احسان عظیمیراد درباره پیشنهادات این کمیسیون برای اصلاح مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: موضوع جلسه روز یکشنبه ۲۷ آبان کمیسیون آموزش، به بررسی اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل اختصاص داشت و موضوعات گوناگونی در آن مورد بحث قرار گرفت. بنا به درخواست رئیس جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند از وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش خواسته شد تا نتیجه بررسیها و پیشنهادهای خود را درباره این موضوع اعلام کنند. ضمن اینکه اعضایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهشهای مجلس هم بهعنوان میهمان در این جلسه حضور داشتند.
وی ادامه داد: در این جلسه ایرادات مصوبه تأثیر قطعی معدل کاملا تشریح و به بحث گذاشته شد و مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارش مفصلی را در خصوص عدالت آموزشی ارائه کرد که خلأها و کمبودهای جدی و مشکلات اساسی اجرای این مصوبه را بیان میکرد. بنا بر این گزارش، این مصوبه نتوانسته عدالت آموزشی را بهمعنای واقعی محقق کند. از سوی دیگر، استرس زیادی برای دانشآموزان و خانوادههایشان ایجاد شده و چون زیرساختهای اجرایی در آموزش و پرورش مهیا نبوده، در این دو سال نتوانسته آنچه را که شاید هدف غایی و آرمانی مصوبه تاثیر قطعی معدل بوده در اجرا محقق کند.
عظیمی راد توضیح داد: نظر اعضای کمیسیون بر این بود که مصوبه در اصل باید لغو شود، اما اراده شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لغو نیست و رئیس جمهور نیز دستور بررسی مجدد دادهاند. از طرفی هم دبیرخانه شورا همچنان اعلام میکند که مصوبه را لغو نمیکنند، اما اصلاح را انجام میدهند.بنابراین از آنجا که قرار شد نظر کمیسیون حکم یک پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد، در نهایت تصویب شد که پیشنهاد کمیسیون به شورا این باشد که اولاً تأثیر قطعی معدل صرفاً برای پایه دوازدهم و با تأثیر ۴۰ درصد (و نه ۶۰ درصد) باشد، دیگر اینکه تأثیر پایه یازدهم مثبت باشد و پایه دهم نیز حذف شود.
بازگشت دروس عمومی به کنکور در صورت تصویب شورای انقلاب فرهنگی
عظیمی راد در ادامه به دیگر مصوبات کمیسیون آموزش اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دیگر کمیسیون این بود که دروس عمومی به منابع کنکور سراسری اضافه شوند، زیرا دروس عمومی میتوانند به برخی از دانش آموزان کمک کنند؛ یعنی ممکن است خیلی از دانشآموزان نتوانند دروس تخصصی را خوب و کامل یاد بگیرند یا در حوزه تستزنی موفق باشند، اما میتوانند در دروس عمومی موفق ظاهر شوند.ما باید برای افزایش عدالت در کنکور این امکان را برای دانشآموزانی که در زمینه دروس عمومی مهارت بیشتری دارند را فراهم کنیم تا از این درسها استفاده کنند و رتبه خود را بهبود بخشند، زیرا کسانی که در زمینه دروس تخصصی مهارت دارند و افردی که در هر دو زمینه ماهر هستند بههرحال نفع و استفاده خود را خواهند برد.
ضرورت ایجاد ضریب محرومیت برای داوطلبان مناطق محروم
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: آخرین پیشنهاد که بهعنوان پیشنهاد پنجم مطرح و تصویب شد و به شورا نیز ارائه خواهد شد ایجاد یک ضریب محرومیت برای مناطق محروم بود. درحال حاضر داوطلبان کنکور بر اساس سهمیههای مناطق ۱ ،۲ و ۳ ارزیابی میشوند، درحالی که در این مناطق، متأسفانه مدارس، مجموعهها و مناطقی داریم که با یکدیگر برابر نیستند؛ یعنی در شهری مانند تهران که همه دانشآموزان جزو منطقه ۱ محسوب میشوند، مدارس آسیبپذیری داریم که از نظر امکانات و کمبودها باید در مناطق دیگری باشند تا بتوانند با بچههای غنیتر رقابت کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: این پیشنهادهای پنجگانه به شورای انقلاب فرهنگی ارائه میشود تا برای بررسی نهایی در خصوص تاثیر قطعی معدل در دستور کار این شورا قرار گیرند. این پیشنهادها مربوط به سال ۱۴۰۵ و بعد از آن هستند و طبق قانون نمیتوانیم در مورد سال ۱۴۰۴ تغییری اعمال کنیم، مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود مصوبهای داشته باشد.
امکان دو بار ترمیم معدل برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۴
وی تصریح کرد: اما یکی از موضوعاتی که برای ۱۴۰۴ پیشنهاد کردیم و تصویب شد، دادن فرصت دو بار ترمیم بود که این پیشنهاد هم برای کنکور امسال و هم کنکور سالهای ۱۴۰۵ به بعد مطرح شده است، اما داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۴ به دنبال این هستند که تأثیر معدل پایه یازدهم برایشان مثبت ارزیابی شود و این در اختیار کمیسیون نیست.
عظیمیراد گفت: ما این موضوع را در جلسه هم مطرح کردیم اما نظر آموزش پرورش و شورای عالی این بود که این موضوع از لحاظ قانونی برای امسال و کنکور ۱۴۰۴ امکانپذیر نیست و زمان آن گذشته است. چون این ادعا مطرح شد، ما مصوبه دیگری در این زمینه نداشتیم وفقط بحث امکان دو مرتبه ترمیم را تصویب کردیم که به شورا پیشنهاد میکنیم.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که مهم است و آن را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور رئیس کمیسیون و رئیس محترم مجلس، نیز مطرح خواهیم کرد این است که در جلسه شورا با موضوع تصویب پیشنهادات برای کنکور ۱۴۰۵، برای داوطلبان آزمون ۱۴۰۴ نیز فکری کنند تا دانشآموزان کمترین آسیب را ببینند. مثبت کردن تأثیر دروس پایه یازدهم یکی از اقداماتی است که میتوان برای کمک به آنان انجام داد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
نظر شما