انتخابات

هر چند بنیامین نتانیاهو با استفاده ابزاری از عملیات آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی و به راه انداختن بازی رسانه‌ای و تبلیغانی بر سر این موضوع، تلاش کرد با معرفی خود به عنوان قهرمان، صحنه تحولات داخلی را به نفع خویش تغییر دهد، ولی اعلام کناره‌گیری دو عضو اصلی کابینه جنگ رژیم

با استعفای سه مقام صهیونیست از کابینه جنگ، آیا پروژه براندازی نتانیاهو کلید خورده است؟ / دومینوی فروپاشی در انجمن قاتلان

هر چند بنیامین نتانیاهو با استفاده ابزاری از عملیات آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی و به راه انداختن بازی رسانه‌ای و تبلیغانی بر سر این موضوع، تلاش کرد با معرفی خود به عنوان قهرمان، صحنه تحولات داخلی را به نفع خویش تغییر دهد، ولی اعلام کناره‌گیری دو عضو اصلی کابینه جنگ رژیم تمام محاسبات نخست‌وزیر را به هم ریخته و صحنه را به ضرر «بی‌بی» تغییر داد.

هر چند بنیامین نتانیاهو با استفاده ابزاری از عملیات آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی و به راه انداختن بازی رسانه‌ای و تبلیغانی بر سر این موضوع، تلاش کرد با معرفی خود به عنوان قهرمان، صحنه تحولات داخلی را به نفع خویش تغییر دهد، ولی اعلام کناره‌گیری دو عضو اصلی کابینه جنگ رژیم تمام محاسبات نخست‌وزیر را به هم ریخته و صحنه را به ضرر «بی‌بی» تغییر داد.

بنی گانتس پس از اعلام مهلت سه هفته‌ای به نتانیاهو که شنبه ۱۹خرداد به پایان رسید، تصمیم به کناره‌گیری گرفت اما تحولات اخیر چند روزی اجرای نیت او را به تأخیر انداخت. با این حال، خروج وزیر پیشین از کابینه اضطراری جنگ که شامگاه یکشنبه اعلام و با همراهی گادی آیزنکوت همراه شد اوج آشفتگی سیاسی در رژیم را به نمایش گذاشت. بنی‌گانتس پس از اعلام تصمیم خود به‌شدت به نخست‌وزیر تاخته و ضمن مطالبه برگزاری انتخابات زودهنگام، نتانیاهو را مانع اصلی تحقق پیروزی خوانده است. 

نقش گانتس و لاپید در پروژه حذف نتانیاهو
علی ودایع، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس با اشاره به تحولات اخیر ضمن تأکید بر اینکه گانتس چند ماه پیش به آمریکا سفر کرده و با بایدن دیدار داشت، گفت: در آن سفر بایدن برخلاف خواست نتانیاهو، گانتس را پذیرفت، این در حالی بود که سفیر اسرائیل در واشنگتن حاضر به دیدار با گانتس نشد؛ از این نظر آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش روی یک انقلاب نرم یا شورش مخملی در رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی می‌کنند.
ودایع افزود: بنی گانتس نماینده مخالفان درون حاکمیتی اسرائیل بود و در این مسیر در ماه‌های گذشته تلاش داشت در مسیر دولت نتانیاهو تله‌گذاری انجام دهد، به این شکل که تلاش کرده او را عامل ناکامی‌ها در زمینه مذاکرات صلح و افزایش و تداوم هزینه‌های جنگ معرفی کند. در حقیقت به نوعی یک تقسیم کار میان گانتس و لاپید در این زمینه ایجاد شده بود؛ به این معنی که لاپید، رهبر مخالفان، به عنوان یک چهره سیاسی خارج از دولت، نتانیاهو را به چالش می‌کشید اما گانتس به عنوان فردی در اتاق جنگ اسرائیل این وظیفه را برعهده داشت.
کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: پس از عملیات «وعده صادق» ایران، شاهد کناره‌گیری دومینووار میان مقامات اطلاعاتی و امنیتی این رژیم بودیم. امروز به جرئت می‌توان گفت آن استعفاها هم در راستای برنامه‌ریزی برای کنار زدن دولت نتانیاهو صورت گرفته است. بی‌شک پس از کناره‌گیری گانتس و دو وزیر کابینه، شاهد استعفاهای بیشتر در بخش سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم خواهیم بود و این حرکت، دولت نتانیاهو را با بحران مشروعیت جدی مواجه خواهد کرد و در نهایت به فروپاشی دولت و کنار رفتن نتانیاهو منجر خواهد شد. 

ردپای انقلاب مخملی در سرزمین‌های اشغالی
ودایع با اشاره به نوع نگاه کشورها به تحولات داخلی در حال وقوع در فلسطین اشغالی تأکید کرد: جو بایدن به دلیل انتخاباتی که در آمریکا پیش روی خود می‌بیند باید هر چه سریع‌تر آتش‌بس در غزه را اعمال کند؛ چرا که آن‌ها در حال حاضر هزینه‌های گزاف سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، مالی و حقوق بشری را برای حمایت از رژیم صهیونیستی متحمل شده‌اند، از این رو نیاز دارند فشار مضاعفی را برای پذیرش آتش‌بس به نتانیاهو وارد کنند یا زمینه را برای کنار رفتن وی فراهم سازند؛ اعتراضات خیابانی روزها و شب گذشته در تل‌آویو و سایر شهرهای سرزمین‌های اشغالی نیز که رنگ و بوی حمایت از گانتس داشته و علیه دولت نتانیاهو اتفاق افتاده را هم باید در همین راستا تحلیل کرد.
وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها از ماه‌ها پیش به شکل چراغ خاموش، سیاست اعمال فشار یا کنار زدن نتانیاهو از قدرت به شکل نرم را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: فراموش نکنیم جورج سوروس، تئوریسین انقلاب‌های مخملی، یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های نتانیاهو است و امروز به‌وضوح می‌توانیم نشانه‌هایی از انقلاب مخملی را در سرزمین‌های اشغالی ببینیم. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نیز که در ابتدا رویکرد حامیانه‌ای نسبت به اسرائیل در قبال جنگ غزه در پیش گرفته بودند، با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، کم‌کم نه تنها از حمایت این رژیم دست کشیدند که برخی از آن‌ها مواضع سرسختانه‌ای علیه دولت نتانیاهو گرفتند و به نظر می‌رسد آن‌ها هم با کنار رفتن دولت افراطی در سرزمین‌های اشغالی موافق باشند. 
ودایع در پاسخ به این پرسش که با کنار رفتن نتانیاهو و روی کار آمدن احتمالی گانتس، آینده جنگ در غزه به چه سمتی خواهد رفت، گفت: به نظر می‌رسد اگر آمریکایی‌ها با کمک گانتس بتوانند پروژه کنار زدن نتانیاهو را تکمیل کنند، نخستین تغییر پس از کنار رفتن نتانیاهو، تغییر در سیاست این رژیم در قبال جنگ غزه باشد و به احتمال زیاد پروژه آتش‌بس و تبادل اسرا دنبال خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، آنتونی بلینکن درصدد است مذاکرات آتش‌بس با حماس و مقاومت غزه را احیا و به نتیجه برساند و همزمان با آن، مذاکرات صلح ابراهیم را با کشورهای عربی منطقه پیش ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.