قدس انلاین-سیدحبیب قاآنی:درشرایطی اولین جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۳ امروزساعت14برگزار می‌شود که نمایندگان از طرح ها وپیشنهادات خود جهت ارایه به این کمیسیون جهت لحاظ نمودن طرحهایشان در بودجه 93 خبر می دهند.

پیشنهاداتی که به کمیسیون تلفیق بودجه میروند/ازتجدیدنظردر بودجه دفاعی و رایگان کردن هزینه‌های انشعاب مساجد و حسینیه‌هاتاساماندهی اعتبارات دانشگاهی وحذف حق مأموریت مقامات ارشد

به گزارش قدس انلاین،سخنگوی کمیسیون کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 93 امروز برگزار می‌شود.
غلامرضا کاتب افزود: فرصت کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای ارائه پیشنهادات‌شان در بودجه 93 به کمیسیون تلفیق در روز چهارشنبه گذشته پایان یافته و گزارش‌هایشان را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده‌اند.
*تجدیدنظردر بودجه دفاعی کشور
رئیس کمیته دفاعی مجلس بر لزوم تجدیدنظر در بودجه اختصاص یافته به بنیه دفاعی کشور تاکید کرد و گفت: باید در تقویت بنیه دفاعی کشور به خصوص بسیج حمایت بودجه‌ای داشته باشیم.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقادهای مطرح شده نسبت به بودجه دفاعی کشور در لایحه بودجه 93 اظهار داشت: اصل بر این است که حداقل میزان اعتبار بودجه دفاعی به سال گذشته برگردد و بر اساس چارچوب قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه عمل شود.
وی افزود: باید در تقویت بنیه دفاعی کشور به خصوص بسیج حمایت بودجه‌ای بیشتری داشته باشیم و در این راستا دولت می‌تواند براساس قانون ماده 197 برنامه پنج ساله پنجم عمل کند چون برنامه پنج ساله پنجم در سال‌های گذشته نیز مورد توجه بوده است لذا بر این اساس باید عمل شود تا بودجه دفاعی جبران شود.
کوثری با بیان اینکه در نگاه به بودجه دفاعی باید همانند سایر وزارتخانه‌ها عمل شود، تصریح کرد: پیشنهاداتمان را به دولت داده‌ایم و امیدواریم دولت موافقت کند و در کمیسیون تلفیق اصلاحیه‌های لازم صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه با نمایندگان دولت نکات لازم را مطرح کردیم و آنها تا حدود زیادی قبول کردند اما اصل کمیسیون تلفیق است که باید موارد مطرح شده را لحاظ کند.
* رایگان کردن هزینه‌های انشعاب مساجد و حسینیه‌ها به کمیسیون تلفیق
رئیس کارگروه گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس از ارائه برخی پیشنهادات مانند رایگان کردن هزینه‌های انشعاب مساجد و حسینیه‌ها و تأمین بودجه فیلم‌های فاخر به کمیسیون تلفیق خبر داد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: به صورت کلی در خصوص بودجه فرهنگی در لایحه 93 رشدی نداشته‌ و کاهش بودجه فرهنگی در لایحه بودجه 1393 را نیز شاهد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه سهم فرهنگ در لایحه بودجه سال آینده متأسفانه حداقل است، افزود: ما در لایحه بودجه 93 کاهش زیر 4 درصد را شاهد هستیم. البته در بخش‌هایی مانند سازمان میراث فرهنگی شاهد رشد نسبی بودجه بوده‌ایم، ولی در مابقی بخش‌ها این موضوع وجود ندارد و ما پیگیر هستیم تا به نوعی این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: به صورت کلی در بودجه سنوات گذشته دولت‌ها، همیشه بخش فرهنگ کشور سهم خود را از لایحه بودجه دریافت نکرده است. در حالی که در عموم کشورهای دنیا بخش‌های فرهنگ بالای 10 درصد از بودجه عمومی را دریافت می‌کردند، ولی در کشور ما زیر 5 درصد از بودجه به بخش فرهنگ اختصاص می‌یابد و این موضوع نشان می‌دهد که عزم عمومی برای اصلاح در گذشته وجود نداشته است.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر گفت: باید گفت که در بحث بودجه فرهنگی ما نمی‌توانیم پیشنهادات زیادی به کمیسیون تلفیق بودجه بدهیم، چرا که ابتدا باید برای بخش فرهنگ تأمین درآمد کنیم؛ دستگاه‌های فرهنگی عموما درآمد زا نیستند، بنابراین دست ما برای ارائه هر پیشنهادی به کمیسیون تلفیق باز نیست.
