تحولات لبنان و فلسطین

در این گزارش سه روایت از تنبیه بدنی دانش‌آموزان راکه طی یک ماه اخیر در مدارس کشور به وقوع پیوست، بیان کردیم؛ معضلی که منجر به دلزدگی دانش‌آموزان از مدرسه می‌‌شود و هنوز تحلیلی دقیق از علل وقوع چنین معضلی در نظام آموزشی کشور صورت نگرفته است.

سه سکانس از تنبیه بدنی در یک ماه/دلزدگی دانش‌آموز و چند پرسش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، ماجرای این گزارش موضوعی است که آنقدر در ارتباط با آن گفته‌ و گزارش نوشته‌ایم که دیگر قلم نیز به تکرار رسیده است اما گویی ریشه‌کنی این معضل از نظام آموزشی کشور خیالی بیش نیست.

موضوع باز هم به تنبیه بدنی دانش‌آموزان اختصاص دارد، معضلی که گویی خیال رخت بستن از نظام آموزشی کشور را نداشته و به عنوان نقطه‌ای سیاه بر تارک نظام تعلیم و تربیت جای خوش کرده است و شاید بتوان به جرئت مدعی شد که عامل اصلی دلزدگی دانش‌آموزان از مدرسه، همین تحقیرها و تنبیه‌هاست.

اما به واقع علت اصلی عدم ریشه کنی تنبیه بدنی از مدارس کشور که روشی منسوخ در تعلیم و تربیت است، چیست؟ عده‌ای بر این باورند که کنترل 40 دانش‌آموز در کلاس درس برای معلم دشوار است و اگر شما هم جای معلم بودید، از کوره در رفته و اقدام به تنبیه دانش‌‌آموز می‌کردید همانگونه که والدین این کار را انجام می‌دهند.

صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت نیز براین باورند که معلمی شغلی متفاوت با سایر مشاغل موجود در جامعه است و همین ویژگی‌های صبر، ایثار و گذشت است که جلوه‌هایی ویژه از این شغل می‌سازد.

مهدی احمدی کارشناس تعلیم و تربیت در این رابطه معتقد است: اگر معلم از کمبود حقوق یا تأخیر در پرداخت اضافه‌کار ناراضی بوده و مجبور است به شغل دوم روی آورد، تبعات منفی این موضوع نباید دامن‌گیر دانش‌‌آموزان شود در حقیقت معلم باید هنگام ورود به کلاس درس برای تربیت و علم آموزی دانش‌آموزانش تلاش کند و فشارهای روانی تحمیل شده از سوی جامعه را سر دانش‌آموزان خالی نکند.

وی افزود: باید توجه داشت، دانش‌آموزی که تنبیه می‌شود از درس و مدرسه و گاه معلم متنفر شده و همین موضوع اثرات منفی بسیاری را بر روند ادامه تحصیل او برجای می‌گذارد و چه بسا دانش‌آموز به خاطر همین مسئله به ترک تحصیل فکر کرده و آن را عملی کند.

این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: جریمه کردن و کم کردن نمره می‌تواند جایگزین تنبیه بدنی شود. معلم زمانی که خشمگین است نباید به تنبیه متوسل شود بلکه باید تلاش کرده و خود را کنترل کند، تنبیه ایجاد وحشت و ترس از معلم و مدرسه را در دانش‌آموز به وجود می‌آورد.

به گزارش تسنیم، طی هفته‌های اخیر در چندین مورد شاهد تنبیه بدنی شدید دانش‌آموزان بودیم، تنبیه‌هایی که تهدیدکننده سلامت جسمی دانش‌آموز است.

** سکانس اول:‌تنبیه شدید دانش‌آموز در شهرستان شوش

در فیلمی که اخیراً منتشر شده است، شاهد کتک خوردن شدید دانش‌آموزی در شهرستان شوش دانیال هستیم. در این ماجرا معلم با کتاب ضربات محکمی را بی‌توجه به فریادهای دانش‌آموز بر سر و صورت او وارد می‌کند.

مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش با تأیید این تنبیه شدید عنوان کرد:‌ متاسفانه این خبر صحت دارد و یکی از همکاران ما سر کلاس به واسطه شیطنت یکی از دانش‌آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست می‌دهد و اقدام به تنبیه بدنی وی می‌کند. معلم خاطی را فراخوانده‌ و تذکرات لازم به او داده شده است. پرونده این معلم تکمیل و به هیئت تخلفات استان ارسال شده است تا پیگیری قانونی از طریق هیئت تخلفات انجام شود.

** سکانس دوم: تنبیه بدنی دانش‌آموز 10 ساله توسط معلم ورزش

در این ماجرا، دانش آموز 10 ساله بجنوردی به علت تنبیه بدنی معلم ورزش دچار آسیب دیدگی از ناحیه اندام تناسلی شده و در بیمارستان تحت درمان قرار دارد.

