تحولات منطقه

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از اجرای «طرح همنوا» با هدف یکپارچه سازی زیرساخت‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در توسعه نهضت مهارت‌آموزی خبر داد.

هنرستان‌ها می توانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفه‌ای استفاده کنند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین؛ غلامحسین محمدی، با اشاره به وجود تعامل دیرباز وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در موضوع مهارت آموزی، گفت: تاکنون بسیاری از فرصت‌های همکاری مشترک بین این دو نهاد مغفول مانده است، اما در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر لزوم مهارت آموزی دانش‌آموزان و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار و تحقق تکالیف مشخص شده در برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۵۰ درصد طرح نوینی، این طرح اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح «همنوا» بر پایه به اشتراک‌ گذاری ظرفیت‌های هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است که با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره‌ وری را افزایش می‌دهد بلکه امکان ارائه آموزش‌های مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم می‌آورد.

وی یادآور شد: این طرح با استناد به قوانین جاری کشور و با بهره‌گیری از نمونه‌های موفق جهانی، گامی عملی در راستای تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای کشور خواهد بود.

محمدی، با بیان اینکه در این طرح ۱۰ مرکز منتخب در سراسر کشور به صورت پایلوت برای اجرای این برنامه تعیین می‌شوند، تاکید کرد: هر مرکز شامل یک هنرستان وابسته به آموزش و پرورش و یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهد بود که با هم همکاری مستقیم دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به بهره‌گیری توأمان از امکانات فیزیکی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و محتوای آموزشی هر دو مرکز، افزود: به عنوان مثال هنرستان‌ها می‌توانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های عملی بهره ببرند در حالی که مراکز فنی و حرفه‌ای از کلاس‌های تئوری و منابع علمی هنرستان‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی، این همکاری همچنین شامل تبادل استادان و مربیان خواهد بود تا دانش آموزان و کارآموزان به آموزش‌های چند بعدی دسترسی داشته باشند و برنامه‌های آموزشی این مراکز به گونه طراحی می‌شود که مهارت‌های پایه و پیشرفته را به طور همزمان پوشش دهند. به این ترتیب دانش آموزان هنرستان‌ها پس از پایان دوره تحصیلی گواهینامه‌های معتبر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز دریافت خواهند کرد. علاوه بر این دوره‌های کوتاه مدت برای متقاضیان خارج از نظام آموزشی رسمی نیز ارائه می‌شود.

محمدی، تأمین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز هدایت شغلی دانش‌آموزان برای همگام‌سازی خدمات آموزشی با نیازهای واقعی بازار کار، تعامل حداکثری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی بمنظور بسترسازی اجرای طرح و … را از الزامات اجرای طرح خواند.

وی طراحی برنامه جامع اقدام مشترک، انتخاب پهنه جغرافیایی هدف، به‌روزآوری و توسعه زیرساخت‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نقاط جغرافیایی، اجرای طرح برنامه‌درسی آموزش توأمان با بازآموزی هنرآموزان آموزش و پرورش متناسب با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و … را از مراحل و روش اجرای طرح همنوا برشمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: در هنرستان‌ها، دانش‌آموز در نوبت صبح آموزش‌های رسمی را می‌بینند و در نوبت عصر و پنج شنبه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از ظرفیت آموزش‌های تخصصی و مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود در هنرستان بهره می‌برند.

گفتنی است، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در جلسه مشترک با وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح همنوا در راستای گسترش دامنه‌ی آموزش‌های مهارتی با همکاری مشترک این دو وزارتخانه تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha