تحولات منطقه

۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۱۰۴

گاهی به‌وسیله یک عالِم، افراد بسیاری هدایت می‌شوند که این هدایت از تمام فضایل در عالَم ارزشمندتر است و به همین دلیل در روایات متعددی، برتری علم و عالم بر عبادت و عابد بیان‌شده است. اگر قرار شود بین عبادت‌های مستحبی و تحصیل علم یکی را برگزینیم، تحصیلِ

پرسش و پاسخ | علم بهتر است یا عبادت؟
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به انتشار پرسش و پاسخی پیرامون «علم بهتر است یا عبادت پرداخته که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

پرسش:


بر اساس روایات، علم بهتر است و یا عبادت؟ یعنی بیشتر اوقات خود را مشغول عبادت باشیم و یا علم‌آموزی؟

پاسخ:

علم و عبادت، دو رکن و گوهر گران‌بها در معارف اسلامی هستند. بین علم و عبادت پیوندی مستحکم برقرار است.

عبادتی آدمی را به قُرب خدا می‌رساند که از پشتیبانی تفقّه و بصیرت بهره‌مند باشد. برخی از روایات در مقام مقایسه بین این دو برآمده و برتری علم بر عبادت را بیان داشته‌اند.

در برخی کتاب‌های حدیثی عنوانی به نام «فضل العالم‏ علی العابد» داریم. در این نوشتار به بررسی محتوایی روایات برتری عالم بر عابد پرداخته می‌شود.

الف) روایات فضیلت عالم بر عابد

ابتدا به برخی از روایات که بیان‌کننده فضیلت علم بر عبادت و یا عالم بر عابد هستند اشاره می‌شود.


۱. فضیلت علم نزد خداوند محبوب‌تر از عبادت.

از پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «فَضْلُ‏ الْعِلْمِ‏ أَحَبُ‏ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَضْلِ الْعِبَادَهِ وَ أَفْضَلُ دِینِکُمُ الْوَرَعُ»؛ (۱) فضیلت دانش نزد من، از فضیلت پرستش محبوب‌تر است و برترینِ آیین شما پرهیزگاری است.

اما پیداست آن علمی که مردم از آن بهره برند باید توأم با عبادت باشد و علمی که منتهی به عبادت و پرستش خدا نشود، بیهوده است.

علم به‌منزله درخت است و عبادت همچون میوه‌ای از میوه‌های آن. کمال درخت، به میوه دادن و به ثمر نشستن است و از اینجاست که انسان باید از هر دوی این امور، بهره و نصیب داشته باشد.

۲. برتری عالم بر هفتاد هزار عابد.


امام صادق علیه‌السلام فرمود: «عَالِمٌ‏ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ وَ أَلْفِ زَاهِدٍ وَ الْعَالِمُ‏ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ وَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَهِ سَبْعِینَ أَلْفَ عَابِدٍ»؛ (۲) یک نفر عالم‏ از هزار عابد و هزار زاهد برتر است و عالمی که مردم از علمش بهره برند پاداشش از پاداش عبادت هفتاد هزار عابد بیشتر است.

۳. برتری عالم بر عابد مانند برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان

امام صادق علیه‌السلام از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل فرموده‌اند: «فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَی الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَی سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَهَ الْبَدْرِ»؛ (۳) برتری عالم بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده است بر دیگر ستارگان.

۴. برتری عالم بر عابد مانند برتری خورشید بر ستارگان.


پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «إِنَّ فَضْلَ الْعَالِمِ عَلَی الْعَابِدِ کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَی الْکَوَاکِبِ وَ فَضْلَ الْعَابِدِ عَلَی غَیْرِ الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَی الْکَوَاکِبِ»؛ (۴) همانا برتری عالم بر عابد، همچون برتری خورشید است بر ستارگان و برتری عابد بر غیر عابد، همانند برتری ماه است بر ستارگان.

۵. عالم در قیامت جلوتر از عابد است.

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده: «یَأْتِی صَاحِبُ الْعِلْمِ قُدَّامَ الْعَابِدِ بِرَبْوَهٍ مَسِیرَهَ خَمْسِ مِائَهِ عَامٍ»؛ (۵) [در قیامت] شخص عالم، پانصد سال جلوتر از عابد به‌سوی تپه‌ای بلند [که محل استقرار آن‌هاست] می‌آید.

۶. یک فقیه برتر از هزار عابد.


امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: «مُتَفَقِّهٌ فِی الدِّینِ أَشَدُّ عَلَی الشَّیْطَانِ مِنْ عِبَادَهِ أَلْفِ عَابِدٍ»؛ (۶) وجود یک فقیهِ در دین، از وجود هزار عابد برای شیطان گران‌تر است.

