براساس آمار سالانه 20 میلیون زائر به مشهد مقدس که به ام القرای جهان تشیع مشهور است وارد می شوند اما بودجه زیارت برای خدمات رسانی به زائران علاوه بر خراسان رضوی به 28 استان دیگر که سهم ناچیز در پذیرایی از زائران دارند، اختصاص می یابد.<BR>

مشهد 20 میلیون زائر و 28 شریک در بودجه زیارت دارد

مشهد 20 میلیون زائر و 28 شریک در بودجه زیارت دارد
به گزارش ایرنا، فقط در دهه آخر ماه صفر امسال سه میلیون زائر وارد مشهد مقدس شدند که مدیریت استان ملزم به فراهم کردن امکانات لازم برای اسکان، حمل و نقل، تامین سلامت و پذیرایی از آنان با همین بودجه زیارت می باشد.

به طور قطع نمی توان انتظار خدمات رسانی مطلوب از جمله اقامتگاه های ارزان قیمت، حمل و نقل مناسب و دیگر خدمات از دستگاه های مربوطه به زائران داشت هر چند در این میان عده ای سوء استفاده کرده و در شرایط دشواری که برای برخی زائران پیش آمد، در مقابل ارائه خدمات ناچیز پول های هنگفت به جیب زدند.

در این میان آستان قدس رضوی نیز که مسوول فراهم کردن بستر زیارت مطلوب برای زائران است تنها می تواند از محل بودجه موقوفاتی خود و بر اساس نیات واقفان درآمدها را برای زائران هزینه کند که به گفته مسوولان این نهاد در هیچ یک از اسناد موقوفاتی به تامین اسکان زائران اشاره نشده و نیات واقفان به برگزاری مراسم، تامین روشنایی حرم، پذیرایی و این قبیل خدمات خلاصه می شود.

هرچند این مطالبه از آستان قدس رضوی وجود دارد که از درآمد زمینهای موقوفاتی که به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجاره داده است می تواند بخشی را به نهادهای دست اندرکار برای ساخت مکان هایی برای اسکان ارزان قیمت اختصاص دهد.

بر اساس گفت و گوهای خبرنگار ایرنا با برخی زائرینی که طی دهه آخر صفر امسال

به مشهد مشرف شدند، عمده نارضایتی زائرین، گرانی کرایه هتل ها و مهمانسراها و ارائه خدمات اندک بوده است.

جانشین رئیس ستاد تسهیلات زائران خراسان رضوی در این زمینه گفت: به منظور پذیرایی خیل زائران پیاده و دیگر زائران از اقصی نقاط کشور و برخی کشورهای اسلامی طی دهه آخر صفر، ستادی تشکیل شده است که 12 معاونت از دستگاه های مختلف اجرایی در حوزه خدمات رسانی به زائران ذیل این ستاد قرار گرفته اند.

ˈمحمد حسن واحدیˈ افزود: مشهد با بیش از 19 هزار و 500 واحد اقامتی بیش از 52 درصد مراکز اقامتی کشور را در بر دارد که این مراکز به همراه 295 مدرسه، 37 مسجد، پنج سالن ورزشی و 300 کانکس ویژه زائران پیاده طی دهه آخر صفر امسال 100 درصد تکمیل شدند.

وی گفت: طی دهه آخر صفر امسال سه میلیون و 100 هزار زائر وارد خراسان رضوی و مشهد مقدس شدند که از این تعداد 162 هزار نفر زائر پیاده بودند که شمار آنان در مقایسه با سال گذشته 5/19 درصد افزایش داشت.

وی کیفیت خدمات رسانی به زائران طی دهه آخر صفر را در بخش بهداشتی، حمل و نقل و خدمات بین راهی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: واضح و طبیعی است که به رغم تلاش های انجام گرفته، برای اقامت تمام سه میلیون و 100 هزار زائری که در این ایام وارد مشهد شدند، محل اسکان لازم وجود نداشته است.

او اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار زائران در دهه آخر صفر و از آنجا که نباید خدمات رسانی به زائران پیاده، در قالب دستگاه های دولتی تعریف شود، یک سازمان مردم نهاد به عنوان جمعیت خدمتگزار با تلاش خیرین زیر نظر استانداری خراسان رضوی تشکیل شد تا با کمک این نهاد بتوان از سال آینده خدمت رسانی مطلوب به زائران انجام داد.

