موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

سید امیرحسین ارشادی نیا - مدرسه علمیه سلیمانیه از مدارسی است که در محدوده تاریخی 1320 هجری قمری توسط اعتضادالسلطنه در جوار بارگاه منور رضوی و در حوزه علمیه مشهد تأسیس شده است.

 ‌مدرسه‌ای که 40 شهید تقدیم انقلاب کرد

این مدرسه از ابتدای تأسیس تاکنون توانسته به عنوان یک پایگاه به گسترش و نشر معارف اهل بیت(ع) در سایه عالم آل محمد بپردازد. از جمله افتخارات این مدرسه حضور بزرگانی نظیر مرحوم آخوند (صاحب کفایه)، مرحوم ملاهادی سبزواری و نیز آیت ا...سید علی خامنه‌ای و آیت ا... سید علی سیستانی است. از دیگر افتخارات طلاب این مدرسه دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی است و این جمله که ایشان می‌فرمایند «مدرسه شما برای من خاطره انگیز است» در ذهن و خاطر همه طلاب این مدرسه نقش بسته است.
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه و نیز مدیر کل سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در آستانه افتتاح ساختمان جدید این مدرسه، ضمن بیان نقش آفرینی‌های تاریخی طلاب این مدرسه به تبیین فعالیتهای آموزشی و علمی این مدرسه پرداخته است.

مدرسه علمیه سلیمانیه همواره در طول تاریخ در نقش آفرینی ها و مناسبات جریانهای دینی مؤثر واقع شده است، بخشی از این نقش آفرینی ها را در قبل از پیروزی انقلاب بیان کنید.
در سال 1314 در اوج محدودیتها و فشارهایی که از سوی وزارت فرهنگ رژیم پهلوی بر روحانیت، حوزه‌های علمیه و فعالیتهای دینی (از قبیل ممنوع اللباس شدن روحانیت، تعطیلی مراسم عزاداری اهل بیت (ع) و تعطیل شدن مدارس علمیه) تحمیل شد، سبب تعطیلی مدارس علمیه یکی پس از دیگری شد و در نتیجه آن شماری از مدارس نیز در اختیار وزارت فرهنگ آن زمان قرار گرفت.
یکی از افتخارات مدرسه سلیمانیه در آن مقطع تاریخی تعطیل نشدن و پابرجا ماندن است؛ نکته قابل توجه آن است که نخستین جلسه روضه خوانی پس از استبداد رضاخانی در مشهد در پایگاه مدرسه علمیه سلیمانیه شکل گرفته است.
این مدرسه همچنین مفتخر است از زمان تأسیس تا امروز هیچ‌گاه تعطیل نشده است. در فرآیند تخریب مدرسه قدیم به دلیل طرح نوسازی، بازسازی و توسعه حرم مطهر امام رضا(ع) تا تعیین مکان و احداث مدرسه جدید نیز نزدیک 15 سال به طول انجامید، اما باز هم این مدرسه تعطیل نشد و در مکان موقت به کار خود ادامه داد.

پس از انقلاب چگونه بوده است؟
این مدرسه در دهه 60 در همان مکان قدیمی تجدید بنا شد و حجت الاسلام والمسلمین وفایی نیز از ابتدای پیروزی انقلاب با حکم آیت ا... واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استانهای خراسان به عنوان مدیریت مدرسه انتخاب شدند. دوره جدید مدیریت مدرسه علمیه سلیمانیه با تخریب مدرسه علمیه نواب و نیز فعالیتهای انقلابی و اوایل انقلاب و 8 سال دفاع مقدس همزمان شد. سابقه و گذشته مدرسه به علاوه شرایطی که ناشی از تعطیل شدن مدرسه نواب بود، مدرسه سلیمانیه را به پایگاه و مرکزی انقلابی برای طلاب رزمنده و بسیجی تبدیل کرد.
این شرایط پس از انقلاب، فضایی متأثر از اندیشه حضرت امام (ره)، ارزشهای انقلابی و فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس و ایثارگری در مدرسه ایجاد کرد، افزون بر اینکه باعث تقدیم بیش از 40 شهید در 8 سال دفاع مقدس به اسلام عزیز شد. بنابراین، این اتفاقات عیار و معیار مدرسه را نیز با انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس عجین کرد.
در این زمان نیز طلاب مدرسه ضمن اینکه در بخش دفاع مقدس فعال بوده‌اند، همچنین توانسته‌اند همواره در حد خود و مقاطع حساس حضور بهنگام و موثر داشته باشند و همچنین به توفیقات و موفقیتهای علمی نیز دست یابند، بدین معنا که این افراد همزمان با موفقیتهای خودشان در عرصه‌های عملی، انقلابی و دفاع مقدس موفقیت‌های قابل توجهی در عرصه‌های علمی و فکری کسب کرده‌اند. بخشی از دانش آموختگان آن زمان هم اکنون به عنوان استادان و محققان و فضلای حوزه علمیه در مشهد و قم در سایر عرصه‌های فرهنگی نظام مشغول خدمت می‌باشند.

