قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: برخی از تحریکات در رابطه با آموزه عاشورا و محرم حسینی است چراکه این آموزه برای جوامع بشری حرکت آفرین است و دشمن می کوشد آن را با خرافه و رفتارهای ناصحیح همچون شلاق زنی، قمه زنی یا راه رفتن روی خارها از بین ببرد.

پشت صحنه شکنجه های بدنی و اشعار آنچنانی در عزاداری امام حسین (ع)!!

به گزارش قدس آنلاین، محرم از جمله مواضع زمانی است که دشمن سعی می کند از شور حسینی حاکم بر جامعه استفاده کرده و با به حاشیه راندن شعور، به نفع خود ماهی گیری کند، برای همین هم هست که انحرافی به نام تشیع انگلیسی را با اعمال خلاف شرع و مذهب عَلَم می کند؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن محرم حسینی با حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه المصطفی (ص) درباره تشیع انگلیسی و ضربات آن به دین و مذهب به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:

 

اگرچه در میان شیعه فرقه های مختلفی دیده می شود اما این روزها از شیعه انگلیسی سخن در میان است، چه تفکر و رفتاری باعث می شود که شیعه چنین عنوانی بگیرد؟

شیعه در تاریخ 1400 ساله خود به فرقه ها و جریان های گوناگونی تقسیم شده است که در این میان سه جریان اصلی اند: شیعه امامیه اثنی عشری، شیعه زیدیه و شیعه اسماعیلیه؛ البته در هر یک از این جریان ها و مذاهب شیعی جریان های خُردی نیز وجود دارد.

اما اصطلاحاتی درباره شیعه در مجموع کشورها و سطح جهانی مطرح بوده و است برای مثال تشیع صفوی و تشیع علوی که برخی روشنفکران ما بعد از انقلاب آن را به کار می گرفتند یا تشیع فارسی و عربی که برخی از نویسندگان مزدور غرب این جریان و اصطلاح را مطرح کردند.

در این میان اصطلاحی را نیز مقام معظم رهبری مطرح کردند شبیه به اصطلاح امام راحل؛ امام راحل درباره برداشت های نادرست برخی فِرَق از اسلام، بحث «اسلام آمریکایی» را مطرح کردند یعنی قرائتی از اسلام که خطری برای منافع استکبار جهانی نداشته باشد. شبیه این تعبیر «تشیع انگلیسی» است و مقصود از آن قرائتی از آموزه های شیعه امامیه اثنی عشریه است که با اهداف استعمار پیر انگلیس هماهنگ باشد.

آن را انگلیسی می نامند که از کارهای مهم بریتانیا در سیاست بین المللی که امروز گسترده تر است ایجاد مذاهب جعلی و ارائه قرائت نادرست توسط آنها برای بهره گیری از اختلافات به وجود آمده در میان مذاهب اسلامی است.

از این رو، در 200 ساله اخیر جریان های انحرافی متصل به شیعه را حمایت و با آنها فرقه سازی کرده اند همچون بابیه و بهائیت در ایران و قادیانی در هندوستان و ...

لذا تشیع انگلیسی تشیعی است که با ادعای شیعه بودن درصدد ایجاد انحراف از آموزه های اصیل شیعی با سیاست «تفرقه بینداز، حکومت کن» است و در این مسیر از رسانه های جمعی و ماهواری ای و فضای مجازی استفاده می کند.

 

چرا در شرایط کنونی که جهان اسلام از مواضع مختلف همچون تکفیری ها تحت فشار است شیعه انگلیسی نیز بیشتر فعالیت می کند؟

امروزه به یُمن پیروزی انقلاب اسلامی در این سه ده اخیر نه تنها متدینان از گرایش مردم دنیا به اسلام خوشنودند بلکه مسلمانان در سراسر جهان از هوشیاری دینی سیاسی برخوردار شده اند و با آن درصدد احیای تمدن فراموش شده اسلامی اند؛ و شیعه در میان مذاهب اسلامی طلایه دار جریان های جدید معرفتی در کشورهای مختلف است. (مقصود از شیعه، شیعه امامیه اثنی عشری است.)

