بنابراین هیچکدام از ارگان های بدن از قلب، مغز و دستگاه های عصبی گرفته تا کلیه، کبد، پوست و مو نمی توانند بدون یک تغذیه سالم عملکرد ایده آل خود را ارائه دهند.
در سال های اخیر، تبلیغات مواد غذایی توسط فودبلاگرها به یکی از پر درآمد ترین مشاغل فضای مجازی تبدیل شده است که به خطر افتادن سلامت مردم جامعه یکی از پیامدهای این گونه تبلیغات است.
مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت درباره فعالیت فودبلاگرها به قدس آنلاین می گوید: باید مشخص شود فردی که در فضای مجازی اقدام به آموزش تهیه غذا می کند چه تخصصی دارد و از کجا مجوز گرفته است.
دکتر زهرا عبداللهی می افزاید: فضای مجازی یک فرصت و موقعیت خوب برای کمک به ارتقای سلامت جامعه است.
افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور
ما در بحث غذا، مانند بسیاری از کشورها شاهد روند افزایشی بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و چاقی هستیم که یکی از مهم ترین دلایل این موضوع مصرف غذاهای خیلی چرب، شیرین، سرخ شده و پر نمک است.
بنابراین فودبلاگرها یا هر افرادی که در فضای مجازی فعالیت می کند و چنانچه تصمیم گرفته اند غذایی را در شبکه های مجازی تبلیغ کنند یا آموزش دهند بر مصرف غذاهایی با شیرینی کمتر، نمک روغن کمتر تاکید کنند.
مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت تصریح می کند: متأسفانه دیده می شود بیشتر غذاهایی که غربی یا مربوط به کشورهای دیگر است و با فرهنگ غذایی کشور ما چندان مطابق نیستند تبلیغ و آموزش داده می شود.
پیشنهاد می شود غذاهای بومی و سنتی که تقریبا ۲۰۰۰نوع از این غذاها را در استان های مختلف کشور داریم و بعضی از انواع آن به فراموشی سپرده شده در شبکه های مجازی آموزش داده شود چراکه هم تنوع دارند هم ارزش غذایی بالایی دارند.
آموزش غذاهای بومی
آموزش غذاهای سنتی مربوط به هر استان، شهر یا روستا می تواند به مردم بسیار کمک کند تا با مواد غذایی که در دسترس و با بودجه کمتر غذای سالم تری تهیه کنند.
عبداللهی با اشاره به اینکه گاهی تبلیغات محصولاتی در شبکه های مجازی دیده می شود که مصرف زیاد آن ها تهدید کننده سلامت است؛ می گوید: صداوسیما درباره تبلیغات مواد غذایی با همکاری های مشترکی که با وزارت بهداشت دارد این مسئله را کنترل کرده است اما وقتی درباره شبکه های مجازی یا فیلم و سریال های شبکه های خانگی صحبت می شود که چرا غذاهای فست فودی را نشان می دهند صداوسیما می گوید مسئولیت شبکه های مجازی به عهده «ساترا» یعنی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری در فضای مجازی ایران است.
مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت معتقد است آموزش یا تبلیغ غیرمستقیم انواع غذاها در فضای مجازی باید به گونه ای باشد که به سلامت مردم جامعه کمک کند.
شبکه های مجازی تحت کنترل ساترا هستند و متأسفانه وزارت بهداشت در این حوزه نمی تواند ورود کند چراکه ساترا یک سازمان مستقل است.
در حال حاضر طی گفت و گوهای انجام شده بین وزارت بهداشت و ساترا قرار بر این است که وزارت بهداشت نیز حق ورود به این موضوع را داشته باشد و یا حداقل نظر وزارت بهداشت درباره مجوزهای فودبلاگرها برای فعالیت در شبکه های مجازی دریافت شود.
خلأ قانونی
در حقیقت این موضوع یک خلأ قانونی است که وزارت بهداشت در حال پیگیری آن است و چنانچه برطرف شود وزارت بهداشت با همکاری مشترک ساترا می تواند در کنترل نوع تبلیغات و فعالیت هایی که در رابطه با سلامت و تغذیه مردم است، نقش بیشتری داشته باشد.
توصیه به مردم
مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت توصیه می کند: مردم نسبت به تبلیغات و آموزش تهیه انواع غذاها، دسرها و فست فودها توسط فودبلاگرها بیشتر به سلامت خود توجه کنند و از این که فودبلاگر در زمینه تغذیه متخصص است و یا کارشناس تغذیه است یا مجوز کار دارد، دقت بیشتری به خرج دهند.
عبداللهی بیان می کند: یکی از اهداف وزارت بهداشت توجه به تغذیه سالم مردم است بنابراین از مردم می خواهیم از برنامه هایی استقبال کنند که غذاهای سالم را آموزش می دهد.
غذای سالم به معنای کم چرب، کم نمک، کم شیرینی، سبوس دار و دارای فیبر بیشتر است بنابراین اگر مردم بدانند که باید نمک، قند و چربی کمتر و در مقابل سبزیجات، میوه ها و حبوبات بیشتری مصرف کنند قطعا تغذیه سالم تری خواهند داشت.
نظر شما