تحولات منطقه

مدیر عامل مؤسسه کنشگران توسعه پارس با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش کشور گفت: این مؤسسه بیش از ۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل را زیر چتر آموزش خود برده است.

سازمان مردم نهادی که ۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل را زیر چتر آموزش برد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حسین کریمی درباره فعالیت سازمان مردم نهاد (ngo) «کنشگران توسعه پارس» اظهار داشت: این مؤسسه از اواخر سال ۹۲ با اخذ مجوزهای لازم کار خود را شروع کرد و از سال تحصیلی ۹۴-۹۵ با حدود ۱۰۰ محصل در مدرسه تهران کار سوادآموزی به فرزندان بازمانده از تحصیل را آغاز کردیم، مدرسه تهران با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۷ تهران فعالیت دارد، اساس فعالیت این مؤسسه آموزش است اما در حال حاضر در حوزه معیشت، مهارت‌آموزی و توان‌افزایی در حال انجام کار هستیم و احساس کردیم پیشگیری و آموزش می‌تواند برای ذینفعان و جامعه اثربخش‌تر باشد به همین دلیل ابتدا آموزش را شروع کردیم.


مدیرعامل مؤسسه کنشگران توسعه پارس افزود: بعد از تهران، مدرسه بازماندگان از تحصیل در یزد را افتتاح کردیم، سال قبل نیز پروژه مدلی را در حوزه سوادآموزی، آموزش و فرهنگ‌آموزی بچه‌های بازماندگان از تحصیل، در گرگان تعریف کردیم و امسال در استان یزد این پروژه توسعه پیدا کرد، امیدوارم در سالهای آینده بتوانیم گستره فعالیتمان را در حوزه آموزش بیشتر کنیم؛ در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کودک و دانش‌آموز را در حوزه آموزش در مدارسمان پوشش می‌دهیم و در استان فارس نیز در حال شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل هستیم.

کریمی با اشاره به همکاری سازمانهای بین‌المللی از جمله «یونیسف» در اجرای پروژه‌های مدنظر مؤسسه کنشگران توسعه پارس خاطرنشان کرد: در بحث آموزش، مقطع ابتدایی برای کودکان بازمانده از تحصیل در نظر گرفته شده است، در پی این هستیم که کودکان بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش کشور ذیل فرمان مقام معظم رهبری برگردانیم و این افراد بتوانند در مدارس دولتی نیز ثبت‌نام شوند، انجام این کار، کار سختی است به این دلیل که استانداردهای لازم باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه هیچ هزینه‌ای بابت تحصیل از این کودکان دریافت نمی‌شود، تصریح کرد: هزینه‌هایی مانند کیف، کوله‌پشتی، لوازم‌التحریر، کتاب، روپوش و دستمزد معلمان و کادر آموزشی نیز از طریق خیران تهیه می‌شود، از ابتدای شروع این کار نگران اجرای آن بودیم اما با شروع کار شاهد بودیم که مردم، بخش خصوصی، شهرداری و ... به ما در اجرای کار کمک کردند و از این بابت خوشحالیم که سایر نهادها نیز در این کار به ما یاری کردند.

مدیرعامل مؤسسه کنشگران توسعه پارس افزود: جلب مشارکت مردم برای ایجاد فضای اعتماد بین سازمانهای مردم نهاد از اهمیت خاصی برخوردار است و مردم توقع دارند ببینند کمکهای صورت گرفته آنها در کجا به ثمر نشسته است به همین دلیل اتفاقات صورت گرفته در مؤسسه کنشگران توسعه پارس در سایت این مؤسسه و فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به نحوه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل گفت: در ابتدای شروع کار برای شناسایی کودکانی که از تحصیل بازمانده بودند، هیچ مرزبندی بابت ایرانی یا غیر ایرانی بودن آنها وجود نداشت اما آنچه که در عمل مشاهده شد این بود که حدود ۹۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل از اتباع غیر ایرانی هستند؛ در گام نخست طبق اولویتهای پیش‌بینی شده کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی می‌شوند، کودکان کاری که شما در کوچه و خیابانهای شهر مشاهده می‌کنید، عمدتاً ایرانی نیستند البته برای ما مهم این بود که کودکان بازمانده از تحصیل چه ایرانی و غیر ایرانی به تحصیل بازگردند.

کریمی ادامه داد: کار با گروه هدف کودکان، حساس است زیرا آنها به خانواده‌های خود وابسته هستند و مادامی که رضایت خانواده این افراد جلب نشود، نمی‌توان اثربخش بود.

مدیر عامل این سازمان مردم نهاد با اشاره به چشم‌اندازهای این مؤسسه مبنی بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خاطرنشان کرد: آموزش می‌تواند بستر خوبی را در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ایجاد کند؛ کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار و خیابان هستند؛ با آموزش نتوانستیم از کار نکردن این کودکان جلوگیری کنیم و والدین این کودکان به دلایلی از جمله معلولیت، اعتیاد پدر، ناتوانی مادر و زمین‌گیر بودن آنها مجبور هستند که فرزندانشان را برای کار روانه خیابان کنند و به همین خاطر تلاش می‌کنیم در حوزه توان‌افزایی مادران این بچه‌ها گام برداریم.

کریمی یادآور شد: خطا و نگاه کلانی در نگرش مردم نسبت به کودکان کار وجود دارد در صورتی که این کودکان مورد به مورد فرق می‌کنند؛ این کودکان بعضاً ناگزیر به کار هستند، برخی از افراد جامعه گمان می‌کنند به دلیل کمک استفاده ابرازی والدین کودکان کار نباید به آنها کمک کنند و کمک به کودکان کار در جیب شخص دیگری می‌رود، در صورتی که این نگاه صحیح نیست و باید اندیشید که به این کودکان چگونه می‌توان کمک کرد که ما در نهایت به بحث آموزش رسیدیم، با ایجاد این بستر انتظار داریم که این کودکان آموزشهایی همراه با مهارت ببیند و آموزش آنها راه‌های بهتری را در مسیر پیشبرد زندگی پیش پایشان قرار دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.