قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: احداث ۹ مجتمع آبرسانی در سطح استان پیش‌بینی و مطالعات اجرای این طرح ها در دست اجراست.

کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در مازندران

ذبیح‌الله ذاکری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد آب شرب شهروندان مازندران از طریق منابع آب‌های زیرزمینی و حدود 10 درصد نیز از منابع آب‌های سطحی و چشمه‌ها تامین می‌شود، افزود: کنترل و نظارت بر منابع تامین و مخازن ذخیره و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب توسط متخصصان بخش کنترل کیفی این شرکت و مراکز بهداشت محیط وزارت بهداشت که از نظر قانونی مسؤولیت نظارت بر کیفیت آب شرب را عهده‌دار هستند، انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی منابع جز اولویت‌های جدی این شرکت است، یادآورشد: در صورت مشاهده هرگونه آلودگی و عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی موجود، منابع تأمین آب بلافاصله از مدار بهره ‌برداری خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه مازندران استانی باران‌خیز محسوب می‌شود ولی خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است، تصریح کرد: برای تأمین آب پایدار مردم این استان در افق 1440 ، تأمین آب از طریق منابع آب‌های سطحی و سدها و با احداث تصفیه‌خانه‌ها در دستور کار قرار گرفت، که در این راستا احداث 9 مجتمع آبرسانی در سطح استان پیش‌بینی شد و مطالعات اجرای این طرح نیز در حال انجام است.

ذاکری ادامه داد: در شهرهای ساحلی بابلسر، محمودآباد و شهرهایی که سطح آب زیرزمینی آن بالاست، تأمین آب از نقاط بالادست و مناطقی که تحت حفاظت بوده و در معرض آلودگی فاضلاب قرار ندارند و از طریق حفر و تجهیز چاه‌های عمیق انجام می‌گیرد از جمله آب شهر بابل از مخروط افکنه آمل و هراز تامین می‌شود.

وی ورود فاضلاب به سفره‌های آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریا را از مشکلات اساسی و زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: این شرکت از دهه 70 اقدام به مطالعه و اجرای پروژه‌های فاضلاب کرده است که مدول نخست تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس، جویبار و ساری با جمعیتی 282 هزارنفر به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در نظر دارد با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی پروژه‌های فاضلاب در شهرهای آمل، محمودآباد، تنکابن، قائم‌شهر و رامسر را در کوتاهترین زمان ممکن به مرحله بهره ‌برداری برساند و دریافت این تسهیلات در مرحله پیگیری قرار دارد.

ذاکری در پایان گفت: با هدف‌گذاری صورت گرفته در سال 1440 حدود 2/69 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به محیط زیست وارد می‌شود که این حجم پساب علاوه بر اینکه به عنوان منبع آب تجدیدپذیر قابل استفاده است، در واقع از ورود حجم فاضلاب خام و آلاینده‌ای که می‌تواند سبب آلودگی شدید محیط زیست شود، جلوگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.