سیدجلال موسوی خطیر، درباره نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تأثیر سوابق تحصیلی بر قبولی در دانشگاه و تصویب آن با وجود مخالفت اعضای دولت و رئیس مجلس اظهار کرد: من در جریان جزئیات نیستم، اما تا آنجا که میدانم تنها دو یا سه نفر به مصوبه رأی مخالف دادند.
وی در واکنش به اظهارات رئیسجمهور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود درباره مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور و این گفته ایشان مبنی بر اینکه آیا عادلانه است یک روستایی با کسی که در شمال تهران با پول آنچنانی و با امکانات بسیار درس میخواند، با هم رقابت کنند؟ آیا کسی که ندارد با کسی که دارد مسابقه بدهد، انصاف است؟ گفت: این موضوع مربوط به سهمیهها است. رئیس جمهور محترم در این خصوص هم دستور لازم را دادهاند تا در این سهمیهها بازنگری انجام شود و واقعاً هم حرف درستی است؛ یعنی نباید فردی که ساکن شهرستان و به هر دلیلی از خیلی از امکانات بیبهره است با فردی که همه امکانات را در اختیار دارد مسابقه بدهد.
او ادامه داد: من با معاون آموزشی دانشگاه شریف در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ صحبت کردم؛ ایشان میگفتند هر سال ورودیها نسبت به قبل ضعیفتر میشوند. من پرسیدم چطور چنین چیزی ممکن است؟ بچههای الان بسیار بیشتر از ما که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش آزمون دادیم تلاش میکنند. جواب دادند: نه؛ ما مجبوریم که مباحث دبیرستان را به بچهها یاد بدهیم.
وی در ادامه به نقل خاطرهای دیگر پرداخت و بیان کرد: روزی معلمی پیش من آمد و چیزی گفت که هضم و باور آن برای من بسیار دشوار بود. ایشان معلم فیزیک بودند و ما جلسهای با هم داشتیم. بعد از جلسه پیش من آمدند و سؤالات کنکور همان سال (سال ۱۴۰۰) را به من نشان دادند. گفتند این تست را میبینید؟ من که معلم فیزیک هستم و تدریس کنکور انجام میدهم اگر بخواهم این تست را حل کنم ۱۱ تا ۱۲ دقیقه از وقتم گرفته میشود. در حالیکه برای هر تست کنکور در نهایت یک دقیقه فرصت داریم؛ یعنی برای پاسخگویی به یک تست، باید ۱۱ تا ۱۲ سؤال را کنار بگذاریم.
موسوی ادامه داد: ایشان سپس گفتند که این سؤال یک نکته تستی دارد که تنها به کمک آن و بدون نیاز به بلد بودن این سرفصل کتاب میتوان در سی ثانیه به جواب رسید.
دانشآموز نمیتواند هم درس بخواند و هم مهارت تستزنیاش را تقویت کند
وی گفت: باید اصل را پذیرفت و به این توجه کرد که در اصل چهچیزی درست است؟ تقصیر نه از دانشآموز که از سیاستگذار و تصمیمگیر است. ما کاری کردهایم که دانشآموز به جای یاد گرفتن درس، به دنبال تقویت مهارت تستزنی باشد. او فرصتی دارد و باید از آن بهینه استفاده کند تا در بهترین دانشگاه پذیرفته شود. او نمیتواند هم درس بخواند هم مهارت تستزنیاش را تقویت کند.
دانشآموز در کنکور درصد بالایی در عربی یا زبان انگلیسی کسب میکند، اما نمیتواند یک صفحه از قرآن را درست بخواند یا از یک متن انگلیسی روخوانی کند.
موسوی افزود: گاهی داوطلب ادبیات را در کنکور ۹۰ درصد میزند، اما نمیتواند یک درخواست نصف صفحهای بنویسد؛ چون درس را یاد نگرفته و تنها مهارت تستزنی کسب کرده است، یا اینکه دانشآموز درصد بالایی در عربی یا زبان انگلیسی کسب میکند، اما نمیتواند یک صفحه از قرآن را درست بخواند یا از یک متن انگلیسی روخوانی کند.
۴۰ سال بهگونهای ریلگذاری کردهایم که بچهها از محتوای درس فاصله بگیرند
او بیان کرد: یک تست معارف را به یک روحانی درس خارج نشان دادم و گزینه صحیح را از او پرسیدم. با تعجب به من نگاه کرد و گفت آقای موسوی هر چهار گزینه صحیح است. اینجا باید پذیرفت که خطا صورت گرفته است. ما ۴۰ سال بهگونهای ریلگذاری کردهایم که بچهها از محتوای درس فاصله بگیرند.
سرپرست ستاد تعلیم و تربیت و دبیری ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چند روز پیش، استاد تمام یکی از دانشگاههای تهران با من تماس گرفت و گفت شما را به خدا سابقه تحصیلی را حذف نکنید. ایشان میگفت مطالعه تطبیقی کنید و ببینید در جهان چه میکنند. کجای دنیا آزمون تستی میگیرند و هرکه بهتر تست زد را به دانشگاه بهتری میفرستند؟ میگفتند من مقطع دبیرستان را در آمریکا گذراندهام، همانجا معلم شدم و تا دکترایم را در این کشور گرفتهام. هرگز چنین فضایی در آمریکا نیست و این سوابق تحصیلی است که اهمیت دارد. هویت تحصیلی فرد در مدرسه شکل میگیرد. او اصرار میکرد که میخواهم حضوری با شما صحبت کنم و میگفت به هیچوجه این مصوبه را رها نکنید. استادان دانشگاه اینگونه با ما صحبت میکنند.
