه می کند: وزارت بهداشت بر اساس وظیفه، پیشنهاد خود درباره مالیات را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است و در حوزه مالیات بر حقوق، قدم بزرگی برداشته شده و دولت تا ۲۴میلیون را معاف کرد که جای قدردانی دارد اما برای پرستارانی که به دلیل نیازهای مالی و نیاز نظام سلامت مجبور هستند در دو جا کار کنند بقیه این مبلغ به صورت پلکانی محسوب می شود.

انتظار این بود که در حوزه پرستاری نیز مانند اعضای هیئت علمی و قضات این موضوع دیده شود هرچند پیشنهاد از وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه رفته اما در لایحه بودجه ردپایی از این موضوع دیده نمی شود.

وی می گوید: درباره فوق العاده خاص، برنامه هفتم این اجازه را به دولت داده و هم سازمان برنامه و بودجه و نیز سازمان اداری استخدامی کشور و وزارت بهداشت معتقدند باید حداقل برای برخی اقشار از جمله کارکنان بهداشتی درمانی و به ویژه پرستاران لحاظ شود.

به نظر می رسد دیدگاه جدی در سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرستاری وجود ندارد.

امید به رسیدن خبرهای خوش تا روز پرستار

نجاتیان می افزاید: امیدواریم در ادامه بررسی لایحه بودجه در مجلس، همان طور که نمایندگان نشان دادند به طور جدی وارد این حوزه شده و با همکاری رئیس کمیسیون بهداشت و کمیته پرستاری نقایص را در تأیید کلیات بودجه ببینند.

درباره جزئیات بودجه نیز انتظار این است که به بحث بازنگری و افزایش تعرفه های پرستاری و افزایش فوق العاده خاص توجه ویژه شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری امیدوار است با همکاری وزارت بهداشت و نهادهای دولتی تا رسیدن به روز پرستار با رخ دادن اتفاقات خوب، خبرهای خوش به پرستاران برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرستار ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
    2 0
    بهترین روش اینه که کل پرستاران کشور به صورت هماهنگ دیگه اضافه‌کاری اجباری ندن کاملاً قانونی هم هست