به گزارش «قدس آنلاین»، حجتالاسلام احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت ارتحال آیتالله واعظزاده خراسانی موسس این دانشگاه گفت: خطوطی که مرحوم واعظ زاده در مدرسه آیتالله بروجردی آموخت و آنها را پی گرفت، چهار خط فکری است که عبارتند از: «شناخت مختصات فقه تفریع و فقه ما قبل تفریع به عنوان دو مرحله تاریخی»، «شناخت کارکرد تراث فقهی قدما در اجتهاد»، «ضرورت حضور بخشی به شیعه در مناسبات مشترک با اهل سنت» و «باورمندی به برقراری تعامل مباحثهای میان فقههای مذاهب»
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیتالله واعظ زاده خراسانی دارای کارکردهای قابل توجهی در طول عمر خود بود که برخی از آنها میتواند به جهت کلان بودن از یک طرف، و برخاستگی از مدرسه آیتالله بروجردی از طرف دیگر در دستور کار مطالعاتی حوزه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: ممکن است -و انتظار هم همین است- که در مواردی یا در ابعادی، قرائت ایشا از مدرسه آیتالله بروجردی قابل بحث و نقد باشد؛ اما سه چیز مسلم است: یکی این که وی در مقام عرضه و شرح دروندادهای مدرسه آیتالله بروجردی بوده و به این امر خود او تصریح میکرد و دیگر این که وی در مواردی اندیشههای آیتالله بروجردی را به سمت عملیات در فضای جامعه سوق داده است و سوم این که او دستکم در مواردی و ابعادی به لب لباب نگاه آیتالله بروجردی رسیده بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: البته به دلیل حساسیت نسبت اندیشههایی به مدرسه آیتالله بروجردی، طبیعی بلکه لازم است فضلای حوزههای علمیه رابطه اندیشههای آیتالله واعظ زاده خراسانی را با مدرسه آیتالله بروجردی به مداقه و بحث بگذارند.
وی با اشاره به اینکه آیتالله بروجردی ایده و اندیشه طبقه قدمایی را که دارای کتابهای ویژه فقهی بوده ولی تفریعی نیستند، ارائه کرد، گفت: یکی از ابتکارات مرحوم آیتالله بروجردی این بود که اندیشه کارکرد فقهی قدما و نقش بی بدیل کتاب های این مجموعه را در ارتباط با فقه و اجماع ارائه کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم واعظ خراسانی از جمله معدود کسانی بود که اندیشه آیتالله العظمی بروجردی را با حساسیت و دقت دریافت کرد، بر آن تمرکز نمود و فراتر در احیای آن کتاب ها کوشش به خرج داد و با مقدمههای عالمانه خود بر برخی از آن کتاب ها، اندیشه آیتالله بروجردی را به جامعه علمی عرضه نمود.
*ایجاد مناسبات مشترک با اهل سنت
مبلغی با اشاره به این که مرحوم واعظ خراسانی دارای نگاه جهان اسلامی بود، گفت: آیتالله بروجردی به شدت خواهان تحسین رابطه جهان اسلام و شیعه با اهل سنت بود و ابتکارات زیادی در این زمینه داشتند و به جای تمرکز کردن به برخی از مسائل که اختلاف را بیشتر میکند به برخی ضوابط و ایجاد اعتماد متقابل در مناسبات تمرکز کردند، به گونهای که بسیار حساس بودند که مناسبات دستخوش اختلاف نباشد. شاگرد ایشان یعنی مرحوم واعظ زاده خراسانی این نگاه را دریافت کرد و از همین خاستگاه وارد تقریب شد و همین تلقی از دیدگاه آیتالله بروجردی بود که او را به سفرهای طولانی کشانید و با شخصیتهای الازهر و دیگر علمای اهل سنت دیدارهایی را به انجام رسانید.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم واعظ زاده خراسانی در یک دوره ای به بخش های مهمی از جهان اسلام سفر کرد و حتی خاطرات آنها را نوشت و از نزدیک آنچه را که آیتالله بروجردی می خواست از ارتباط با مناسبات، به صورت ملموس در یک سفر طولانی مدت به انجام رساند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در چارچوب همین مساله بود که وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ابتکار تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی دست زدند، این شخصیت را به دلیل برخورداری از سابقه تقریبی برای دبیرکلی تقریب مناسب دیدند.
*باورمندی به «تعامل علمی و مباحثه ای میان فقه های مذاهب»
وی با اشاره به این که مرحوم واعظ زاده خراسانی از همین خاستگاه به گفت وگوهای فقهی و آشنایی فقهای مذاهب از یکدیگر توجه جدی داشت، گفت: ایشان بر اساس این نگاه طرح تاسیس دانشگاه بی نظیری مانند دانشگاه مذاهب اسلامی را داد تا فقه همه مذاهب در آنجا تدریس، مباحثه و مقارنه شود.
مبلغی اظهار داشت: باید دانشگاه مذاهب اسلامی از یک دانشگاه کوچک از نظر حجم به یک جریان ممتد و فعال از نظر اندیشهای و فقهی و ارتباطی تغییر یابد تا بتواند یک جریان باشد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با ذکر خاطرهای از مرحوم واعظ زاده گفت: در یکی از جلسات مجمع جهانی فقه که با حضور مذاهب مختلف در الجزایر تشکیل شده بود، آیتالله واعظ خراسانی بعد از جلسه گفت این مدل (که اصحاب آراء از مذاهب کنار هم جمع میشوند و راجع به موضوعاتی مناقشه میکنند) مدل گفتوگوی فقهی خوبی است. مرحوم واعظ زاده خراسانی، معتقد بود که مذاهب باید با هم گفتوگو کنند.
انتهای پیام/ک
نظر شما