تعارض منافع علت مخالفت با تاثیر قطعی معدل در کنکور/ ۶۰ درصد قدرت وزارت علوم گرفته شده است
وی تذکر داد: اما اینجا تعارض منافع شکل میگیرد. نمیدانم گفتن این به صلاح است یا خیر؟ نباید این را نادیده بگیریم. وزارتخانهای کنکور را برگزار میکرده و اکنون ۶۰ درصد از آن را از دستش خارج کردهایم. توقع داریم بگوید این چیز خوبی است؟ وقتی ۶۰ درصد از قدرتش گرفته شده، بگوید خوب است؟! نمیدانم، شاید اگر کسی میخواست قدرت مرا هم بگیرد، همین موضع را میگرفتم تا قدرت به دست خودم برگردد.
موسوی تأکید کرد: اصلاً برای جامعه علمی ما این نگاه، نگاه خوبی نیست. اصل را قبول کنیم. مهارت تست زدن نه به درد شغل بچهها میخورد نه به درد دانشگاه، زندگی و آخرتشان. چرا باید بر مدلی اصرار کنیم که در کشورهای برتر آموزشی اجرا نمیشود؟ شما فنلاند یا کشورهای اروپایی یا آمریکایی را ببینید. این دغدغه من است. ما داریم اصل را نابود میکنیم. دانشآموز باید درس بخواند و یاد بگیرد. حال چالشهایی هم دارد که باید آن را از بین ببریم.
سرپرست ستاد تعلیم و تربیت و دبیری ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به پایین بودن میانگین معدل امتحان نهایی و متضرر شدن دانشآموزان از تأثیر آن بر پذیرش دانشگاه گفت: معدل کنکور را هم حساب کنید. اگر معدل آزمون نهایی بچهها روی ۱۱ ونیم است، این را به درصد که حساب کنیم، ۵۵ درصد میشود. در حالیکه معدل درسها در کنکور زیر ۱۰ است. چه دلیلی دارد که معدل کنکور زیر ۱۰ درصد و ۲۰ درصد باشد؟ این خود عطش خرید منابع تستی را ایجاد میکند. هرچه درصد در کنکور پایینتر باشد عطش خرید کتاب تست بالاتر میرود.
او اظهار کرد: اینها سؤالاتی است که ذهنم را بهعنوان یک کارشناس و دانشآموخته دکترای تعلیم و تربیت درگیر کرده است. برایم این سؤال پیش میآید که واقعاً در این فضا به دنبال چه هستیم و چرا اینقدر این تصمیم را زیر سؤال میبریم؟ این تقصیر ریلگذاری ما است که دانشآموز میگوید من اگر درس بخوانم در دانشگاه خوبی پذیرفته نمیشوم، باید مهارت تستزنیام را زیاد کنم.
چرایی تناقض میان اظهار نظرهای مسئولان
موسوی درباره تناقض میان اظهار نظرهای قبل از جلسه شورا با خروجی جلسه و نیاز به شفافیت تصریح کرد: به نظر من باید بین مسئولان همدلی اتفاق بیفتد. من از سال ۱۳۹۹ هر سال سرزده از محل برگزاری کنکور و امتحان نهایی بازدید میکنم. در این دو سالی که ما مصوبه سوابق تحصیلی را اجرا کردهایم ۴۰ سال جلو افتادهایم.
او ادامه داد: اگر ۴۰ سال پیش اصل را بر آزمون تشریحی و بر این میگذاشتیم که دانشآموز درس را بفهمد، چقدر بچهها و نظام آموزش و پرورش، موفقتر و بهرهوری و کیفیت ما بیشتر بود!
چرا گزارش وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از نشست اخیر شورا متناقص بود؟!
وی در واکنش بهعدم شفافیت و تفاوت میان گزارشی که وزیر علوم و دبیر شورای عالی از نشست شورا دادهاند و دلیل علنی برگزار نشدن جلسات تصمیمگیری برای کنکور گفت: سیاست شورا اینگونه است. فضا اینگونه نیست که از ابتدا همهچیز مشخص باشد، واقعاً در شورا رأیگیری انجام میشود.
توییت زدن فقط به ضرر دانشآموزان تمام میشود
وی درباره اضطراب و دلمشغولی دانشآموزان و بلاتکلیفی آنها نیز گفت: بچهها را درگیر کردهاند. نمیخواهم از کسی نام ببرم، اما وقتی پس از هر تصمیم و هر جلسه توییت میزنیم ذهن بچهها درگیر میشود. درخواست من از بچهها این است که درگیر فضای مجازی نشوند. تقصیری هم ندارند. وقتی مدام توییت زده میشود درگیر میشوند. از مسئولان هم میخواهم که موضوعات را در جلسه مطرح کنند. توییت زدن فقط به ضرر دانشآموزان تمام میشود.
موسوی خطیر وعده داد: سهشنبه جزییات تأثیر سوابق تحصیلی مشخص میشود و دغدغه دانشآموزان از بین میرود.
او درباره قطعی بودن یا نبودن برگزاری جلسه روز سهشنبه اعلام کرد: قرار بر این گذاشته شده است. حال این را که اتفاقی بیفتد و قرار را به هم بزند، من نمیتوانم پیشبینی کنم، اما انشاءالله اگر دو روز صبر کنید، تکلیف مشخص میشود. امیدوارم در این جلسه همدلی اتفاق بیفتد، تعارض منافع را کنار بگذاریم و تصمیمی بگیریم که به نفع دانشآموزان، نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی باشد.
نظر شما