به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم در جمع بندی نهایی در خصوص شبکههای بازاریابی اظهار کرد: اساس تمام بازاریابیهای شبکهای و هرمی یکی است، همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده میکنند، اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیهای و غیرمربوطه به ماهیت آنها است.
وی بیان کرد: مشتریهای این بازار، غالبا کالا را برای نیاز نمیخرند، بلکه برای اینکه در صف بازاریابها قرار گیرند، این متاع را میخرند تا سودهای کلان ببرند. اکثرا فروشنده هستند نه خریدار و این بازاریابیها، هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه میکشاند و تبدیل به واسطه حقیر و مصرفگرا میکند.
این مرجع تقلید ادامه دادند: متاسفانه اخیرا اطلاعات نادرستی به شورای نگهبان دادهاند و فتوا بر جواز گرفتهاند و وزارت صنعت و معدن به دلایلی که روشن است و مخفی نیست به آن دامن میزند.
وی با بیان اینکه به شورای نگهبان به دلیل اشکال مصوبه تائید شرکتهای هرمی نامه نوشتهام، تصریح کرد: شرکتهای هرمی باطل و غیر شرعی هستند، به تصدیق محققان ادارهکنندگان بازاریابی شبکهای، غالبا همان هرمیها و گلدکوئیستها هستند که لباس عوض کردهاند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: آمارهای منابع معروف خارجی و داخلی نشان میدهد که تنها عدد کمی از اعضاء، سود کلانی برده و اکثریت قاطع که گاه تا 99 درصد پیش میرود، محرومها و ناکامها هستند.
آیتالله مکارم شیرازی بیان کرد: این کار قطعا مصداق اکل مال به باطل است و توجیهاتی که برای آن میکند، واقعیت نداشته و شبیه توجیهات حیلههای رباخواران است.
وی با بیان اینکه برخی آن را شبیه نوعی بختآزمایی و قمار میدانند، خاطرنشان کرد: ما میگوییم شرکتهای هرمی، قماری است که چند قمارباز حرفهای در برابر عده کثیری قمارباز ناشی قرار دارند.
این استاد حوزه تصریح کرد: اگر دلیلی هم بر حرمت آن نباشد، جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی میشود، بر حرمت آن کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد.
نظر شما