غدیر نماد ظلم ستیزی، بت شکنی و مبارزه با طاغوت است و اگر نیک بنگریم الهام بخش و درس آموز بیداری است، بیداری ای که امروز نام اسلامی را با خود دارد و می رود تا سعادت بشر را رقم بزند؛ با حجة الاسلام و المسلمین سید جمال الدین دین پرور؛ نهج البلاغه پژوه و مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه حوزه علمیه قم به گفتگو نشستیم:
غدیر چشمه همیشه جوشان تاریخ
غدیر سر تاریخ است؛ سری که رمز نجات و سعادت بشریت در آن نهفته است. در رابطه با ارزش بالای غدیر و انتصاب امیرالمومنین(ع) ، حجة الاسلام و المسلمین دین پرور به ما می گوید: «غدیر ارزش بالایی در تاریخ اسلام دارد که هم در قرآن و هم در روایات متعدد از ائمه(ع) ذکر آن وارد شده است و از طرفی هم مبین نظام سیاسی اسلام است».وی ادامه می دهد: «خداوند در آیه 66 سوره مائده خطاب به پیامبر خود می فرماید: ای پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان، و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، رسالت خود را به طور کامل ابلاغ نکرده ای؛ و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می کند. همه مفسران شیعه معتقدند آیه فوق در غدیر خم درباره انتصاب علی(ع) به ولایت و امامت نازل شده است و حدود 360 تن از دانشمندان اهل سنت نیز این مطلب را پذیرفته اند». دین پرور می افزاید: «امامان بزرگوار نیز این روز را گرامی داشته و جشن می گرفتند؛ گرامیداشت این روز مقدس، حتی به زمان پیامبراکرم(ص)می رسد و امام صادق و امام رضا آن را آشکار ساخته و یادش را گرامی و زنده نگه می داشتند و حتی زیارت غدیر از آموزه های امام هادی است؛ ایشان در سالی که معتصم عباسی آن حضرت را از مدینه به سامرا تبعید کرد، در روز غدیر به نجف آمدند و در حرم جدشان امیرالمؤمنین حضور یافتند و زیارت مفصلی خطاب به آن حضرت انشا فرمودند. این زیارت دوره کاملی از عقاید شیعه و منشور ولایت امیرالمؤمنین و فضایل و سوابق و محنت های آن حضرت است.امام رضا(ع) نیز در روز غدیر روزه می گرفتند و برای افطار عده ای را دعوت کردند، و برای آنان سخنان مفصلی درباره غدیر فرمودند و به منازل آنان هدایایی می فرستادند».
مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه در مورد رمز عید بودن غدیر می گوید: « رمز عید بودن غدیر ، کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت در قالب امامت است. به فرمان پیامبر خدا(ص) مسلمانان مامور شدند ولایت را به صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند و خود حضرت رسول اعظم(ص) نیزبراین نعمت الهی شادمانی کرد و فرمود: الحمدلله الذی فضلناعلی جمیع العالمین».
وی با اشاره به تبیین نظام سیاسی اسلام در روز عید غدیر ادامه می دهد: «اگر چه این اعلام عمومی، به فرمان خداوند انجام شد، ولی صرف نظر از آن، می توانست حاکی از دغدغه طبیعی معمار و بنیانگذار مکتب اسلام نسبت به آینده امت خویش باشد؛ این اقدام یک ضرورت اجتماعی اجتناب ناپذیر بود و پیامبر اعظم(ص) حتی در زمان حیات خویش از این مهم غفلت نمی ورزید؛ او می دانست که جامعه بی سرپرست هر لحظه در معرض اختلاف، گسستگی و هجوم فرصت طلبان است و بدین منظور امت را بدون سرپرستی عالم و کامل رها نکرد».
