تحولات منطقه

فراخوان علمی سی و یکمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز نسل نو و رسالت ما» منتشر شد.

نماز نسل نو و رسالت ما
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به نقل از ستاد اقامه نماز، در این فراخوان آمده است:

باسمه تعالی

“ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی{نماز} و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده تا مدرسه و تا دانشگاه و تا محیط‌های ورزشی و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاه‌ها و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد و تا همه‌ی واحدهای بسیج و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی و نظائر این‌ها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاه بدانند و راه‌های آموختن و گذاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. “

فرازی از پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)  به سی امین اجلاس سراسری نماز

ستاد اقامه نماز با استعانت از خداوند حکیم و با کمک صاحب نظران و پژوهشگران و مدیران ارشد نظام بنا دارد تا در سی و یکمین اجلاس سراسری نماز بر اساس موضوع اجلاس نقش و رسالت حاکمیت و آحاد جامعه در زمینه نماز نسل نو را با مشارکت نهادها و متولیان فرهنگی مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و پس از انجام مطالعات کارشناسی و رایزنی های لازم و رفع موانع، راه‌های بهسازی و تحول در حرکت اقامه نماز نسل نو برای هر یک از نقش آفرینان را احصاء و در تحقق این هدف والا، مساعدت کند.

مخاطبان:

مدیران ارشد نظام ، محققان و استادان حوزه و دانشگاه و فرهنگیان و دستگاههایی که در پرورش آینده سازان نقش آفرین هستند.

محورها و موضوعات فراخوان ویژه محققان و صاحب نظران:

۱. رسالت و نقش مادران و پدران در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۲. رسالت و نقش مدارس و امور تربیتی و تشکل های دانش آموزی در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۳. رسالت و نقش حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۴. رسالت و نقش مراکز علمی، دانشگاه ها، اساتید، نهادهای فرهنگی، کانون ها و تشکل های های دانشجویی در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۵. رسالت و نقش نهادها و دستگاه های فرهنگی و دینی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۶. رسالت و نقش امامان جماعت و مساجد در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۷. رسالت و نقش امور تربیتی در مدارس و دفتر نمایندگی رهبری در امور دانشگاه ها در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۸. نقد و بررسی کاستی های فرهنگی و هنری نهادهای ذیربط در رخداد کاهل نمازی در اقشاری از جامعه

۹. نقد و بررسی و تبیین علل قصور در اقامه نماز طیفی از نسل نو و راهکارهای مناسب

۱۰. جایگاه اقامه نماز در حکمرانی اسلامی با تمرکز بر نسل نو

۱۱. راهکارهای جذب نسل نو به مساجد با تمرکز بر نقش عبادی، فرهنگی و اجتماعی مساجد

۱۲. راهکارهای نهادینه کردن اقامه نماز در بین نسل نو از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی

۱۳. رسالت و نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین نسل نو

۱۴. رسالت و نقش دستگاه های حاکمیتی در امر نماز

۱۵. تأثیرات روابط دوستان و همسالان در ترویج و دعوت به نماز

۱۶. رسالت صاحب نظران و صاحبان اندیشه در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۱۷. نقش و تأثیرات حضور مدیران ، معلمان و اساتید در نماز جماعت مدارس و دانشگاه ها در تشویق نسل نو به نماز

۱۸. نقش اصحاب رسانه، تولیدکنندگان ، کارگردانان ، فیلم نامه نویسان و بازیگران در نهادینه سازی نماز

۱۹. نقش الگوها و چهره های فرهنگی ، هنری ، ورزشی در فرهنگ سازی دینی و توصیه زبانی و عملی به نماز

۲۰. رسالت و نقش نهادهای روستایی (شورای اسلامی ، دهیاری ها ، امامان جماعت و …) در ترویج فرهنگ اقامه نماز

۲۱. نقش فضای مجازی و بردگی رسانه ای در دوری نسل نو از نماز و رسالت ما

۲۲. نقش مدیریت شایسته سالار در فرهنگ سازی معارف دینی و امر اقامه نماز

۲۳. آثار و فوائد هم افزایی و انسجام عملی دستگاهها ، بویژه دستگاههای فرهنگی در رسالت ترویج فرهنگ اقامه نماز

۲۴. راه های هدف گزاری در جهت ارتباط معنی دار بین درون دادها و برون دادهای تربیت دینی بویژه نسل نو

۲۵. شیوه های پرورش نیاز درونی و فطری فرهنگ اقامه نماز و آموزه های بنیادین آن در متن زندگی فردی و اجتماعی

۲۶. روش های تسهیل و آسان گیری برای نسل نو در ترویج نماز

۲۷. راهکارهای ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین نسل نو

۲۸. رسالت و نقش پایگاه های بسیج در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز

۲۹. رسالت و نقش تشکّلها و سمن ها در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز

۳۰. رسالت مبلغین و فعالین فرهنگ دینی در تبلیغ چهره به چهره برای جذب نسل نو به نماز

۳۱. نقد و بررسی و ارائه راهکارهای روانشناختی مدیریت اقامه نماز در مدارس

۳۲. رویش ها و ریزش های نسل نو در اقامه نماز

۳۳. شناخت نیازهای نسل نو ؛ و جایگاه نماز در نیاز های نسل نو

۳۴. جهاد تبیین ؛ راهکاری جهت جذب نسل نو

۳۵. نگرش نسل نو در مورد فریضه نماز

۳۶. نقش و رسالت زبان هنر در آشنایی و ارتقاء بینشی نسل نو با نماز

۳۷. نقش و رسالت مراکز پژوهشی در شناخت ویژگی های عمومی و تربیتی نسل نو جهت شناخت و اصلاح راه های انتقال مفاهیم نماز به آنان

قالب های ارائه آثار:

رساله دکتری

کتاب

مقالات علمی

مطالعات پیمایشی و طرح های پژوهشی

پایان نامه کارشناسی ارشد

نشریات استادی و دانشجویی

شرایط شرکت و پذیرش آثار :

اطلاعات تکمیلی و شرایط عمومی و اختصاصی از طریق درگاه اجلاس و نشانی های اعلام شده در بخش راه های ارتباطی قابل مشاهده میباشد .

مهلت شرکت در فراخوان :

تا ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۳ تمدید شد

نحوه ثبت نام و ارسال آثار:

علاقه مندان می توانند از طریق سامانه noor.namaz.ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار اقدام نمایند.

زمان اعلام نتایج:

۱۵ آبان ۱۴۰۳ از طریق پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز www.namaz.ir

جوایز و هدایا:

تجلیل از صاحبان مقالات برتر و ارائه منتخب مقالات در صحن علنی اجلاس.

اختصاص ۱۱۰ جایزه نقدی به همراه لوح تقدیر.

توجه: به کلیه شرکت کنندگان گواهی حضور در فراخوان اعطاء خواهد شد.

راه های ارتباطی با دبیرخانه دائمی اجلاس های سراسری نماز:

تهران – خیابان آیت الله طالقانی – میدان فلسطین- پلاک ۳۸۷ – ستاد مرکزی اقامه نماز کدپستی:۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱

تلفن : ۸۸۹۰۵۱۹۵ – ۸۶۰۳۷۵۰۶ – ۰۲۱

سامانه پیامک: ۱۰۰۰۰۱۷

پایگاه اطلاع رسانی : namaz.ir

شبکه اجتماعی ایتا: https://eitaa.com/namazrasaneh

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.