۷. برتری عالم بر عابد به خاطر انتشار حدیث.

معاویه بن عمار گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: «رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثُّ ذَلِکَ إِلَی النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ‏ فِی قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَایَهُ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَبُثُّ فِی النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ‏ فِی قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ»؛ (۷)

مردی است که از شما روایت بسیار نقل کند و میان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شیعیانتان استوار کند و شاید عابدی از شیعیان شما باشد که در روایت چون او نباشد کدام‌یک بهترند؟

فرمود: آنکه احادیث ما را روایت کند و دل‌های شیعیانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است‌.

۸. شفاعت عالم روز قیامت.

از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده: «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْعَالِمَ وَ الْعَابِدَ فَإِذَا وَقَفَا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ قَالَ‏ لِلْعَابِدِ انْطَلِقْ إِلَی الْجَنَّهِ وَ قِیلَ لِلْعَالِمِ فَاشْفَعْ‏ لِلنَّاسِ بِحُسْنِ تَأْدِیبِکَ لَهُمْ»؛ (۸) چون روز قیامت شود خداوند عزّ و جلّ عالم و عابد را برانگیزد.

چون آن دو در پیشگاه خداوند عزّ و جلّ بایستند، به عابد گفته شود: به بهشت برو و به عالم گفته شود: بایست و به سبب آنکه مردم را نیکو تربیت کردی، شفاعتشان کن.

۹. برتری فقیه راوی بر عابد غیر راوی.

«عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه¬السلام عَنْ رَجُلَیْنِ أَحَدُهُمَا فَقِیهٌ رَاوِیَهٌ لِلْحَدِیثِ وَ الْآخَرُ عَابِدٌ لَیْسَ لَهُ مِثْلُ رِوَایَتِهِ فَقَالَ الرَّاوِیَهُ لِلْحَدِیثِ الْمُتَفَقِّهُ فِی الدِّینِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ لَا فِقْهَ لَهُ وَ لَا رِوَایَهَ»؛ (۹)

معاویه ‌بن ‌وَهب می‌گوید: از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردم از دو نفری که یکی فقیه است و حدیث نقل می‌کند و دیگری عابد است، امّا مثل اولی حدیث روایت نمی‌کند.

حضرت فرمودند: شخصی که روایت حدیث می‌کند و دین را عمیقاً می‌فهمد افضل از هزار عابدی است که تفقه در دین ندارد و حدیث روایت نمی‌کند.

۱۰. برتری خواب عالم بر عبادت عابد.

«یَا عَلِیُّ نَوْمُ الْعَالِمِ‏ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَهِ الْعَابِدِ»؛ (۱۰) خوابیدن عالم‏ از عبادت عابد اهل بهتر است.

۱۱. برتری نماز عالم بر نماز عابد

از پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «یَا عَلِیُّ رَکْعَتَیْنِ‏ یُصَلِّیهِمَا الْعَالِمُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ رَکْعَهٍ یُصَلِّیهَا الْعَابِدُ»؛ (۱۱) دو رکعت نمازی که عالم می‌گزارد، برتر از هزار رکعت نمازی است که عابد می‌خواند.

۱۲. برتری تفکر عالم از هفتادسال عبادت عابد.

از پیامبر صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «سَاعَهٌ مِنْ عَالِمٍ‏ یَتَّکِئُ عَلَی فِرَاشِهِ یَنْظُرُ فِی عَمَلِهِ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ الْعَابِدِ سَبْعِینَ عَاماً»؛ (۱۲) یک ساعت عالم‏ که بر بستر خویش تکیه زند و در عمل خویش بنگرد، بهتر از عبادت هفتادسال عابد است.

۱۳. برتری هفتاد درجه عالم بر عابد.

از پیامبر صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَی الْعَابِدِ بِسَبْعِینَ دَرَجَهً بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ حُضْرُ الْفَرَسِ سَبْعِینَ عَاماً وَ ذَلِکَ أَنَّ الشَّیْطَانَ یَضَعُ الْبِدْعَهَ لِلنَّاسِ فَیُبْصِرُهَا الْعَالِمُ فَیَنْهَی عَنْهَا وَ الْعَابِدُ مُقْبِلٌ عَلَی عِبَادَتِهِ لَا یَتَوَجَّهُ لَهَا وَ لَا یَعْرِفُهَا»؛ (۱۳)

عالم هفتاد درجه بر عابد برتری دارد که میان هر دو درجه فاصله هفتادسال دویدن اسب است و این به آن سبب است که شیطان برای مردم بدعت می‌نهد، عالم آن را می‌بیند و از آن نهی می‌کند، ولی عابد به عبادت خود روی آورده است و به آن توجه نمی‌کند و آن را نمی‌شناسد.