شیعه مذهب ظلم ستیز
اگر به دنبال درس تشیع و نماد آن یعنی غدیر به بشریت هستیم باید به ظلم ستیزی و انقلابی بودن آن در مقابل طاغوت ها نگرشی ویژه داشته باشیم، غدیر به ما می آموزد که جامعه تقدس بالایی داشته و اداره آن فقط باید در اختیار شایستگانی باشد که منصوب خدا هستند. در این باره حجة الاسلام والمسلمین دین پرور با تأکید بر اینکه رکن مهم زندگی شیعیان و پرچمداری مبارزه با ظلم بوده است، می گوید: «اصولا یکی از مهمترین اهداف حکومت اسلامی هم مبارزه با ظالمان و حمایت از مظلومان است و این نکته در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) بارها ذکر شده است از جمله همان جایی که ایشان به فرزند گرامی خود فرمودند: فرزندم دشمن ظالم و یاور مظلوم باش.
در جای دیگر می بینیم که ایشان بعد از 25 سال کناره گیری از حکومت وقتی پیشنهاد خلافت را دریافت می کند آن را می پذیرد و دلیل آن را اینگونه ذکر می کند که؛ آنچه که در جامعه مهم است قطع دست ظلمه و هدف دفاع از مظلومین و محرومین است».مدیر مرکز نهج البلاغه ادامه می دهد: «مساله غدیر چشمه همیشه جاری تاریخ است که این مسیر باید همیشه ادامه پیدا کند و اکنون در این زمانه این ما هستیم که باید از علی زمان یعنی رهبر معظم انقلاب دفاع کنیم تا عدالت در جامعه محقق شود».
غدیر الهام بخش بیداری اسلامی است
غدیر آموزه های گسترده ای دارد که به مرور در تاریخ خود را می نمایاند، یکی از ارزشهای غیرقابل انکار غدیر این است که الهام بخش و نقطه اتکای بیداری اسلامی است بیداری ای که در کشورهایی سربرآورده که سابقه حکومت اهل بیتی در آن وجود دارد. حجة الاسلام و المسلمین دین پرور به ما می گوید: «اتفاقا مساله غدیر یک ارتباط ویژه ای با حرکت انسان و جوامع بشری دارد، حرکتی که برای رسیدن به جامعه ایده آل و سعادتمند و ایجاد یک جامعه عالی انسانی در کشورهای منطقه آغاز شده است».وی ادامه می دهد: «امیرالمومنین(ع) بعد از پیامبر بنیانگذار این مکتب نجات بخش بودند و نکته اساسی در اینجا این است که به طور کلی اداره جامعه بشری و آبادانی دنیا در پرتو مدیریت و سرپرستی امام معصوم(ع) و حجت خدا تحقق می یابد و کسی می تواند دنیا را اداره کند و زندگی بشری را به سامان برساند که نماینده خدا باشد و از نظر علم و تقوا در اوج باشد». دین پرور خاطرنشان می کند: «بعد از پیامبر خدا(ص) شخصی که بتواند هدایت و سرپرستی بشریت را بر عهده بگیرد شخصی است که ادامه پیامبر(ص) باشد و از نظر اطلاعات، آگاهی و سعه صدر باید در حد ایشان باشد که خدا امیرالمومنین(ع) را به وسیله پیامبر معرفی کرد تا رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و این هم از لطف خداست که این کار را کرد.» وی ادامه می دهد: «واقعه غدیر اتفاقی نبود بلکه امری بود که خدا و پیامبر(ص) سال ها روی آن سرمایه گذاری کرده بودند و این مکتب در قالب انقلاب هایی بر ضد طاغوت از جمله بیداری اسلامی ادامه دارد و در واقع سنتی الهی است». دین پرور می گوید: «قطعا سابقه حکومت اهل بیتی در کشورهای بیدار شده نشان دهنده این است که فرهنگ غدیر و علوی در سالیان گذشته در این کشورها تقویت شده است اما نکته مهم این است که به فرموده قرآن سرنوشت هر ملتی را خود آن ملت تعیین می کنند و اگر افراد در هر زمانی به وظایف خود عمل کنند ترقی می کنند و سعادت و آزادی را به دست می آورند و اگر کوتاهی کنند چوبش را می خورند».
نظر شما