وی افزود: در عین حال در بخش‌های مختلفی از فرهنگ که عقب‌ماندگی چشم‌گیری داشته‌ایم، پیشنهاداتی را به کمیسیون تلفیق ارائه داده‌ایم. به طورمثال پیشنهاد دادیم که مؤسسات و مراکزی که رویکرد انقلابی داشته‌اند، از آنها حمایت‌هایی صورت گیرد.
نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: یک بخش از این حمایت‌ها مربوط به تولید فیلم‌های فاخر بود؛ ما پیشنهاد کرده‌ایم که اگر فیلمی توسط کمیته‌ای که در نظر گرفته خواهد شد، به عنوان فیلم فاخر برگزیده شود، با اختصاص مبلغی به تولید آن فیلم فاخر کمک کنیم چراکه بسیاری از فیلم‌ها وجود دارد که متناسب هستند، ولی به دلیل اینکه اعتبارات نیست، امکان ساخت برای آنها مهیا نمی‌شود.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر اظهار داشت: در بخش مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که هزینه‌های آب، برق گاز آنها در حد استاندارد رایگان شود؛ همچنین حمایت‌های این‌چنینی در بخش‌های مختلف مانند فیلم، هنر، چاپ و نشر، کتاب، تبلیغات، اتحادیه‌های انجمن اسلامی دانش‌آموزی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار است، صورت گیرد.
وی در خصوص سهم وزارت ارشاد در لایحه بودجه 93 افزود: امسال بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش چشم‌گیری نداشته است و مشکل اساسی در موسسات وزارت ارشاد این است که رقم قابل توجهی از بودجه مربوط به حقوق و دستمزد است؛ یعنی زمانی که مبلغی از دستگا‌ه‌ها کاهش می‌یابد، از آن طرف دولت موظف کرده که حقوق و دستمزدها را 18 درصد افزایش پیدا کند. همچنین از طرف دیگر اگر بودجه افزایش نداشته باشد، باید این بودجه از برنامه گرفته شود و به حقوق و دستمزد تعلق گیرد.
*ساماندهی توزیع اعتبارات دانشگاهی براساس سرانه دانشجویی
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات وتلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه 93 شاهد رشد خوبی در بحث اموزش هستیم.
جواد هروی در گفتگو با قدس انلاین با اشاره به بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه 93 گفت: در بحث توسعه علوم وفناوری در بودجه 93 شاهد رشد20 درصدی می باشیم که البته انچه که مهم است این است که در مرحله عمل هم شاهد تخصیص اعتبارات تعریف شده در بودجه باشیم واعتبارات در حوزه اموزش روی کاغذ باقی نماند.
وی با بیان این که امیدواریم بتوانیم سرفصل جدیدی را در کمیسیون تلفیق مطرح کنیم که براساس آن بودجه دانشگاه‌ها در قالب سرانه دانشجویی لحاظ شود،‌ گفت:وبراساس جلسات وتوافقاتی که با وزارتخانه علوم داشته ایم قرار شده که سرانه دانشجویی تعریف واجرایی کنیم چرا که در سالهای گذشته سرانه های براساس عدالت تخصیص پیدا نکرده وبیشتر براساس لابی گری ها وارتباطات خاص صورت پذیرفته است.
وی ادامه داد: درصورتی که بتوان توزیع اعتبارات را براساس سرانه دانشجویی ساماندهی کرد و به کمیسیون تلفیق ارایه داد یک حرکت عظیم و یک انقلابی در آموزش عالی به وجود آورده ایم که براساس آن عدالت آموزشی ایجاد خواهد شد و ما در کمیته آموزش عالی مصمم هستیم این طرح را در کمیسیون تلفیق عملیاتی کنیم.
