قدس آنلاین:حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی گفت: آلودگی آب و هوا و پایین بودن سطح کیفی تغذیه عامه مردم یکی از عوامل ایجاد کننده کم خونی است.<BR>

آلودگی آب و هوا یکی از عوامل ایجاد کم خونی است

به گزارش قدس آنلاین،حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی در سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ پیرامون پیشگیری، درمان و شفای بیماریهای جسمی، روحی و روانی از دیدگاه چهارده معصوم(ع) به بیماریهای کم‌خونی و پرهیزهای مربوط به این بیماری ها پرداخت و افزود: کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش می یابد و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.
وی عنوان کرد: از مهم‌ترین مواد مغذی برای خون‌سازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب 12 و اسیدفولیک اشاره کرد که از بین آن‌ها کم‌خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین کم‌خونی‌هاست.
ضیایی با اشاره به وجود سرب موجود در هوای آلوده شهرها که منجر به نوعی کم خونی مزمن و مقاوم به درمان، کاهش سطح بهره هوشی، خستگی مزمن و …می شود، بیان داشت: برای جلوگیری از سرفه‌های خشک مزمن ناشی از آلودگی شدید هوا، خوردن مخلوط شکر تقار به اضافه گل زوفا و عناب توصیه می شود.
وی افزود: خوردن مخلوط عناب تازه یا خشک با عسل طبیعی به صورت هر روز موجب تولید خون سالم و تمیز در بدن نیز می‌شود.
این کارشناس رسانه در زمینه طب اسلامی گفت: استفاده از خرمای تازه و خشک ارگانیک که به صورت طبیعی خشک شده است و عسل طبیعی که خون ساز، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان دردهای کهنه و هر نوع مسمومیت نقش ویژه‌ای دارد را برای درمان بیماری کم خونی بسیار مفید و مثمر ثمر دانست.
وی خوردن باقلای آب پز را در صورت نداشتن بیماری کم خونی ژنتیکی برای تولید خون سالم ، مفید و موثر دانست و افزود: اگر فردی به بیماری کم خونی دچار وخونش آلوده وکثیف است، خوردن روزانه 14 عدد باقلای آب پز در درمان این مشکل سفارش شده است.
این مدرس فقه، اصول و طب اسلامی در حوزه علمیه گفت: برای درمان برونشیت حاد مزمن، استفاده از مخلوط پنیرک با عسل طبیعی توصیه می‌شود.
وی همچنین افزود: برای جلوگیری از خونریزی شدید ناشی از بریدگی پوست، مومیا را در آب ولرم حل کنید و روی زخم بگذارید، خون ریزی پوست بند می‌آید و سریع جوش می‌خورد.
این پژوهشگر و مولف در زمینه طب اسلامی، عنوان کرد: مالیدن زردچوبه یا عسل طبیعی گون خالص بر روی زخم ایجاد شده در روی پوست، موجب خارج شدن عفونت‌ها و باقی نماندن اثر و جای زخم در بدن می‌شود.
وی گفت: برای سوختگی با آب جوش و مشتقات نفت، آب انار ترش را جوشانده و با عسل طبیعی‌گون مخلوط کنید. این مواد برای قسمت‌هایی از پوست که گوشت اضافه درآورده ، اثر بخش است و جای زخم بر روی پوست باقی نمی‌ماند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، ضیایی ابراز داشت: استفاده از مواد غذایی همچون، روغن حیوانی، کره محلی، کنجد خام، مغزها و شاهدانه به صورت خام، مویز، ، تخم مرغ خانگی،(به ویژه زرده آن که به صورت عسلی آب پز شده باشد، خرما، برگه‌های زردآلو، شیره خرما و انگور، حلواارده، توت و انجیر خشک در درمان بیماری کم خونی بسیار موثر است.
این استاد اخلاق یاد آور شد: نکته مهم در درمان کم خونی، فقرآهن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.