از این رو، استکبار جهانی این خطر را احساس کرده که شیعه با آموزه های خود به ویژه عاشورا و مهدویت می تواند حرکتی را در جهان ایجاد و نظام جدید جهانی را برپا کند لذا در 30 سال اخیر درصدد برآمدند با این نوع حرکت مقابله کنند و از راه های مقابله آنها دامن زدن به رفتارهای خرافی است تا شوکت و عظمت شیعه را زیر سوال ببرند، از این رو، تشیع انگلیسی به این نوع حرکات توجه دارد.

 

شیعه انگلیسی از نظر تفکر و رفتار چه نمودی دارد که از مسیر برحق تشیع دچار انحراف شده است؟ به عبارت بهتر جلوه های رفتاری آنها چگونه است؟

برخی از این حرکات در رابطه با آموزه عاشورا و محرم حسینی است چراکه این آموزه برای جوامع بشری حرکت آفرین است و دشمن می کوشد آن را با خرافه و رفتارهای ناصحیح از بین ببرد.

یکی از این رفتارها «تطبیر» است به معنای اِعمال برخی شکنجه های بدنی به مناسبت شرکت در عزای حسینی! همچون شلاق زنی، قمه زنی یا راه رفتن روی خارها و ...

متاسفانه برخی از کسانی که در سلک علمای دینی بودند نسبت به اینگونه اعمال حساسیت نشان نداده و حتی تشویق کردند!

اما علمای بزرگ شیعه همچون مرحوم ابوالحسن اصفهانی که در زمان خود مرجعیت کل شیعه را بر عهده داشتند و در نجف این گونه اعمال را از نظر شرعی حرام اعلام کرد، یا علامه سیدمحمد قزوینی در بصره حرمت این اعمال را اعلام کرد و نیز مرحوم علامه محسن امین در دمشق این نوع رفتارها را نادرست و غیرشرعی خواند؛ اما تشیع انگلیسی امروزه به این رفتارها دامن می زند.

انحراف دیگری که تشیع انگلیسی به آن دامن می زند گفتارها و نوشتارهای غلوآمیز نسبت به ائمه معصوم (ع) است، که متاسفانه شبیه این جریان را در مداحی های فارسی و  عربی نیز می توان مشاهده کرد. مداحی هایی که با اشعار غلوآمیز همراه است در حالی که غُلات به شیعه بیشترین صدمات را زده است.

رفتار دیگری که انحرافات تشیع انگلیسی را دامن می زند مربوط به تکفیر سایر مسلمانان است در برابر تقریب؛ این در حالی است که در یکصد سال اخیر به ویژه از زمان مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله قمی و نیز بعد توسط امام راحل بر مسئله تقریب تاکید فراوان شده است.

امروز انگلیس از جریاناتی حمایت می کند که در میان آنها لعن صحابی پیامبر اکرم (ص) و یا همسران ایشان به طور رسمی مطرح می شود و اینها نیست مگر برای تامین مقاصد خود.

 

با توجه به برخورداری تشیع انگلیسی از حمایت استکبار جهانی، برای خنثی سازی رفتارهای انحرافی آنها و روشنگری درباره حقیقت تشیع چه باید کرد؟

برای تبری از این جریان های انحرافی نیازمند راهکار هستیم؛ ابتدا باید این جریان ها شناخته شوند و درصدد ایمن سازی جامعه از طریق ارائه مباحث کلی و موردنیاز به ویژه در منابر و محافل و رسانه ها باشیم.

علاوه بر این، در مراکز علمی جلسات نقد و آزاداندیشی با رویکرد بررسی انحرافات دینی و حضور اندیشمندان دایر شود بدون آنکه به جریان خاصی بپردازیم.