۱۴. برتری عالم بر عابد مانند برتری پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بر پایین‌ترین مردم.

از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَی الْعَابِدِ کَفَضْلِی عَلَی أَدْنَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ أَهْلَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ حَتَّی النَّمْلَهَ فِی جُحْرِهَا وَ حَتَّی الْحُوتَ فِی الْمَاءِ لَیُصَلُّونَ عَلَی مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَیْرَ»؛ (۱۴) برتریِ عالِم بر عابد، همانند برتریِ من نسبت به کمترین شماست.

خداوند و ملائکه و اهل آسمان‌ها و زمین، حتی مورچه در لانه‌ی خود و نیز ماهی، بر کسانی که خیر و نیکی را به مردم آموزش می‌دهند، درود می‌فرستند.

طبق روایت نقل‌شده از امام صادق علیه‌السلام، در داستان حضرت یونس علیه‌السلام با قومش باوجود یک عابد و یک عالم، آن عالم باعث نجات قوم حضرت یونس علیه‌السلام از عذاب شد.

قبل از رسیدن عذاب قوم یونس را دعوت به توبه کرد و عذاب از قوم حضرت یونس علیه‌السلام برداشته شد. (۱۵)

لازم به ذکر است که بازگشت ایمان نیز به علم است، زیرا ایمان عبارت است از تصدیق کردن چیزی، آن‌چنان که حقیقت آن چیز است و این امر مستلزم آن است که آدمی به‌اندازه وسع و طاقت انسانی‌اش، اشیاء را چنان‌که هست دریابد و این همان معنی علم است، در مقابل ایمان، کفر قرار دارد که یعنی پوشیدن و پنهان کردن است و بازگشت کفر به جهل است.

ب) وجه برتری علم بر عبادت در روایات


در این بخش به دلائل برتری علم و عالم بر عبادت و عابد بر اساس روایات اشاره خواهد شد.

۱. عالم همّت و تلاشش نور افشانی و هدایت مردم است. او همانند چراغی است که دیگران از نور وجودش بهره‌مند می‏شوند. عالم مردم را از جهل و ضلالت دور می‌کند، اما عابد در پی نجات خویش است و کاری به امور مردم ندارد.

از پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده: «وَ الّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدهِ! لَعالِمٌ واحِدٌ أشَدُّ عَلی إبلیسَ مِن ألفِ عابِدٍ؛ لأِنَّ العابِدَ لِنَفسِهِ و العالِمَ لِغَیرِهِ»؛ (۱۶) سوگند به آنکه جان محمد در دست اوست، هرآینه وجود یک عالم برای ابلیس سخت‌تر از هزار عابد است؛ زیرا عابد به فکر خویشتن است و عالم در اندیشه دیگران.

همچنین از امام رضا علیه‌السلام نیز نقل‌شده: «یُقَالُ لِلْعَابِدِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ نِعْمَ‏ الرَّجُلُ‏ کُنْتَ‏- هِمَّتُکَ ذَاتُ نَفْسِکَ وَ کَفَیْتَ مَئُونَتَکَ فَادْخُلِ الْجَنَّهَ أَلَا إِنَّ الْفَقِیهَ مَنْ أَفَاضَ عَلَی النَّاسِ خَیْرَهُ وَ أَنْقَذَهُمْ مِنْ أَعْدَائِهِمْ ... وَ یُقَالُ لِلْفَقِیهِ یَا أَیُّهَا الْکَافِلُ لِأَیْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی لِضُعَفَاءِ مُحِبِّیهِمْ وَ مُوَالِیهِمْ قِفْ حَتَّی تَشْفَعَ لِکُلِّ مَنْ أَخَذَ عَنْکَ أَوْ تَعَلَّمَ مِنْکَ فَیَقِفُ فَیُدْخِلُ الْجَنَّهَ مَعَهُ فِئَاماً وَ فِئَاماً وَ فِئَاماً حَتَّی قَالَ عَشْراً وَ هُمُ الَّذِینَ أَخَذُوا عَنْهُ عُلُومَهُ وَ أَخَذُوا عَمَّنْ أَخَذَ عَنْهُ وَ عَمَّنْ أَخَذَ عَمَّنْ أَخَذَ عَنْهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ فَانْظُرُوا کَمْ صُرِفَ مَا بَیْنَ الْمَنْزِلَتَیْنِ»؛ (۱۷)

‏ روز قیامت به عابد گفته می‌شود: آدم خوبی بودی، به خودت پرداختی و زحمت خود را از دوش مردم برداشتی. به بهشت وارد شو. بدانید که فقیه کسی است که خیر خود را بر مردم فرو ریزد و آنان را از دشمنانشان برهاند.

