بهگزارش قدس آنلاین، فرشاد عواطفی هویدا، یک کارشناس در حوزه بینالملل اظهار کرد: ایران از هاب غذایی، شکل دهی به بازارهای جدید و توسعه روابط راهبردی را دنبال میکند که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده است.
وی تصریح کرد: در خصوص ایجاد بازارهای جدید، ایران در زمینه غلات واردکننده است ولی میتواند به فرآوری کننده و صادرکننده فرآوردههای نهایی تبدیل شود. همچنین در خصوص توسعه روابط راهبردی نیز در صورتی که ایران بتواند هاب غذایی منطقه باشد، امنیت غذایی کشورهای منطقه به ایران گره میخورد و تحریم پذیری ایران سختتر میشود.
کارشناس مرکز تحلیل راهبردی و بینالملل آیساسنتر با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن ایران به هاب غذایی به یک نقشه راه نیاز است، ابراز کرد: در منطقه ما ظرفیتهایی وجود دارد و ایران به دلیل جایگاه راهبردی خود و همچنین به دلیل تحولات جهانی، میتواند از فرصت پیش آمده بهره ببرد و بازارهای حاشیه خود را به یکدیگر متصل کند.
وی افزود: طرح ما این است که ایران به طور خاص در غلات و کود به هاب منطقه تبدیل شود. غلات به عنوان یکی از مهمترین بخش غذای مردم و کود نیز به دلیل دخیل بودن در نیمی از تولیدات غذایی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.
عواطفی هویدا ادامه داد: در حال حاضر کشورهای منطقه غرب آسیا و هند سالانه مقادیر زیادی گندم، کود و محصولات فرآوری شده کشاورزی وارد میکنند و این یک فرصت برای ایران است. اگر منطقه شرق آفریقا را نیز به این کشورها اضافه کنیم با بازاری با واردات سالانه ۷۵ میلیون تن واردات گندم و ۹۱ میلیون تن کود مواجه هستیم. آوردههای اقتصادی تبدیل ایران به هاب منطقه در غلات و کود، از نظر ترانزیت دست کم حدود ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است که اگر ایران وارد فرآوری محصولات بشود نیز برآوردها بیش از این میزان است.
نظر شما