۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 473581

نخستین نشست شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان کرمان

اختصاص بیش از 3 هزار واحد مسکونی برای معلولان و مددجویان استان کرمان

قدس آنلاین - کرمان : نخستین نشست شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان کرمان با حضور آیت ا... جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان ،مدیرکل بهزیستی استان کرمان ،مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان وچندتن از مسؤولان بهزیستی در محل دفتر نمایندگی ولی فقیه برگزار شد

نخستین نشست شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان کرمان

عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان  در این نشست اظهار داشت: جهت دهی و شکل دهی نقش موثر مردم در مسائل اجتماعی فلسفه تشکیل این شوراها در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه همه جوامع در حال توسعه و پیشرفت در تولید مسائل اجتماعی نقش دارند گفت:مسائل اجتماعی بدون برنامه و مدیریت صحیح بی آنکه نقش مردم در این مسائل  تعریف شود به طور قطع در جامعه تبدیل به آسیب اجتماعی می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از شیوع ۴.۷ درصد اعتیاد در استان کرمان خبرداد و افزود: آسیب های نوپدیدی در جامعه به وجود آمده است که برای رفع آن ها باید از سرمایه بزرگ اجتماعی  یعنی مردم  استفاده کنیم.

وی  نقش مدیریت را در جهت دهی خیرات مردم لازم برشمرد و گفت: متاسفانه به نقش مدیریت  صحیح در جهت دهی به خیر و خیر جمعی کمتر توجه شده و  چندگانگی فرا روی خیرین قرار گرفته و مسیر خیرخواهی به درستی تعریف نشده که این نابسامانی در استان و کشور شایع است.

صادق زاده گفت:  امیدواریم در این نشست که برای اولین بار برگزار شده بتوانیم موضوع مسئولیت اجتماعی را با برنامه ریزی در جامعه جاری کنیم و در کنار بسیاری از نیازهای مردم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: از پایان سال ۹۴ تاکنون طرح "پیشگیری از معلولیت"  بر پایه مشارکت مردم و نیت خیر جمعی در استان کرمان اجرایی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: استان کرمان در زمینه انجام آزمایشات ژنتیک در سطح کشور پیشرو بوده و در ۸ماهه سالجاری۳۵ درصد آزمایشات ژنتیک ارتقا داده شده اند.

صادق زاده از افزایش ۵۵ درصدی مشاوره های ژنتیک در استان کرمان خبرداد و گفت: اقدامات در حوزه ژنتیک بر پایه نقش دهی به مردم و خیرین انجام گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: برای نخستن  بار در کشور مراکز مشاوره ژنتیک از پنج شهرستان در استان کرمان به ۲۳ شهرستان توسعه داده می شود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان دراین نشست با قدردانی از مدیریت خوب بهزیستی کرمان و مدیریت استاندار کرمان گفت: مدیریت استان کرمان در ایران یک مدیریت نمونه بوده است و مسئله اقتصاد مقاومتی در کرمان طوری راهبردی شد که برای بقیه استان های کشور به عنوان الگو مطرح است و بهزیستی نیز می تواند بیش از گذشته بهتر عمل کند و الگویی برای بهزیستی های کل کشور باشد.

آیت الله جعفری با اشاره به اینکه نقش مردم در مسائل مختلف همیشه بارز بوده است اظهار داشت: از زمان  انقلاب جمهوری اسلامی ایران و تشکیل دولت جمهوری و حتی قبل از آن در همه صحنه های نقش اصلی را توده مردم ایفا کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه مردم ما امتحان خود را در طول بیش از ۴۰ سال در همه صحنه ها و عرصه ها با حضور و مشارکت خود پس داده اند گفت: دولت ها نیز تا حدودی در کنار مردم موفق عمل کرده اند و سعی و تلاش آن ها نیز این بوده است که مشکلات موجود در جامعه را حل کنند.

وی گفت : بهزیستی استان کرمان همیشه فعال بوده است و خیلی از مشکلات و مسائل را حل کرده است و امیدواریم در آینده بهتر و قوی تر عمل خواهد کند.

امام جمعه کرمان افزود: بهزیستی کار سختی دارد و فکر نمی کنم نهاد و اداره ای داشته باشیم که کارش مهمتر از بهزیستی باشد و کارهای زیادی در خصوص رفع مشکلات انجام گرفته است اما کافی نیست و باید با تلاش و عزم و همت والا در صدد حل مشکلات موجود در اجتماع باشیم.

زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: مشارکت جمعی در مسائل اجتماعی بحث مهمی است که باید در جامعه امروز به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از خیران جلوتر از سایر آحاد مردم در راستای حل مشکلات مسائل اجتماعی گام برداشته اند گفت: همه مردم می توانند در راستای رفع  آسیب های اجتماعی مختلف از جمله بی سرپرستی، معلولیت، بدسرپرستی و اعتیاد  مشارکت کنند.

سرپرست مشارکتهای مردمی بهزیستی استان کرمان نیز در ادامه گفت: در استان کرمان بیش از ۳ هزار واحد مسکونی برای معلولین و مددجویان اختصاص داده شده که بیشترین همکاری متوجه  راه و شهرسازی و بنیاد مسکن داشته اند.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان کرمان مشکل موجود در تامین مسکن معلولین و مددجویان را نداشتن سهم آورده اول مددجویان به دلیل نداشتن منبع درآمد کافی عنوان کرد و گفت: ۳هزار نفر افراد تحت حمایت در کرمان  داریم که هنور تامین جهیزیه ی آنان باقی مانده است.

نخعی بزرگترین مشکل معلولان در سطح استان را عدم مناسب سازی محیط عنوان کرد و گفت: مناسب سازی محیط چندین سال است که تصویب و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است اما متاسفانه مناسب سازی ها در ساخت و سازها رعایت نمی شود و  این در حالی است که جانبازان و معلولان زیادی در کرمان وجود دارند که نیازمند محیط و فضاهای مناسب شهری هستند اما عدم مناسب سازی در جامعه موجب خارج نشدن این گروه از خانه و حضور در جامعه برای انجام فعالیت می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری می تواند با جدیت در زمینه مناسب سازی فضا برای سالمندان و افراد معلول نقش داشته باشد.

نخعی خاطرنشان کرد: وجود دانشگاه های متعدد در استان و توان بسیار بالای علمی که در استان می بینیم زمینه ای را مهیا می کند که اساتید چند ساعتی از وقتشان را به مددجویان و افراد نیازمند در جهت ارائه خدمات فکری و پرورشی اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.