شاخصه‌های آموزشی این مدرسه نسبت به سایر مدارس علمیه چیست؟
این مدرسه همواره تلاش کرده است برپایه ارزشهای انقلاب اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام(ره) و رهبری گرانقدر انجام وظیفه کند. بر این اساس به اقدامات مناسبی که در دو دهه اخیر در این مدرسه صورت گرفته، اشاره خواهم کرد. نخستین اقدام، ابتکار عملی است که در موضوع پذیرش این مدرسه صورت گرفته و آن این نکته است که در موضوع پذیرش شاخصه ها و معیارهای داوطلبان با برنامه ریزی، مشورت و استفاده از کارشناسان ذی صلاح تعیین می‌شود و این گونه نیست که مدرسه منتظر افرادی برای ثبت نام بماند. بدین معنا که خود مدرسه به سراغ افراد دارای زمینه مساعد برای ورود به حوزه می‌رود.
در این راستا برای شناخت این افراد فعالیت تبلیغی به عنوان «نیلوفرانه» توسط مبلغان مدرسه صورت می‌گیرد، بدین نحو که بخشی از طلاب در ایام تبلیغی برای اعزام به مناطق گوناگون سازماندهی و اعزام می‌شوند که در مرحله اول بتوانند در فرصتهای تبلیغی، تبلیغ دین و فعالیتهای دینی داشته و در کنار این تبلیغ و انجام وظیفه بتوانند دانش آموزان مستعد و علاقه مند به تحصیل برای حوزه را شناسایی کنند، سپس با برگزاری یک اردوی تابستانی فرآیند پذیرش آنها تکمیل می‌شود و از کنار این اردو مجموعه افراد شایسته شناسایی می‌شوند.
از اقدامهای دیگر در این مدرسه، تعطیل نبودن فعالیتهای مدرسه در فصل تابستان است، یعنی طلاب افزون بر روزهای درسی که در مدرسه در طول سال تحصیلی حضورشان الزامی است، باید تابستانها در دوره‌های آموزشی تربیتی با عنوان دوره آموزشی - تربیتی معرفت حضور داشته باشند. البته هدف این دوره تأمین و تکمیل سایر نیازهای علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، هنری و غیره‌ای است که مورد نیاز طلبه بوده و ممکن است ساعات آموزشی و روزهای درسی اکتفای این که طلاب بتوانند به همه آن نیازها پاسخ دهند را نداشته باشند.
حضرت آیت ا... خامنه‌ای از گذشته همواره بر موضوع حفظ قرآن تأکید داشته و در مجموعه اولویتها و تدابیری که ایشان در خصوص مسایل حوزه مطرح کرده‌اند، موضوع حفظ قرآن همواره ذکر شده است. از این رو موضوع حفظ قرآن نیز از دیگر مسایلی است که در این مدرسه مورد توجه قرار گرفته و این مدرسه در 10 سال گذشته تا کنون نزدیک به 40 حافظ قرآن تربیت کرده است.
در این مدرسه نیز ارتباط با خانواده‌های طلاب به صورت ویژه صورت می‌گیرد، زیراهمراهی خانواده ها و سایر اعضای خانواده موجب رشد و تعالی طلبه می‌شود. از این رو مجموعه جلساتی تحت عنوان جلسه خانواده ها و ارتباط با والدین طراحی شده و از سال گذشته تا کنون استمرار داشته است.
در این مدرسه همچنین به ورزش طلاب توجه ویژه‌ای شده است، زیرا ممکن است اگر امروز به امر سلامت جسمی طلبه‌ها توجه نشود، این افراد در آینده‌ که به موفقیت‌هایی دست می‌یابند، دیگر توان جسمی نداشته باشند، به همین سبب برنامه ورزشی همواره در دستور کار بوده و هر طلبه بسته به استعداد و توان باید در یکی از برنامه‌های ورزشی در مدرسه شرکت نماید.

برنامه ریزی‌های کلان این مدرسه بر عهده چه افرادی است؟
مدرسه علمیه سلیمانیه هم اکنون بیش از 70 طلبه در پایه‌های یک تا 6 دارد و با برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم افزون بر درسهای پایه یک تا 6 دروس سطح و خارج را هم ارائه دهیم. این امیدواری وجود دارد که پس از افتتاح رسمی مدرسه بتوانیم در سالهای آینده موضوع حضور علما و استادان بزرگ حوزه علمیه و برگزاری درسهای سطوح عالی و خارج را دوباره سازماندهی کنیم و با شکوه‌تر از گذشته میزبان طلاب باشیم.
اداره مدرسه در شرایط کنونی براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان و تأیید مدیریت عالی حوزه علمیه خراسان به صورت هیأت امنایی این جمع متشکل از حجت الاسلام فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت الاسلام علی طبسی، عضو شورای مدیریت، حجت الاسلام وفایی، رئیس مدرسه و حجت الاسلام علوی است.

ساختمان جدید مدرسه که در آستانه افتتاح آن هستیم، از چه ویژگی هایی برخوردار است و چه نهادهایی برای ساخت آن همکاری و مشارکت داشته‌اند؟
ساختمان جدید مدرسه در دو هزار متر زمین و بیش از 10 هزار متر زیربنا در 6 طبقه ساخته شده است. این بنا از محل در آمدهای موقوفه مدرسه، کمک‌های خیران، دریافت وام و کمک و مساعدت دستگاه‌های مختلف و نیز مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ساخته شده است.
این ساختمان 10 مدرس برای برگزاری دروس سطح، خارج، مقدماتی و تحت برنامه مدرسه به همراه کتابخانه، سالنهای اجتماعات و ورزشی و همچنین 45 دارد داراست. در ساخت این مدرسه تلاش شده تا حد مقدور و ممکن مجموعه نیازهایی که برای یک طلبه در طول تحصیل 10 ساله ـ از ابتدای مقدمات تا پایان سطح ـ مورد نیاز است، پیش بینی و اجرا شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.