به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهدی چمران نیز در روز هوای پاک در یک برنامه تلویزیونی درباره کاتالیستها گفت: برای کاتالیست تاکسیها بودجهای پیشبینی شده بود که این بودجه نه فقط برای کاتالیستها بلکه برای تعویض خودروهای فرسوده چند سال قبل پیشبینی شد که دارندگان این تاکسیهای فرسوده بتوانند از آن استفاد کنند و خودرو و کاتالیست خود را تعویض کنند. سازمان تاکسیرانی این امکان را در اختیار آنها قرار میدهد که این امر فقط مختص تاکسیها است.
چمران در خصوص مجهز شدن اتوبوسهای دیزلی به فیلتر، گفت: شهرداریهایی که توان داشتهاند از فیلترها استفاده کردهاند اما وضعیت اتوبوسها متاسفانه در حدی هستند که همگی به سمت فرسودگی پیش میروند بنابراین قبل از این که بخواهیم به فکر کاتالیستها باشیم باید فکری به حال اتوبوسها بکنیم که سالم باشند و تا ۱۰ سال دیگر کار کنند.
وی ادامه داد: اما مشکلی که برای شهر تهران و شهرهای دیگر وجود دارد اتوبوس نیست بلکه این است که کامیونها در شب وارد شهر میشوند و میزان آلایندگی ایجاد شده توسط آنها در شب بیشتر از روز است که دلیل آن هم بیکیفیتی گازوئیلهای آنها است.
چمران با بیان این که باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم اما این تعداد کمتر از ۷۰۰۰ است، اعلام کرد: به علت بالا بودن قیمت اتوبوسهای برقی شهردای توان خرید آنها را ندارد بنابراین باید هم در مسأله اتوبوس و هم مترو اصولی بپردازیم و اگر بتوانیم در بحث حمل و نقل ریلی یک قطار راه بیاندازیم، حدود ۱۴۰۰ اتومبیل شخصی از سیکل رفت و آمد شهری را خارج کردهایم و این امر میتواند تاثیر مهمی در کاستن از آلودگی هوا داشته باشد.
نظر شما