تحولات منطقه

پیش‌بینی‌ها از تردد ۸۰ تا ۹۰درصدی حدود ۸ تا ۱۰میلیون زائر برای ایام نوروز با خودرو شخصی به مشهد خبر می‌دهند و این یعنی در ایام نوروز در صورت نبود مدیریت ترافیکی دقیق و پارکینگ مورد نیاز به ویژه در اطراف حرم مطهر، شهر با مشکل جدی مواجه خواهد شد. 

جای پارک؛ طلای نایاب خیابانی در اطراف حرم مطهر رضوی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، در بررسی اخبار و اطلاعیه‌های تأمین پارکینگ در روزهای اخیر در پایگاه خبری شهرداری مشهد به نقل از مهدی یعقوبی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری آمده است: «برنامه‌ریزی‌ گسترده‌ای برای کنترل ازدحام جمعیت و تسهیل تردد زائران و مجاوران در محدوده مرکزی شهر؛ به‌ویژه حرم مطهر رضوی با توجه به افزایش حجم ترددها صورت گرفته و پلیس راهور مطابق روال هر سال، برای مدیریت جریان ترافیک و افزایش ایمنی زائران، از برخی نقاط محدوده مرکزی شهر ممنوعیت و محدودیت تردد اعمال خواهد کرد و این محدودیت‌ها شامل خیابان امام رضا(ع) از میدان بسیج، در خیابان شیرازی از میدان شهدا، در خیابان طبرسی از چهارراه شهدای گمنام و خیابان نواب صفوی از میدان شهدای گوهرشاد به سمت حرم مطهر خواهد بود و از زائران و شهروندان درخواست می‌کنیم با توجه به محدودیت‌های شهری و ازدحام جمعیت، تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به حرم مطهر استفاده کنند».
توصیه استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند در کاهش بار ترافیک و حل موضوع کمبود پارکینگ اثر مستقیم داشته باشد؛ ولی همین موضوع اما و اگرهای فراوانی به دنبال دارد که مهم‌ترین آن کمبود هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و تاکسی در سطح شهر مشهد طبق استعلام این تحریریه از سازمان‌های مربوط است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر در مشهد ۱۸هزار فضای پارک در ۷۰ پارکینگ دائمی توسط شهرداری مدیریت می‌شود که از این تعداد ۲۷ پارکینگ با داشتن ۵هزار و ۳۲ جای پارک، در هسته مرکزی شهر مشهد قرار دارد و برای ایام نوروز ۳ هزار و ۵۰۰ جای پارک موقت متعلق به ارگان‌ها و سازمان‌ها در همین محدوده تدارک دیده شده است. ۶ تا ۶هزار و ۵۰۰ جای پارک متعلق به بخش خصوصی توسط اتحادیه اتوسرویس‌ها و اتوپارک‌ها در فضایی مانند هتل‌ها و زمین‌های خالی آماده‌سازی شده تا در روزهای پر تردد نوروز به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرند؛ اما باید گفت با وجود اینکه حدود ۱۵هزار فضای پارکینگ در هسته مرکزی برای ایام نوروز در نظر گرفته شده، با توجه به افزایش حجم ناگهانی خودروها به ویژه در روزهای آغازین سال در بافت پیرامونی حرم مطهر کمبود جای پارک دور از انتظار نیست که یک حساب و کتاب ساده به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.
گزارش‌های خبری منتشر شده از آغاز سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد در لحظه تحویل سال ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر در حرم مطهر حضور داشتند که برخی از این افراد برای رسیدن به این نقطه معنوی، بخشی از مسیر را با وسیله نقلیه شخصی و بقیه آن را با وسایل نقلیه عمومی یا به صورت پیاده طی کردند. هیچ گاه برنامه‌ریزی به منظور تأمین پارکینگ برای جمعیت حدود ۲میلیون نفری کاری منطقی نیست؛ اما با در نظر گرفتن درصدی از این جمعیت می‌توان به یک برآورد درست‌تر برای تأمین پارکینگ در این محدوده رسید.

