تحولات منطقه

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی: شبکه و جریان خادمیاری رسانه‌ای می‌تواند با تلاش، همت و ساماندهی بهتر و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، در ترویج فرهنگ و سیره رضوی در جهان و انتقال انوار مقدس و معنوی این بارگاه ملکوتی نیز مؤثر باشد.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی»
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

صبح دیروز با حضور برخی از مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی و میهمانان و شرکت‌کنندگان گوناگون، اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی» در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش قدس، به منظور تجلیل از فعالیت‌های رسانه‌ای برتر خادمیاران رضوی، اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی» روز گذشته با حضور رضا خوراکیان مدیرعالی حرم مطهر رضوی، محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، محسن هوشمند رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، وحدت عماد معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و دبیر این جشنواره و... همچنین برخی از مدیران و مسئولان بنیاد کرامت رضوی و مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، برخی از دبیران کانون‌های خدمت رضوی از استان‌های مختلف کشور، بعضی از خادمیاران و یاوران رضوی از مناطق گوناگون کشور، تعدادی از مدیران و فعالان رسانه‌ای و... در محل مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد.

خادمی و خادمیاری به عشق امام رضا(ع)

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در این مراسم گفت: مفهوم خدمت، خادم و مخدوم که از ابتکارات شهید آیت‌الله رئیسی در دوران حضور ایشان به عنوان تولیت این آستان مبارک بود، گسترده‌تر از آن است که بخواهد در دایره ساماندهی سازمانی و تشکیلات اداری بگنجد.

محمدحسین استاد آقا در جمع شرکت‌کنندگان در این جشنواره افزود: هر شخصی در هرجای ایران اسلامی و بلکه در سراسر جهان که خدمتی به عشق و ارادت به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) انجام می‌دهد درواقع خادم این آستان مبارک است و هم خادم و هم مخدوم که این خدمات را دریافت می‌کنند هر دو از عنایات، کرامت و رأفت امام هشتم(ع) برخوردار می‌شوند، زیرا هر کارشایسته‌ای که به اسم مبارک امام رضا(ع) انجام می‌شود درواقع در دایره محبت و ارادت به ساحت مقدس این امام رئوف(ع) و این خورشید فروزان قرار دارد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به شرایط کشور، از خادمیاران رسانه‌ای امام رضا(ع) در مجموعه بنیاد کرامت رضوی و کانون‌های خدمت رضوی در سراسر کشور انتظار تلاش و همت بیشتر در چند مورد وجود دارد که عبارت‌اند از انعکاس مؤثر و به‌موقع فعالیت‌ها و خدمات مجموعه آستان قدس رضوی در سراسر کشور، انعکاس فعالیت‌ها و خدمات مجموعه بنیاد کرامت رضوی و کانون‌های خدمت رضوی در استان‌های مختلف کشور به‌طور ویژه‌تر و همچنین جامع نگریستن به مفهوم خدمت به امام رضا(ع).

استادآقا بیان کرد: هرکسی در هرنقطه‌ای از عالم می‌تواند به عشق و محبت امام رضا(ع) موجب عمق باور به معارف رضوی باشد و چنین شخصی در حقیقت خادم و خادمیار امام رضا(ع) است، هرچند در هیچ سامانه و پایگاه اطلاع‌رسانی و چرخه و تشکیلات اداری نام‌نویسی نکرده باشد.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی»

شبکه‌سازی در بحث خبر و رسانه را جدی بگیرید

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت انتشار به‌موقع اخبار، رویدادها، گزارش‌ها و خدمات و فعالیت‌ها گفت: امروزه با پیشرفت انواع فناوری‌های مختلف ارتباطی، صوتی و تصویری، رایانه‌ای و... خادمیاران رسانه‌ای سعی کنند در بحث خبر و رسانه، به شبکه‌سازی مؤثر و فعال رو بیاورند و از تعامل با هر شخص و گروهی که به عشق امام رضا(ع) و محبت به ساحت ملکوتی ایشان و با هر ذوق و سلیقه‌ای که می‌خواهد فعالیت و خدمات انجام شده در آستان قدس رضوی و مجموعه‌های مختلف را منتشر و منعکس کند، استقبال و همکاری کنند.

وی تصریح کرد: البته این کار باید با حفظ حرمت و قداست ساحت ملکوتی امام رضا(ع) به عنوان امام معصوم(ع) انجام شود، اما موضوع شبکه‌سازی و جذب سلایق مختلف در این موضوع بسیار مؤثر است، زیرا بسیاری از افراد و گروه‌های خوشنام و بدون مشکل و بدون سابقه مورددار خاص در شهرها و استان‌های مختلف هستند که به‌خاطر عشق و علاقه به امام هشتم(ع) در موضوعات مرتبط با آستان قدس رضوی و مباحث مرتبط با امام رضا(ع) فعالیت رسانه‌ای انجام می‌دهند، هرچند خادم یا خادمیار رسمی و ثبت شده در سامانه‌های موجود خدمت در آستان قدس رضوی هم نیستند و این نشان از عشق و علاقه گروه‌های مختلف مردم و به‌ویژه فعالان رسانه‌ای به ساحت مقدس امام رضا(ع) دارد.

استادآقا یادآور شد: این هنر خادمیاران رسانه‌ای و کانون‌های خبر و رسانه رضوی در سراسر کشور است که با رعایت شئون و حرمت جایگاه حرم مطهر رضوی، با این افراد و گروه‌های گوناگون ارتباط گرفته و به نشر معارف و محبت امام رضا(ع) در میان اقشار و گروه‌های مختلف مردم بپردازند و در حقیقت با این کار، علاوه بر انعکاس فعالیت‌های آستان قدس رضوی در زمینه‌ها و عرصه‌های اجتماعی گوناگون، به ترویج فرهنگ و سیره رضوی نیز اقدام می‌کنند.

سراغ افراد مؤثر در سطح جامعه بروید

وی با اشاره به رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی در زمینه جمع‌آوری هدایای مردمی اظهار کرد: آیت‌الله مروی، تولیت معزز آستان قدس رضوی در جلسه‌ای که حضور داشتیم بر ارتباط‌ گیری با افراد مؤثر و خوشنام و دارای تمکن مالی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی که به عشق حضرت رضا(ع) انجام می‌شود، تأکید کرد و برخورداری از خوشنامی و سابقه خوب و مشخص بودن منشأ و منبع درآمدی حلال و قانونی (بدون مشکل از نظر شرع و قانون) در این زمینه را کافی دانست و به جذب این‌گونه افراد و گروه‌ها توصیه کرد.

استادآقا گفت: با این رهنمود تولیت معزز، خادمیاران رسانه‌ای باید در بحث ارتباط گیری، انتشار و انعکاس رسانه‌ای خدمات و فعالیت‌های افراد و گروه‌های خوشنام و تأثیرگذار در سطح جامعه که مورد اقبال و توجه عموم مردم در منطقه، شهر و استان خود هستند نیز بیش از پیش تلاش کنند.

وی یادآور شد: انتشار و انعکاس فعالیت‌های این‌گونه افراد و گروه‌ها، در حقیقت ترویج و انتشار ارزش‌های دینی و معارف اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه تبلیغ مؤثر سنت حسنه گره‌گشایی از مشکلات جامعه، هموطنان عزیز، مسلمانان و مظلومان دنیا به عشق امام رضا(ع) در عرصه رسانه‌هاست.

ساماندهی بیش از ۳ هزار نفر از خادمیاران رسانه‌ای در سراسر کشور

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: توسعه و گسترش جریان خادمیاری در سراسر کشور و در دوران تصدی‌گری شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان تولیت این نهاد مقدس، یکی از اقدامات مهم و معنوی آستان قدس رضوی بوده که این امر امروزه با عنایت ویژه آیت‌الله مروی، تولیت معزز این آستان مبارک در جای‌جای کشور توسعه یافته است تا همه افراد و گروه‌ها بتوانند در راستای خدمت‌رسانی به آحاد مردم و به عشق و علاقه به امام رضا(ع) فعالیت کنند و این موضوع بستر جدیدی برای ترویج و تقویت فرهنگ خدمت‌رسانی به مردم را در سراسر میهن اسلامی ایجاد کرده است.

محسن هوشمند ادامه داد: جریان خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی در سراسر کشور در ابعاد مختلفی تئسعه یافته است، اما یکی از جنبه‌های این کار باارزش، ایجاد کانون‌های خدمت خبر و رسانه و تشکیل خادمیاری رسانه‌ای در این مجموعه گران‌قدر است، به‌گونه‌ای که با تلاش همکارانمان در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، هم‌اکنون بیش از ۳ هزار خادمیار رسانه‌ای از سراسر کشور با نام و شناسه مشخص در سامانه‌های مربوط در بحث خادمیاری رضوی نام‌نویسی و ساماندهی شده‌اند.

وی متذکر شد: این افراد ساماندهی شده، نقش بسزایی در انتشار و انعکاس محتواهای مرتبط با فعالیت‌های گوناگون آستان قدس رضوی در سراسر کشور دارند، اما هنوز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مؤثر این بخش به‌طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته که باید به این موضوع نیز بیش از پیش توجه شود.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی»

۳ انتظار اصلی از خادمیاران رسانه‌ای

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر تقویت و گسترش فعالیت خادمیاران رسانه‌ای در بارگاه مطهر رضوی و در استان‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه تولید و انتشار محتوای مناسب و به‌موقع از موضوعات مرتبط با ساحت مبارک حضرت رضا(ع) و فعالیت‌ها و خدمات مجموعه‌های مختلف آستان قدس رضوی در سراسر کشور، از خادمیاران رسانه‌ای رضوی سه انتظار اصلی مورد توقع است.

