پیشنهاد سردبیر

قدس ‌آنلاین/محمود مصدق : مشاور وزیر جهاد کشاورزی کیفیت روغن‌های وارداتی را پایین دانست و گفت: با اجرای طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد روغن مصرفی مردم در داخل تأمین می‌شود.

 واردات روغن خوراکی  به زیر ۳۰ درصد می‌رسد

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا مهاجر در نشستی  خبری  با بیان  اینکه در حال حاضر  90 درصد روغن خام و کنجاله مورد نیاز کشور  از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: همین امر سبب شده است سالیانه میلیاردها دلار ارز از ایران خارج شود. مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره  به ضرورت خودکفایی کشور در تولید محصولات استراتژیک مثل گندم، خوراک دام و طیور و روغن خوراکی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده  در یک دوره 10 ساله میزان وابستگی  کشور به واردات روغن خوراکی از بالای 90 درصد به کمتر از 30 درصد می‌رسد.
وی اجرای این طرح را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و گفت:  دولت برای افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور مشوقهای خوبی  در نظر گرفته  است  که از آن جمله میتوان به اعتبار حدود 300 میلیارد تومانی برای  این بخش اشاره کرد.
وی تخصیص یارانه بلاعوض برای خرید  ادوات  مورد نیاز کشت دانه‌های روغنی، پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره، ارایه بذر با قیمت پایین، پرداخت سهم کشاورزان در  بیمه محصولات روغنی و افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی بویژه کلزا را از دیگر مشوق‌های دولت برای توسعه دانه‌های روغنی در کشور برشمرد و افزود: هم اکنون  سطح زیرکشت کلزا در کشور حدود 60 هزار هکتار است که براساس برنامه ریزی امسال به 200 هزار هکتار می‌رسد که افزایش سه برابری خواهد داشت. مهاجر از برداشت 15 هزار تن کلزا  در کشور  از اواخر اسفندماه گذشته تاکنون خبر داد و گفت:  بیش از ۷۰ درصد مطالبات  کشاورزان نیز پرداخت شده است و بقیه نیز بزودی پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، قیمت خرید تضمینی کلزا در سال 96-95 از سوی دولت ۲۵۳۰ تومان اعلام شده است.
وی در ادامه و در پاسخ به قدس مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه خاصی برای تولید پایدار دانه‌های روغنی دارد تا  این طرح هم به سرنوشت طرح خودکفایی گندم در دولت‌های نهم و دهم  دچار نشود؟ گفت: این طرح مورد حمایت رهبر معظم انقلاب، دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و تا زمانی که این حمایت‌ها وجود داشته باشد، هیچ کسی نمی تواند جلوی آن بایستد. وی سپس  به  بحث کیفیت روغن‌های وارداتی پرداخت و گفت: بخش قابل توجهی از روغن‌های وارداتی متعلق به  کشور برزیل و آرژانتین است و چون این روغن‌ها تا رسیدن به ایران مسافت زیادی را طی می‌کنند، از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود، بنابراین هر چه ما در داخل کشور روغن تولید کنیم، نسبت  به محصولات وارداتی باکیفیت‌تر هستند.
وی میزان مصرف روغن خام را در کشور 2/1 تا 4/1 میلیون تن در سال دانست و گفت: بخش بیشتر روغن مصرفی مردم ایران  پالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.