مودت و رحمت در خانواده از نگاه امام رضا (ع)

موضوع  خانواده در دین مبین اسلام و در احادیث مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در آیات و روایات مصادیق زیادی داریم که بر رفتار مناسب مردان با زنان تاکید دارد. آیه «عاشروهن بالمعروف و ...» به مردان توصیه می‌کند که کامل ترین و زیباترین ارتباط عاطفی را با همسرتان داشته باشید و خطاب این آیه تنها بر مردان است نه زنان. در این آیه به مردان بیان می‌کند که باید با همسرت با مهربانی رفتار کنی. در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق جلد دوم به حدیثی از امام علی (ع)‌ اشاره شده که در آن می‌فرماید: مردی نزد امیر المومنین (ع)  آمد و از زنش شکایت کرد و گفت همسرم مشکلاتی را برایم ایجاد می‌کند که حضرت جواب‌های بسیار زیبایی به او داده‌اند. در آخر امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: با زن‌ها مدارا کنید و به آن‌ها نگویید که چرا خواسته‌های چنین و چنان دارند، حتی گفتارتان را نیز با آن‌ها زیبا کنید و قطعا در سایه این اتفاق، رفتارهای آن‌ها نیز با شما خوب می‌شود.

زن‌ها اگر محبت و وفاداری شوهر را باور و درک کنند، جان و هستی‌شان را به پای مرد می‌ریزیند و به شدت هم به او خدمات می‌دهند، وقتی زن یقین داشته باشد که شوهرش حامی او است و دوستش دارد،‌ حاضر است رضایت او را جلب کند پس باید به آقایان توصیه کرد که اگر می‌خواهید از محبت همسرتان بهره مند شوید و همه وجودش برای شما باشد باید حتما کلام زیبا با او داشته باشید.

حسن معاشرت با همسر

امام هشتم (ع) نیز  در این زمینه احادیت زیادی را بیان فرمودند و مسائل زیادی را از جمله ابزار محبت مورد تاکید قرار داده‌اند. این امام بزرگوار در حدیثی با عنوان «اجْعلْ مُعاشرَتَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر» بر حسن خلق در زندگی مشترک تاکید می‌کنند. در این حدیث عنوان شده که با افراد کوچک و بزرگ برخورد زیبا و نیکو داشته باش که این اصل در زندگی مشترک نیز یکی از اصول کلی است.زن و شوهر می‌توانند این حدیث را پایه معاشرت خود قرار دهند و با یکدیگر با حسن خلق رفتار کنند.

مودت و رحمت در کانون خانواده

یکی از نکات مهم دیگر این است که زن و شوهر باید با یکدیگر روابط عاطفی داشته باشند؛ چراکه این روابط موجب آرامش زندگی می‌شود. پس از خواندن خطبه عقد خداوند اصل محبت را در قلب زن و شوهر قرار می‌دهد و آن‌ها باید از این محبت در مسیر زندگی همواره استفاده کنند. گذشت و فداکاری و احترام همه از این موضوع نشات می‌گیرد. در حدیثی از ابراهیم بن عباس نقل شده است که هرگز شخصیتی برتر از امام رضا(ع) ندیدم، حضرت امام رضا(ع) همواره می‌فرمودند: اگر نسبت به کسی محبتی دارید آن را آشکار کنید زیرا اظهار دوستی نیمی از خردمندی به شمار می‌آید. این حدیث باید به خوبی پایه روابط محبت آمیز زن و شوهر قرار گیرد.

گشایش برای اهل خانه

کسب روزی حلال و تهیه امکانات زندگی برای خانواده نیز از موضوعاتی است که مورد تاکید امام رضا (ع) قرار گرفته است. ایشان در حدیثی عنوان کرده‌اند: «هر کس صبح کند در حالی که تنش سالم و خاطرش آسوده و معاشش تأمین باشد از مواهب یک زندگی مطلوب و آرام برخوردار است»

در جای دیگری نیز فرموده‌اند: مرد بر اهل خانه از نظر مخارج زندگی نباید سخت گیری کند و یا در حدیث دیگری از ایشان آمده است: هر کس به روزی اندکی که خدا به او می دهد راضی باشد پروردگار همان عمل اندک را از وی می پذیرد و در خصوص رضایت داشتن بر رزق حلال می‌فرماید: هر کس به روزی حلال امّا کم خشنود باشد رنجش کمتر و خاندانش در آسایش و آرامش زندگی می کنند و خداوند عیوب دنیا و کیفیت رفع آنها را به او می آموزد و وی را با سلامتی در بهشت مستقر می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.