با توجه به  آنکه طرفداران این جریان برای انحرافات خود ادله دینی ارائه می کنند، باید واکاوی علمی کنیم هم ادله آنها و هم نقض آن ادله را و اطلاعات علمی درباره این جریان ها را نیز روزآمد کنیم.

نکته دیگر موضع گیری بجا و به موقع خواص است، یعنی اگر بدعت و خرافه ای در مراسم و مجلسی رخ دهد و خواص موضع گیری کنند از برخی کارهایی که به تعبیر امام خمینی (ره) موجب وهن شیعه می شود، جلوگیری خواهد شد.

همچنین، باید با مستندات به سطح عموم اطلاع رسانی کنیم که حمایت این جریانات از سوی فرقه هایی همچون بهائیت است.

برای مثال در دانشگاهی در فرانسه بخش شیعه شناسی فعال است و در آن پایانه نامه ای نگاشته شده که نقاط افتراق دیدگاه های دو مرجع زنده در قم را بررسی کرده اند!

این نگاشته نشده مگر برای منافع استعماری لذا کاری نکنیم که مداحی و اشعار و عزاداری های ما به انحرافات دامن زده و استکبار به نفع خود از آب گل آلود ماهی گیری کند.

علاوه بر این، باید مبانی فکری جریان های انحرافی را هم دقیق بشناسیم و هم نقد و تحلیل کنیم، و شیوه های جذب آنها را نیز بشناسیم و از طرح مطالب تفرقه انگیز میان شیعه به طور خاص و مسلمین به طور عام پرهیز کنیم.

و اگر برخی هیئات و عوامِ شیعه از سر ناآگاهی کاری انحرافی می کنند در برخورد با آنها نباید حساسیت نسبت به نظام ایجاد شود و افراد ناآگاه را به جریان های سیاسی متصل نکرده و موضع گیری نابجا نکنیم.

علاوه بر این، باید مواضع آسیب دیده را شناسایی کرده و پاسخگو باشیم به ویژه با ظرفیت محرم و صفر جاهایی را که در کشور آسیب دیده اند را ترمیم کنیم تا ویروس های انحرافی را از بین ببریم.

البته راهکارها نسبت به مخاطب و جامعه هدف و ... متفاوت است.

 

آیا می توان تحریک و حمایت از شیعه انگلیسی به ویژه در بروز رفتارهایی همچون قمه زنی به اسم عزاداری برای امام حسین (ع)! را در ادامه پروسه اسلام هراسی غرب دانست؟

یکی از دغدغه های ما از این گونه رفتارهای انحرافی، تشدید مسئله اسلام هراسی است.

طبق آمارهای دائره المعارف مسیحیت در سال 2008 اسلام دینی است که بیشترین گرایش نسبت به آن وجود دارد، یعنی اگر کسی بخواهد تغییر دین بدهد یا دینی را برگزیند طبق گزارش مسیحیت، اسلام انتخاب نخست افراد است لذا رقبای دینی اسلام و مسلمین درصدد اند این رقیب قدرتمند را از میدان به در کنند!

گرچه مشترکاتی با دیگر ادیان الهی داریم اعم از یهود و مسیحیت و ... اما در بسیاری امور رقیب دینی هستیم لذا برای بیرون راندن ما از رفتارهای سوء مسلمین به نفع خود استفاده می کنند که اعمال خشونت آمیز از جمله آنها است تا بگویند این اسلامی که شما برگزیده اید قمه زنی دارد و مسلمین یکدیگر را در آن تکفیر می کنند.

برای همین است که غربی ها مقابل جریان تکفیر  موضع گیری نمی کنند و نفت داعش را می خرند.

این حمایت نیست مگر برای اسلام هراسی و نمایش اسلامی که داعش معرف آن است . جاذبه و کششی ندارد!

از این رو، اسلام اصیل را رد کرده و اسلام هراسی را با جریان های انحرافی همچون داعش، طالبان و جبهه النصره  پیوند می زنند.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.