قدس آنلاین- پورافضلی: یکی از زیارتهای مسلّم و مأثور ، زیارت حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها است که از آن در روایات به عنوان حرم اهل بیت (ع) یاد گردیده و وعده بهشت برای زیارت او داده شده است.<BR> <BR>

توصیه های امام رضا علیه السلام برای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

روایات متعدّدى از امامان معصوم در ترغیب و تشویق مردم به زیارت آن حضرت و راجع به اجر و ثواب عظیمى که بر زیارت وى مترتّب است وارد شده است. لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود. آن حضرت در روایتى فرمود:
هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى‌یابد.
امام رضا علیه السلام همچنین در روایتى دیگر مى‌فرماید: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى.» «هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (1)
در وسائل الشیعه شبیه این روایت به نقل از عیون اخبار الرضا علیه السلام چنین آمده است: .... عَن سَعدِ بنِ سَعدٍ قَالَ سَأَلتُ أَبَا الحَسَنِ الرِّضَا (ع) عَن زِیارَةِ فَاطِمَةَ بِنتِ مُوسَى بنِ جَعفَرٍ(ع) بِقُمَّ فَقَالَ (ع): «مَن زَارَهَا فله الجَنَّةَ»، سعد بن سعد می گوید از امام رضا علیه السلام درباره زیارت فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) در قم پرسیدم فرمود: هر کس او را زیارذت کن بهشت برای اوست.
و نیز از ابن الرّضا، حضرت جواد علیه‏السّلام نقل کرده که فرمودند: مَنْ زارَ عَمَّتى بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّة؛ (2) کسى که قبر عمّه‏ام را در قم زیارت کند، بهشت از براى اوست.
علّامه مجلسى رضوان‏اللَّه‏علیه مى‏گویند: در بعضى از کتب و روایات دیدم که على‏بن‏ابراهیم از پدرش از سعد نقل کرده که حضرت على بن موسى الرضا علیه‏السّلام فرمودند: یا سَعْدُ عِنْدَکُمْ لَنا قَبْرٌ؛ براى ما در نزد شما قبرى است. عرض‏کردم: جانم‏فدایت، منظورتان قبر فاطمه‏بنت‏موسى‏علیهماالسّلام‏است؟ فرموند:نَعَمْ،مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ‏الْجَنَّةُ. (3)

پانوشتها:
1. ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢
2. عاملى، شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 14، باب 94، ص 576. مؤسسه آل البیت(ع) لأحیاء التراث، 1409 هـ ق. قم.
3. همان

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.