شاهدی پدر این دانش آموز گفت: فرزند 10 ساله‌اش در حین ورزش و با لگدی که از پشت به او وارد شده از ناحیه اندام تناسلی دچار آسیب شده است و از 19 اردیبهشت ماه در بخش جراحی 2 بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بر اثر شدت جراحت وارده بستری است و طی این مدت به جز مدیر مدرسه از آموزش پرورش کسی برای خبرگیری به سراغشان نرفته است.

وی در مورد روز حادثه به نقل از فرزندش گفت: در روز حادثه فرزندم کلاس ورزش داشت و توپی را نیز برای این کلاس همراه خود به مدرسه برده و زیر میزش قرار داده بود که ناگهان از طریق یکی از همکلاسی هایش ضربه به این توپ می‌خورد و به زیر میز معلم کلاس درس سر می‌خورد. فرزندم برای گرفتن توپ پیش معلمش می‌رود که معلم از او می خواهد تا پایان ساعت کلاس صبر کند هنگامی که علیرضا برمی‌گردد که سرجایش بنشیند معلم با عصبانیت لگدی از پشت به وی می‌زند که ضربه شدید پا به آلت تناسلی وی برخورد می‌کند و نقش بر زمین می شود.

شاهدی با بیان اینکه فرزندش سه روز است در بیمارستان بستری شده ادامه داد: در شغل رفتگری مشغول به کار هستم و تا کنون 2 روز نتوانسته‌ام سر کار بروم و حتی قادر به پرداخت هزینه بیمارستان نیستم و برای ترخیص فرزندم باید قرض کنم.

ماجرای دیگری نیز طی هفته‌های اخیر در شهر تهران به وقوع پیوسته است هر چند آموزش و پرورش شهر تهران این موضوع را تأیید نکرده است.

این ماجرا تنبیه بدنی کودکی 10 ساله در یکی از مدارس است که هم‌اکنون به موضوعی دردسرساز برای خانواده دانش‌آموز تبدیل شده است.

پدر این دانش‌آموز طی تماس با تسنیم عنوان کرد: 30 فروردین امسال مراسم مولودی خوانی در دبستان نادعلی واقع در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران برگزار شد. دانش‌آموزان در حالی که به صف ایستاده بودند، شیطنت‌های خاص کودکی خود را نیز داشتند اما به یکباره دفتردار مدرسه به سمت پسرم آمده و محکم به پشت سر او می‌زند به گونه‌ای که فرزندم به نفر جلویی خورده و هر دو زمین می‌خورند.

وی افزود:‌ زمانی که فرزندم ماجرا را برایم تعریف کرد برای بررسی موضوع به مدرسه رفتم و از مدیر مدرسه علت را جویا شدم که با دفتردار مدرسه درگیر شدیم، پس از آن گفتند باید شکایت کتبی نوشته و به مدیر تحویل بدهم، انجمن اولیا و مربیان مدرسه نیز با من تماس گرفت و گفت به موضوع رسیدگی خواهند کرد. پس از آن فرزندم را به دکتر بردم که اعلام شد به دلیل ضربه شدید دچار کوفتگی شده است. هم‌اکنون معلم فرزندم نیز او را در کلاس درس نپذیرفته و می‌گوید باید کلاسش را عوض کند به دلیل همین رفتارها فرزندم دچار افسردگی شده است.

** آموزش و پرورش تهران: ماجرا صحت ندارد

اما آموزش و پرورش شهر تهران در این رابطه توضیحاتی دارد. مسعود ثقفی سخنگوی شهر تهران در این رابطه گفت:‌ به استناد گزارش بازرس آموزش و پرورش، نه تنها تنبیه بدنی دانش آموز توسط معاون مدرسه رخ نداده، بلکه ادعای کتک زدن این دانش آموز توسط معاون مدرسه نیز کذب است. بر اساس گزارش بازرس آموزش و پرورش، ساعت 12 و 40 دقیقه روز 30 فروردین ماه گذشته پدر این دانش آموز، به بهانه تنبیه بدنی فرزندش توسط معاون مدرسه به این مدرسه مراجعه و ضمن فحاشی، در مقابل دانش آموزان و سایر اولیا،معاون مدرسه را هدف ضرب و شتم قرار می دهد.

ثقفی بیان کرد:  این دانش آموز 10 ساله در طول سال تحصیلی رفتارهای ناشایستی نسبت به معلم خود و سایر دانش آموزان مدرسه داشته و خارج از محدوده در مدرسه نادعلی ثبت نام شده است. معلم این دانش آموز در طول سال تحصیلی، برای مشاوره در خصوص چگونگی رفتار با این دانش آموز به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده است.

** سکانس سوم: دانش‌آموز 8 ساله با چوب و کابل کتک می‌خورد

ماجرای سوم مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموزی در استان لرستان است. اما ماجرا چه بود؟

علی محمدی دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی عنوان می‌کند: به خاطر بد نوشتن مشق‌هایم معلم مرا با چوب، کابل و خط کش فلزی کتک زد. معلم با کابل به دستانم، و با سیم و خط کش فلزی بر پشتم ضرب زد که اکنون دو روز در بیمارستان هستم.

ایوب محمدی عموی این دانش‌آموز کوهدشتی نیز معتقد است: این معلم همیشه بچه‌ها را کتک زده به‌ طوری‌که بارها پدر علی  به مدرسه‌رفته و به معلمش هشدار داده که فرزندش را اذیت نکند.

عموی این دانش‌آموز عنوان می‌کند: وقتی معلم علی را تا حد مرگ کتک می‌زند در کلاس را می‌بندد و از دانش‌آموزان می‌خواهد تا همگی او را کتک بزنند و می‌گوید اگر دانش‌آموزی هم کتک نزند خود تنبیه می‌شود. پس‌ از اینکه همکلاسی‌های علی را کتک می‌زنند معلم به دلیل اینکه ضرب زدن دانش‌آموزان محکم نبوده می‌رود و یک دانش‌آموز دوم ابتدایی را برای کتک زدن علی به کلاس می‌آورد. پس از کتک زدن علی او را در مدرسه رها می‌کنند که در این میان دو دانش‌آموز دختر که دبیرستانی هستند او را می‌بینند و به خانه می‌آوردند.

علی قربانی مدیر روابط عمومی آموزش‌ و پرورش استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با این اتفاق می‌گوید: این قضیه مقداری مبهم است چون تصاویر منتشرشده ظاهر قضیه را نشان می‌دهد و در آنچه افراد عادی در نگاه نخست تشخیص می‌دهند نشانه ضرب و شتم نیست به‌ هر حال چون این موضوع پزشکی است نمی‌شود به‌راحتی قضاوت کرد پس باید مراجع پزشکی بررسی کنند.

وی افزود: مسئولان آموزش‌وپرورش شهرستان کوهدشت به جد پیگیر موضوع هستند تا از طریق پزشکی قانونی پیگیری و نتیجه نهایی اعلام شود. با معلم مربوطه صحبت کردم که وی واردکردن هرگونه ضرب و شتم به این دانش‌آموز را به‌ شدت تکذیب کرد.

اگرچه مسئولان آموزش‌وپرورش پس از وقوع هر حادثه از برخورد با متخلفان و پیگیری موضوع توسط هیئت تخلفات اداری خبر می‌دهند اما این روند تاکنون در حل این معضل تأثیری نداشته است.

البته طبق گفته‌های مسئولان آموزش‌وپرورش بسیاری از فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی که تنبیه بدنی دانش‌آموزان حکایت دارد، مربوط به گذشته است.

دی ماه سال 92 بود که سید رحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد:‌ سیستم نظارت فعالی در کشور داریم که برای فعال ترشدن آن روش‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد، افرادی به عنوان مسئولان نظارت و ارزیابی عملکرد در این شبکه فعالیت می‌کنند که تنبیه بدنی در مدارس را رصد می‌کنند همچنین در حال تهیه دستورالعملی هستیم که نحوه جمع آوری اخبار در خصوص تنبیه بدنی در مدارس به روز شود و هر فردی که مرتکب این تخلف شود در برخورد با وی اغماض نخواهیم کرد.

** چند پرسش

حال این سوالات مطرح است: چرا با گذشت حدود سه سال، هنوز گزارش‌گیری درخصوص وقوع تنبیه بدنی در مدارس به روز نشده است؟

عوامل و پارامترهای تأثیرگذار در بروز تنبیه بدنی در مدارس چیست؟ آیا تاکنون تحلیلی جامع در این رابطه صورت گرفته است تا براساس نتایج حاصل، اقدام به طراحی برنامه‌ها یا آموزش‌های لازم کرد؟

کلاس‌های شلوغ، عدم تأمین معیشت معلم، نبود مشاور در مدارس و بی‌توجهی به مدارس دولتی تا چه اندازه در این موضوع سهیمند؟

علت گسترش خشونت در مدارس چیست؟ ( تنبیه بدنی دانش‌آموزان، قتل معلم توسط دانش‌آموز یا درگیری خانواده‌ها با کادر مدرسه)، آیا خشونت موجود در فضای جامعه به فضای مدرسه نیز وارد شده است؟

آسیب شناسان، جامعه‌شناسان و نهادهای مسئول در این رابطه نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و برای درامان ماندن محیط امن مدرسه از خشونت‌های لفظی یا فیزیکی راهکارهایی را ارائه کرده‌اند؟

آنگونه که شواهد حکایت دارد، راهکارهای آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته در ریشه‌کنی این معضل تأثیرگذار باشد و شاید به نظر می‌رسد باید با تحلیلی جامع عوامل گسترش و پارامترهای تأثیرگذار در گسترش خشونت میان مدرسه و خانواده را ارزیابی کرد و براساس نتایج به دست آمده اقدام به طراحی برنامه‌ها یا آموزش‌های لازم کرد.

به عنوان مثال انجمن‌های اولیا و مربیان می‌توانند با برگزاری جلسات لازم ویژه خانواده‌ها البته با همراهی مراکز مشاوره آموزش و پرورش مانع از هتک حرمت محیط مدرسه شوند از سوی دیگر دوره‌های آموزشی ویژه معلمانی که اقدام به تنبیه بدنی دانش‌آموزان می‌کنند نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.