توزیع نامتناسب پارکینگ در اطراف حرم مطهر
براساس ۱۵هزار جای پارک تعریف شده برای ایام نوروز در هسته مرکزی شهر، اگر ظرفیت هر وسیله نقلیه چهار نفر در نظر گرفته شود و میانگین مدت زمان حضور افراد برای زیارت در حرم منور امام رضا(ع) را یک ساعت و زمان پارک خودرو به منظور رفتن به حرم مطهر و برگشت همین مسیر برای ترک جای پارک را هم یک ساعت در نظر بگیریم، با عدد ۶۰ هزار نفری روبه‌رو می‌شویم که از این پارکینگ‌ها استفاده کرده‌اند و در طول شبانه‌روز براساس همین داده‌ها به عدد ۷۲۰هزار نفر می‌رسیم. بی‌شک آمار واقعی با توجه به خالی و پر شدن جای پارک‌ها در بیشتر یا کمتر از مدت زمان در نظر گرفته شده، این عدد را با تغییر مواجه می‌کند؛ اما در مجموع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تأمین جای پارک همچنان در هسته مرکزی شهر با محوریت حرم مطهر رضوی یک چالش جدی است؛ زیرا ظرفیت واقعی و دائمی پارکینگ در این محدوده حدود ۵هزار جای پارک دائمی بوده که با خارج شدن ظرفیت‌های موقت، روی دیگر این چالش همیشگی مشهد نمایان می‌شود.
در خصوص تعداد جای پارک دائمی اطراف حرم منور باید گفت عمده تمرکز پارکینگ‌های ساخته شده در این محدوده در میدان شهدا با ظرفیت ۲هزار جای پارک است؛ یعنی پارکینگ‌های ساخته شده توزیع متناسبی در بافت پیرامونی حرم مطهر ندارند و عملاً زائرانی که از خیابان‌های امام رضا(ع)، نواب و طبرسی به سمت حرم مطهر تردد می‌کنند، با چالش بیشتری برای جای پارک مواجه هستند در حالی که در پهنه‌ای به شعاع شارستان تا میدان شهدا باید حدود ۹هزار جای پارک ساخته شود.
براساس طرح‌های شهری، شارستان نقطه کانونی ساخت پارکینگ‌هاست و در این پهنه باید حدود ۵هزار جای پارک ساخته شود که در حال حاضر تنها پارکینگ در نظر گرفته شده دائمی در این محدوده، پارکینگ رضوان با ظرفیت ۶۰۰ جای پارک است که هنوز در مرحله ساخت قرار دارد.

سهم پارکینگ در بودجه ۱۴۰۴ شهرداری چقدر است؟
برای نوروز پیش رو بسیج امکانات در راستای خدمت‌رسانی انجام شده؛ اما تا چه زمانی برای تأمین پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر باید از زمین‌های خالی استفاده کرد که جلوه خوبی برای نشان دادن امکانات شهر مشهد به زائران ندارد، ضمن آنکه همچنان تأمین زمین‌ها برای ساخت پارکینگ‌های دائمی در محدوده‌های طبرسی، نواب و خیابان امام رضا(ع) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست دقیقاً ساخت این پارکینگ‌ها چه زمانی آغاز خواهد شد.
در چند روز گذشته بودجه ۷۲همتی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۴تصویب شد و با توجه به اینکه ساخت پارکینگ‌ها و حل مشکل ترافیک از زبان مدیران شهری به عنوان یک دغدغه اصلی مطرح شده، باید بررسی شود این دل‌نگرانی در بحث بودجه چقدر رنگ واقعیت دارد؟ البته باید تأکید کرد تأمین پارکینگ وظیفه مدیریت شهری و یک تکلیف بر زمین مانده است و با توجه به پدافند غیرعامل و مسائل زیست‌محیطی باید پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی به موضوع مهمی تبدیل شوند و هر چه سریع‌تر این ساخت و سازها و تأمین پارکینگ‌ها به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر در دستور کار قرار بگیرند تا با خارج شدن این پارکینگ‌ها از چرخه استفاده، مشکل جای پارک پررنگ‌تر از گذشته نشود و بیش از این وقت طلایی زائر و مجاور برای پیدا کردن جای پارک از دست نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha