شهرکرد-معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد از راه اندازی مرکز شتابدهی نوآوری در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و ایجاد اشتغال خبر داد.

مرکز شتابدهی نوآوری راه اندازی می شود

  محمد فرامرزی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از ماموریت های که برای دانشگاه شهرکرد در سطح وزارت خانه و کشور تعریف شده است، توسعه فعالیت های مرتبط با کارآفرینی و تجاری سازی دستآوردهای پژوهش است.

وی افزود: تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و کارآفرینی مقوله ای است که یک مقدار با رویکردهای سنتی آموزش و پژوهش متفاوت است. تا چند سال قبل برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی سنتی به دانشجویان کمک می کرد اما امروزه یکی از اتفاقاتی که در دنیا افتاده توسعه مراکز رشد و مراکزی است که بخشی از چرخه ایده تا محصول را بر عهده دارند. 

وی گفت: تا یک ایده دانشگاهی تبدیل به محصول و تجاری سازی شود چند فرایند را باید طی کند، ابتدا ایده باید پرورده شود، شکل بگیرد و به یک محصول اولیه تبدیل شودتا در نهایت به  محصول دانش بنیان تبدیل شود و بعد تجاری سازی شود.

وی تصریح کرد: یکی از چیزهای که خلاء آن احساس می شد، این بود که در دانشگاه، دانشجویانی بودند که ایده فنآورانه و قابل تجاری سازی داشتند ولی آن ایده هنوز در حد اینکه شرکت دانش بنیان یا محصول شود، نبود.

وی گفت: برای چنین ایده های  در دنیا، مراکز نوآوری را راه اندازی کرده اند. اما در کشور ما تعداد محدودی از دانشگاه ها مثل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه یزد دارای مرکز نوآوری هستند و دانشگاه شهرکرد هم خوشبختانه یکی از دانشگاه های است  که مرکز نوآوری آن با همکاری معاونت علم و فنآوری ریاست جمهوری و با پیگیری که از طریق بنیاد نخبگان و همکاری پارک علم و فن آوری صورت گرفت.

فرامرزی چرخه بعدی در تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن را مراکز رشد دانست و اظهار داشت: مراکز رشد  یک فاز قبل از شرکت های دانش بنیان هستند که کارشان توسعه آن ایده، در یک دوره یک ساله یا دوساله است و چرخه نهایی، شرکت های  دانش بنیان هستند،یعنی شرکت های که معمولا توسط اساتید یا دانشجویان  تشکیل می شوند تا یک محصول دارای فن آوری و تکنولوژی بالا  تولید کنند.

 معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برگزاری اولین جلسه کارگاه آشنایی با فرایندهای کاری مرکز شتابدهی با رئیس مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف  که یکی از با تجربه ترین افراد  در این زمینه است، اتفاق مهمی بود که هفته قبل رخ داد،  در این جلسه  تمام اساتید و دانشجویان مراکز رشد استانی  حضور داشتند و در خصوص فرآیندهای مرتبط با مرکز شتابدهی و ارتقا توانمندی های کارآفرینی مطالب مفیدی به مدت یک روز ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.