هوشمند در این زمینه تصریح کرد: انعکاس و انتشار خدمات گسترده جریان خادمیاری در سراسر کشور، گسترش و نشر معارف و سنت و سیره رضوی با استفاده از قالب‌های هنری و رسانه‌ای مؤثر با استفاده از فناوری‌های ارتباطی جدید و توسعه شبکه انتشار محتوای رضوی در سطح کشور و جهان، از جمله انتظارات اصلی و اساسی از خادمیاران رسانه‌ای رضوی است.

وی متذکر شد: شبکه و جریان خادمیاری رسانه‌ای می‌تواند با تلاش، همت و ساماندهی بهتر و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، در ترویج فرهنگ و سیره رضوی در جهان و انتقال انوار مقدس و معنوی این بارگاه ملکوتی نیز مؤثر باشد.

هوشمند عنوان کرد: این جشنواره، نقطه آغاز یا عطفی برای انجام فعالیت‌های رسانه‌ای مرتبط با جریان خادمیاری امام‌رضا(ع) است و از مدیران و مسئولان تقاضا می‌کنیم حمایت‌های بیشتری در تقویت این جریان و خدمت رسانه‌ای داشته باشند و امیدواریم انجام این‌گونه فعالیت‌ها گامی در راستای جلب رضایت امام رئوف(ع) و تقویت فرهنگ خدمت‌رسانی به نام و یاد مقدس حضرت رضا(ع) باشد.

ارسال حدود ۲ هزار اثر به این جشنواره

معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و دبیر نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی نیز در ابتدای این مراسم پس از خیر مقدم به میهمانان و شرکت‌کنندگان، از ارسال هزار و ۹۷۸ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

وحدت عماد گفت: این جشنواره برای نخستین بار در سطح ملی و کشوری برگزار می‌شود و هدف اصلی آن انتشار، انعکاس و ارتقای مؤثر آثار و برکات حضور کانون‌های خدمت رضوی در نقاط مختلف سراسر کشور است.

وی عنوان کرد: این جشنواره گامی در راستای انعکاس مؤثر برکات و آثاری است که با همت، تلاش و مشارکت فعال خادمیاران رضوی در تولید محتوای ثمربخش صورت گرفته است.

عماد بیان کرد: برگزاری این جشنواره با همکاری و تعامل مشترک دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی انجام شده و دو هدف اصلی و کلیدی ازجمله ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با موضوعات رضوی و شبکه‌سازی برای بدنه بزرگ تولید محتوا در این حوزه را دنبال می‌کند.

دبیر این جشنواره ادامه داد: موضوعات این رویداد در چند مورد اصلی شامل خدمت رضوی، سنت و سیره امام رضا(ع)، زائر و زیارت رضوی و وقف و نذر گروه‌بندی شده و بخش ویژه‌ای هم با عنوان «شهید خدمت» که مربوط به یاد و خاطره شهید گرانقدر آیت‌الله رئیسی بوده، در این جشنواره اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مراحل زمان‌بندی شده برای برگزاری این جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره در تاریخ ۲۵ مرداد سال‌جاری منتشر شد و دریافت آثار تا مهر ادامه داشت و در مجموع هزار و ۹۷۸ اثر در بخش‌های مختلف خبری، تحلیلی، صوتی و تصویری، تولیدات مجازی و عکاسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین آثار ارسال شده در مرحله بعد مورد ارزیابی و غربال‌گری قرار گرفتند، ضمن اینکه در این جشنواره هزارو ۶۰۴ نفر، شامل ۸۴۵ نفر از آقایان و ۷۵۹ نفر از بانوان شرکت کردند.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی»

عماد همچنین در مورد آثار رسیده به این جشنواره گفت: ۴۶۸ اثر در حوزه تولیدات خبری و تحلیلی، ۵۳۲ اثر در بخش صوتی و تصویری، ۴۷۶ اثر در حوزه تولیدات مجازی و ۵۰۸ اثر در بخش عکاسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ضمن اینکه استان‌های تهران با ۲۲۶ نفر، اصفهان با ۱۰۴ نفر، خراسان رضوی با ۹۲ نفر، آذربایجان شرقی با ۸۰ نفر و مازندران با ۶۷ نفربه ترتیب بیشترین آمار شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: تولیدات صوتی و تصویری شامل نماهنگ‌ها، مستندها، برنامه‌های رادیویی، موشن‌گرافیک و فیلم کوتاه بود. در بخش تولیدات مجازی نیز گزارش‌ها، پادکست‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی، برجسته و شاخص بودند.

دبیر این رویداد با اشاره به اینکه این جشنواره گام مهمی در شناسایی و تقویت ظرفیت‌های رسانه‌ای خادمیاران است، اظهار امیدواری کرد با تداوم این حرکت فرهنگی، شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات مرتبط با فرهنگ رضوی و انسجام بیشتر در شبکه تولید محتوای رضوی در سطح کشور باشیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم، با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده از آثار برتر به‌عنوان نمونه‌ای از فعالیت‌های ارزشمند خادمیاران رسانه‌ای قدردانی به عمل آمد. همچنین چهار نفر از برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف، هدایای نقدی خود را در راستای کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان، تقدیم جبهه مقاومت کردند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.