انتخابات

بزرگ‌ترین همایش مردمی عدالت خواهی

در احادیث و روایات بسیاری به ما تأکید و سفارش شده که به هر مناسبتی به یاد مظلومیت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) باشیم و به همین دلیل است که می‌بینیم در کتب ادعیه و زیارات به زیارت مخصوص امام حسین(علیه‌السلام) در ایامی چون شب نیمه شعبان، روز عید غدیر، 27 رجب، شب قدر و... اشاره شده است؛ در واقع این همه تأکید به این صورت درباره هیچ کدام از ائمه(علیهم السلام) وجود ندارد، از آن روست که کربلا و سیدالشهدا(علیه‌السلام) از عوامل بقای دین خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) به شمار می‌روند و این ترجمان همان کلام معروف امام خمینی(ره) است که فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.»
پیاده روی اربعین به آیین بسیار باشکوهی در سال‌های اخیر تبدیل شده که در آن پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر جهان خود را به کربلای معلی می‌رسانند تا در غم و مصیبت عظمای ثارالله به عزاداری بپردازند و در خلال این عزاداری بار دیگر عهد و پیمان خود را با امام حسین(علیه‌السلام) مستحکم کنند.
همان طور که می‌دانیم و در منابع تاریخی شیعه نیز به آن اشاره شده، آغازگر این جریان و نخستین زائر قبر مطهر سیدالشهدا(علیه‌السلام) صحابه بزرگ ایشان جابر بن عبدالله انصاری است.
از آن تاریخ به بعد زیارت اربعین در دوره‌های تاریخی گوناگون و با وجود همه دشواری‌ها و تلاش‌های دستگاه جور زمانه برای مقابله با محبان و شیفتگان ارادتمندان حسینی، همواره مورد توجه مسلمین، بخصوص شیعیان بوده تا به امروز که چند سالی است پس از نابودی رژیم بعث، بار دیگر شاهد راهپیمایی و پیاده روی بی نظیر مردم هستیم.
در این میان گرچه بیشتر جمعیت اربعین را شیعیان از کشورهای گوناگون جهان تشکیل می‌دهند، اما جمع قابل توجهی از برادران اهل سنت نیز که در دل محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) دارند، در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند تا این آیین معنوی و باشکوه را به یک همایش بزرگ در زمینه تحکیم و تقویت مودت نسبت به اهل بیت(علیهم‌السلام) تبدیل کنند؛ مودتی که خدای متعال آن را پاداش و اجر رسالت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) قرار داده است.
در واقع امت اسلامی در فرایندی متحد نشان داده و می‌دهند، همچنان که شیفته و وفادار به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) هستند و بخصوص به رسول الله(صلی الله علیه و آله) ادای احترام می‌کنند، به لطف الهی این پیام فراتر از بحث شیعه و سنی به یک پیام جهانی تبدیل شده است.
از سویی باید توجه داشته باشیم، پیاده روی اربعین، نماد بارز استکبارستیزی، حقیقت طلبی و عدالت خواهی است که یک پیام جهانشمول به شمار می‌رود و اندیشمندان و آزادیخواهان دنیا را به خود جذب کرده است.
همچنین باید توجه داشت، بی تردید مردمی بودن بزرگ‌ترین شاخصه این همایش بزرگ است که توجه جهانیان را به خود جلب کرده، هرچند در سال‌های اخیر رسانه‌های غربی کوشیده اند آن را بایکوت خبری کنند، اما مگر براستی می‌توانند جلوی عشق و شور مردم به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) را بگیرند و یا به زعم خود آن را کوچک جلوه دهند؟!
در حقیقت احساسات پاک مردمی در این مراسم نشأت گرفته از معرفت و بصیرت بالای حسینی آنان است که به لطف الهی و به کوری چشم دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) روز به روز هم بیشتر می‌شود.
به عبارت دیگر، اجتماع بزرگ مؤمنین و عاشقان سیدالشهدا(علیه‌السلام) در ایام اربعین حسینی خودش به معنای اعلام موجودیت اهل ایمان و اهل حق است و اینکه نشان دهیم، عالَم بر مدار سیدالشهدا(علیه‌السلام) و محبت ایشان می‌گردد که تبلور آن در اجتماع اربعین است که مردم در این اجتماع بزرگ حاضر می‌شوند تا مقدمات ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.