قدس آنلاین- تبریز: رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی از رویکرد تولید دانش بنیان در این مرکز خبر داد.

رویکرد تولید دانش بنیان در مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایحان شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حسین لطفعلی زاده در گفتگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب گفت: مرکر تحقیقات استان در مسیر تولید دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردهای محققان اقدام به تولید ژرم پلاسم های مادری نموده است که با حمایت های سازمان جهادکشاورزی استان در راستای ترویج این یافته ها و آثار ترویجی این یافته در اختیار جامعه کشاورزی قرار گیرد.

وی، افزود: تاکنون 58 پروژه تحقیقاتی در باغ تحقیقاتی سهند در زمینه های به زراعی و به نژادی بادام، زردآلو و گردو انجام پذیرفته است. دکتر لطفعلی زاده با اشاره به نخستین پروژه تحقیقاتی در باغ سهند ادامه داد: باغ تحقیقاتی سهند از سال 1345 با جمع آوری ژرم پلاسم های بومی زردآلو و بادام آغاز به کار کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: 10پروژه تحقیقاتی هم در زمینه های ارقام پرمحصول بادام و زردآلو و پایه های متحمل به استرس های سرما و شوری و سایر عوامل در دست اجراست.

وی ادامه داد: درحال حاضر 17 نفر از همکاران مرکز در این باغ تحقیقاتی مشغول به فعالیت و کارهای تحقیقاتی بر روی این محصولات هستند که در بین آنها 4 نفر از اعضای هیئت علمی با مدرک دکترای باغبانی حضور دارند. دکتر لطفعلی زاده یادآور شد: 10 رقم دیرگل متحمل به سرمای دیررس بهاره بادام با نام های شکوفه، آذر، یلدا و ... معرفی شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی از ویژگی های ارقام زردآلوی معرفی شده در باغ تحقیقاتی سهند گفت و افزود: 4 رقم بازارپسند و پرمحصول زردآلو با عملکرد 11 تن در هکتار با نام های اردوباد، آیباتان، نصیری و مراغه ای در راستای اقتصاد مقاومتی به جامعه کشاورزی ارائه شده است. وی گفت: 10 رقم جدید نیز با پیگیری محققان مرکز به زودی معرفی خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.