هروی با اشاره به اینکه با این کار، حرکتی جدی به منظور بهبود سرانه اعتباری دانشگاه‌ها در سال 93 شاهد خواهیم بود افزود: در سالهای گذشته به دلیل خلا هایی که بوده برخی از اعتبارات یا به موقع ویا اصلا تخصیص پیدا نکرده اند و در توزیع اعتبارات شاهد حرکات نابسامانی بوده ایم
*پیشنهاد خرید تضمینی گندم با قیمت جهانی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پیشنهاد خرید تضمینی گندم با قیمت جهانی به کمیسیون تلفیق داده شده تا در لایحه بودجه 92 اصلاح شود.
عباس پاپی‌زاده اظهار داشت: متوسط قیمت جهانی گندم 1100 تا 1200 تومان است و باید از کشاورزان داخلی هم به همین قیمت خریداری شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: قیمت هر تن گندم جهانی 370 دلار است که واردات آن با هزینه‌های جاری 400 دلار برای کشور تمام می‌شود و با لحاظ کردن دلار 2450 تومانی که در بودجه کشور پیش‌بینی شده است هر کیلوگرم گندم وارداتی 1100 تا 1200 تومان تمام می‌شود.
وی ادامه داد: واردات گندم از کشورهای دیگر موجب از دست رفتن امنیت غذایی می‌شود، هر کیلوگرم گندمی که از کشورهای دیگر خریداری می‌شود به همان اندازه وابستگی کشور را به خارجی‌ها بیشتر می‌کند. امنیت غذایی آسیب می‌بیند و اگر همه اینها را به دلار محاسبه کنیم خسارات واردات هزاران دلار خواهد شد.
پاپی‌زاده افزود: در حالی که گندم را به قیمت کیلویی 1200 تومان از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم اما از کشاورز داخل به قیمت پایین می‌خرند به طوری که سال گذشته گندم خریداری شده از کشاورز به قیمت 420 تومان و امسال با اعتراضات زیاد به 720 تومان رسیده است.
وی ادامه داد: اینگونه خرید به قیمت پایین بی‌عدالتی برای کشاورز داخل است و در واقع از بین رفتن توان کشاورز داخل و تقویت کشاورزان خارجی است.
پاپی‌زاده خاطرنشان کرد: خرید به نرخ پایین از کشاورز داخلی و واردات به قیمت بالا در واقع پرداخت سوبسید از جیب ملت ایران به کشاورز خارجی است و در این عرصه رقابت ناعادلانه سمت کشاورز خارجی را گرفتن است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در این رقابت ناعادلانه همواره کشاورز داخلی ضرر می‌بیند و کشاورز خارجی روز به روز تقویت می‌شود.
* حذف حق مأموریت مقامات ارشد کشور در مأموریتهای خارجیست
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی پیشنهاد کرد تا در بودجه 93 حق مأموریت مقامات ارشد حذف شود و یا این حق مأموریت به صورت ریالی پرداخت شود.
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از جمله پیشنهادات مصوب ، حذف حق مأموریت مقامات ارشد کشور در مأموریتهای خارجیست که علاوه بر حقوق و هزینه اقامت هزینه‌ای را برای حق مأموریت دریافت می‌کنند، همچنین در پیشنهاد دیگری مطرح شد که حق مأموریت این مقامات که به صورت ارزی پرداخت می‌شد از این پس به صورت ریالی پرداخت شود.
* اختصاص ردیف بودجه مستقل به پژوهشکده محیط زیست
نماینده مردم زابل از امضای پیشنهادی توسط جمعی از نمایندگان برای اختصاص ردیف مستقلی به پژوهشکده محیط زیست در لایحه بودجه سال 1393 خبر داد.
سیدباقر حسینی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس معیارها و شاخص‌های قدیمی انجام وظیفه می‌کند اما با صنعتی شدن شهرنشینی و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی نیاز به تغییر این معیارها و شاخص‌های منسوخ احساس می‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به همین منظور جمعی از نمایندگان در پیشنهادی به کمیسیون تلفیق خواستار اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل به پژوهشکده محیط زیست شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.