وی بیان کرد: همچنین پروژه های ساختمان سازی برای اقامت زائران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در منطقه اطراف بارگاه آن امام همام در مشهد در دست اجراست که در آینده نزدیک مشکل اسکان بخش عمده ای از زائران رفع شود.

واحدی گفت: چهار هزار و 500 مرکز غیرمجاز برای اسکان زائران در مشهد شناسایی شده است که در مقابل پول گزافی که از زائران می گیرند، خدمات مطلوب ارائه نمی دهند.

او افزود: در کارگروه گردشگری استانداری خراسان رضوی مدلی برای قانونی کردن فعالیت این مراکز تعریف شده است که به زودی فراخوان برای جذب آنها منتشر می شود و طی ضوابط خاص برای قانونی کردن فعالیت آنها، ثبت نام لازم انجام می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به محدودیت اعتبارات این استان گفت: سرانه عمرانی استان برای هر نفر در سال 800 هزار ریال است در حالی که سرانه عمرانی برخی استانهای همتراز خراسان رضوی برای هر نفر یک میلیون و 500 هزار ریال می باشد.

واحدی افزود: برای خدمات رسانی مطلوب به 20 میلیون زائر که سالانه به مشهد مقدس سفر می کنند، زیرساخت های مناسب در بخشهای مختلف مورد نیاز است لذا اختصاص بودجه سالانه زیارت برای 28 استان دیگر منطقی نمی باشد.

وی اظهار داشت: کارگروه زیارت تیم مشخصی دارد که محل توزیع بودجه زیارت را تعیین می کند و از سال 1390 حدود 77 پروژه با هزار و 60 میلیارد ریال اعتبار براساس بودجه زیارت در استان خراسان رضوی تعریف شده که از این میزان 650 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در بودجه زیارت اولویت با اسکان ارزان قیمت برای زائران و تامین وسایل حمل و نقل مناسب می باشد، افزود: در این راستا ساخت 30 هزار واحد ارزان قیمت در مشهد برنامه ریزی شده که ساخت پنج هزار واحد آن آغاز شده است.

او اظهار داشت: ساخت اسکان ارزان قیمت در زمینهای موقوفی می باشد که متولی آن اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است لذا از 100 میلیارد ریال بودجه زیارت پارسال که به استان اختصاص یافت 65 میلیارد ریال به این نهاد پرداخت شد.

وی گفت: همچنین از 100 میلیارد ریال بودجه زیارت سال گذشته، 10 میلیارد و 260 میلیون ریال به بخش تامین تجهیزات حمل و نقل زائران اختصاص یافت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز از کاهش هزار میلیارد ریالی بودجه زیارت در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به بخش زائر پذیری مشهدالرضا (ع) توجه ویژه ای شده است که براساس آن باید سالی دو هزار میلیارد ریال به عنوان بودجه زیارت به این شهر اختصاص یابد.

ˈنصرالله پژمان فرˈ افزود: اکنون برخی استانها مانند اصفهان و فارس نیز در بودجه زیارت با خراسان رضوی شریک هستند و به آنها نیز پرداخت می گردد لذا سهم این استان از بودجه دو هزار میلیارد ریالی اندک است.

وی روند تخصیص بودجه زیارت به استان خراسان رضوی را طی سالهای گذشته مطلوب نداست و گفت: در سال 1390 از 610 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده برای این استان 550 میلیارد ریال پرداخت شد، در سال گذشته از 200 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده 100 میلیارد ریال پرداخت شد و در سال جاری نیز از 250 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

او افزود: این در حالی است که در لایحه بودجه سال آینده، 125 میلیارد ریال از بودجه زیارت برای خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: رئیس دولت دهم در سال 1388 طی سفر به مشهد، بودجه زیارت این استان را 10 هزار میلیارد ریال در یک پروسه پنج ساله تعریف کرد که قرار بود این مبلغ به مشهد اختصاص یابد اما این مصوبه در طول سالهای گذشته تغییر کرد و اینک علاوه بر مشهد، شهرهای قم و شیراز و تمام مقبره امامزادگان در کشور از آن سهم دارند.

او افزود: وقتی رقم بودجه کاهش پیدا می کند، برنامه ها به هم می ریزد و دستگاه های اجرایی مرتبط با خدمات رسانی به زائران از انجام مطلوب برنامه ها ناتوان می شوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.