به فقیه گفته می‌شود: ای کسی که سرپرستی یتیمان آل محمد علیهم‌السلام را به عهده گرفتی و دوستداران و پیروانِ مستضعف آنان را هدایت کردی! بایست تا برای هر کس که از تو بهره‌مند شده یا دانش‌آموخته شفاعت کنی؛ پس می‌ایستد و گروه‌گروه؛ تا ده گروه صدهزارنفری را وارد بهشت می‏کند و ایشان همان افراد علم آموخته و شاگرد او تا روز قیامت‌اند، حال تفاوت میان دو جایگاه [عابد و فقیه‏] را بنگرید!

۲. عالم با بصیرت و تفقّهی که دارد، در فتنه‏ها خود را حفظ می‌کند؛ ولی عابد (بدون تفقه) در فتنه‌ها هلاک می‌شود.

از امام علی علیه‌السلام نقل‌شده: «الْمُتَعَبِّدُ عَلَی غَیْرِ فِقْهٍ کَحِمَارِ الطَّاحُونَهِ یَدُورُ وَ لَا یَبْرَحُ وَ رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَهً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِیهِ الْفِتْنَهُ فَیَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِی الْجَاهِلَ فَیَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِیلُ الْعَمَلِ مَعَ کَثِیرِ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِیلِ‏ الْعِلْمِ‏ وَ الشَّکِّ وَ الشُّبْهَهِ»؛ (۱۸)

کسی که بدون فهم و شناخت عبادت کند، مثل الاغ آسیاب است که دور می‌زند و از جای خود حرکت نمی‌کند و دو رکعت نماز عالِم بهتر از هفتاد رکعت از جاهل است.

زیرا فتنه به عالم روی می‌آورد و به‌وسیله علمش از آن خارج می‌شود و به جاهل روی می‌آورد و او را از جای کنده خرد می‌کند و کسی که کم‌عمل و پر علم است بهتر از کسی است که پر عمل و کم علم است و دارای شک و شبهه است.

نتیجه:

گاهی به‌وسیله یک عالِم، افراد بسیاری هدایت می‌شوند که این هدایت از تمام فضایل در عالَم ارزشمندتر است و به همین دلیل در روایات متعددی، برتری علم و عالم بر عبادت و عابد بیان‌شده است.

عالم همّت و تلاشش نور افشانی و هدایت مردم است؛ اما عابد در پی نجات خویش است و کاری به امور مردم ندارد.

عالم با بصیرت و تفقّهی که دارد، در فتنه‏ها خود را حفظ می‌کند، ولی عابد (بدون تفقه) در فتنه‌ها هلاک می‌شود.

می‌توان گفت اگر قرار شود بین عبادت‌های مستحبی و تحصیل علم یکی را برگزینیم، تحصیلِ علم برتری دارد.

پی‌نوشت‌ها:


۱. ابن‌بابویه، محمد بن علی، الخصال، ج ۱، ص ۴، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۳۶۲ ش.


۲. ابن‌بابویه، محمد بن علی، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۳۱، دارالشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۶ ق.


۳. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۷، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۴. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۸، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۵. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۷، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران؛ قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۶. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۷، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۷. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۷، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق؛ کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، ج‏۱، ص ۳۳، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.


۸. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۷، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۹. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی‌الله علیهم، ج‏۱، ص ۸، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ایران، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.


۱۰. ابن‌بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص ۳۶۷، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ ق.


۱۱. ابن‌بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص ۳۶۷، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ ق.


۱۲. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج‏۱، ص ۱۲، انتشارات رضی، ایران، قم، چاپ اول، ۱۳۷۵ ش.


۱۳. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، ج‏۱، ص ۱۲، انتشارات رضی، ایران، قم، چاپ اول، ۱۳۷۵ ش.


۱۴. شهید ثانی، زین‌الدین بن علی، منیه المرید، ص ۱۰۱، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق.


۱۵. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۱، ص ۳۱۷ و ۳۱۸، دارالکتاب، قم، چاپ سوم، ۱۴۰۴ ق.


۱۶. علاءالدین علی بن حسام معروف به متقی هندی، کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال: ۲۸۹۰۸.


۱۷. طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ۱، ص ۱۷، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، ۱۴۰۳ ق.


۱۸. مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، ص ۲۴۵، الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، ایران، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.