تحولات لبنان و فلسطین

۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کد خبر: 1023210

تاکید بر نقشه راه جمعه نصر

جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده های شهدای امنیت، آن هم در فضای ملتهب منطقه دارای اهمیت زیادی بوده و پیام های خاصی داشت

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده های شهدای امنیت، آن هم در فضای ملتهب منطقه دارای اهمیت زیادی بوده و پیام های خاصی داشت. اینکه ایشان فرمودند بزرگ نمایی و کوچک کردن اقدام صهیونیست ها کار درستی نیست و در ادامه البته تاکید داشتند باید حتما خطای محاسباتی دشمن علیه ایران و ملت ما به هم بخورد نشان دهنده یک خط تحلیلی مهم است.

در ارزیابی این بخش بیانات حضرت ایت الله خامنه ای باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی با نوع رفتار خود طی سال های گذشته ثابت کرده که تنها به اقدامات مستقیم علیه جمهوری اسلامی اکتفا نخواهد کرد و پروژه اختلاف افکنی و ایجاد شکاف میان مردم پس از حملات شرورانه به تهران، ایلام و خوزستان را به جد در برنامه دارد. در این معنی معمولأ هر اقدام نظامی در سطح جامعه به یک سری ذهنیت ها میان مردم منجر می شود و با بروز و ظهور اندیشه های مختلف تعادل بر هم ریخته و اختلافات در کشور شکل می گیرد. این موضوع در پی ماجراجویی اخیر صهیونیست ها در دل جامعه ما ایجاد شد بطوریکه پس از این حرکت عده ای موضوع پاسخ دندان شکن و سریع جمهوری اسلامی را پیش کشیده و در طرف مقابل گروهی به کوچک نمایی اقدام خصمانه دشمن روی آوردند. همین مسئله به ظاهر کوچک ان هم در محیط کاملا جنگی منطقه می تواند یک دستی جامعه را بر هم زده و مردم را به بی راهه ببرد. در این وضعیت مقام معظم رهبری از جایگاه پدرانه و هدایت گر خود وارد شده و در سخنرانی خود نسبت به بروز چنین پدیده ای هشدار داده و خط و ربط ها را ترسیم کردند تا درمیان جریان های مختلف بر سر چگونگی مقابله ایران با این اقدام مذبوحانه صهیونیست ها تفرقه ایجاد نشود. ایشان با اظهارات سنجیده و کامل خود و ذکر این نکته که شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری اما بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد؛ مسیر واقع بینی درستی را در پیش پای آحاد جامعه گذاشته اند و در مقابل سیاست کشور در این باره را به روشنی ترسیم کردند تا به تردیدها پایان داده شود. به عبارت دیگر درپی اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی، فضای کشور، همگرایی خوبی را تجربه می کرد، اما باید مراقب بود بستر و رشته این همگرایی در کشور پاره و گسسته نشده و با قطبی سازی تضعیف نگردد و بیانات رهبری در این زمینه بسیار راهشگا است. این رویکرد ادامه استراتژی و خطی است که ایت الله خامنه ای در خطبه های تاریخی جمعه نصر بیان کرده و فرمودند: ما در برابر دشمن نه تعلّل میکنیم، نه شتاب‌زده میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام میگیرد. این همان نقشه راهی است که رهبری بارها نسبت به برخی از افراد گوشزد کرده اند چراکه جمهوری اسلامی نشان داده در  زمان مناسب و با امکانات دقیق پاسخ خود را  به دشمنان خواهد داد.

از سوی دیگر اینکه حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات خود امنیت را مترادف با افزایش قدرت دانسته و بر تقویت ابزارهای قدرت تاکید می کنند هم معنادار است. آنچه که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند این است که یک جامعه زمانی قدرتمند و توانا می شود که بتواند با ابزارهای پیشرفته نظامی و به روز در برابر توطئه ها و نگاه چپ دشمنان مصون بماند. مترادف این مسئله باز می گردد به آیه 60سوره انفال که خداوند در آن می فرماید: هر نیرویی در قدرت دارید برای مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازید و اسب های ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را که شما نمی شناسید و خدا آنها را می شناسد و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده می شود و به شما ستم نخواهد شد.

این آیه کاملأ مسیر و راه را به مسلمانان عرضه داشته یعنی اگر آنها بخواهند در جهان با عزت زندگی کنند و در برابر توطئه و حمله و حتی تسلط دشمنان در امان بمانند باید خود را به قدرت و جدیدترین ابزار نظامی مجهز کنند تا طرف متخاصم احساس نماید در صورت حمله شکست خواهد خورد. لذا بایستی همواره کشورهای اسلامی و بویژه ایران قدرت دفاعی و بازدارندگی خود را در برابر دشمنان حفظ و ارتقا دهند. این در حالی است که متأسفانه در سال های اخیر افراد و گروه هایی به سخنان دشمنان با خوش بینی برخورد کردند و این می تواند برای کشور زیان بار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.