سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی فردا انجام می شود، اظهار داشت: بحث استیضاح آقای آخوندی کاملا بخاطر ناکارآمدی و بی کفایتی وی در مدیریت مطرح شده است و مربوط به این گروه و آن گروه یا این فراکسیون و آن فراکسیون نیست.
وی افزود: همه نمایندگان مجلس شاهدند که پروژه های راه در شهرستان ها و حوزه های انتخابیه شان خوابیده است و کسی پیگیر امورات این بخش نیست در واقع بخش مسکن متوقف شده است و هیچ کس برای حل مشکلات این حوزه ثابت قدم نیست، فکر می کنم بخاطر این مسائل اکثریت مجلس نسبت به رای آوردن استیضاح اشتراک نظر دارند.
به گزارش «قدس آنلاین»؛ براساس ماده ۱۱۲ آئین نامه داخلی برای استیضاح یک وزیر ۲ ساعت وقت تنظیم شده و استیضاح کنندگان میتوانند از بین خود یک یا چند نفر را برای بحث در استیضاح معرفی کنند که مجموع زمان آنها نباید از ۲ ساعت تجاوز کند.
همچنین براساس ماده ۲۲۲ آئین نامه متن استیضاح و نام متقاضیان باید چاپ و توزیع شود، زیرا زمانی که استیضاح اعلام وصول شود کاهش تعداد امضا کنندگان تاثیری ندارد؛ یعنی به صفر هم برسد اثرگذار نیست. در حالی که علاوه بر امضاء کنندگان سایر نمایندگان میتوانند تا قبل از طرح استیضاح آن را امضاء کنند و تعداد امضاها می تواند افزایش یابد.
تعیین وقت استیضاح با پیشنهاد وزیر و تصویب هیات رئیسه است که در این مورد وزیر اختیار را به هیات رئیسه مجلس داده که بر همین اساس هیات رئیسه روز یکشنبه را برای این امر تعیین کرده است؛ طبق آئین نامه حضور وزیر در جلسه استیضاح الزامی است. اما اگر وزیر در جلسه حاضر نشود استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می کنند و رئیس جلسه عدم اعتماد را به رای می گذارد.
در جلسه استیضاح پس از بیانات اصلاح کنندگان رئیس جمهور می تواند از وزیر دفاع کند. وزیر هم می تواند به دفاع از خود بپردازد که حداکثر وقت دفاع وزیر ۳ ساعت است؛ وزیر می تواند یک ساعت از وقت دفاع را در اختیار یک یا دو نماینده موافق قرار دهد. همچنین بیانات استیضاح کنندگان و پاسخ آنها باید در یک یا چند جلسه به طور متواری باشد.
طبق آئین نامه داخلی مجلس استیضاح کنندگان حق ندارند موضوعات غیر مرتبط مطرح کنند، براساس ماده ۲۲۷ آئین نامه پس از پاسخ وزیر دو نفر از متقاضیان حق دارند توضیحات تکمیلی بدهد به شرط اینکه صحبت هر کدام بیش از یک ربع نباشد، وزیر هم می تواند نیم ساعت مجددا از خود دفاع کند و پس از انجام این مراحل عدم اعتماد وزیر به رای مجلس گذاشته می شود. همچنین تا زمانی که استیضاح در دستور کار است، دستور دیگری غیر از طرح ها ولوایح سه فوریتی در دستور کار قرار نمی گیرد.
همچنین استیضاح وزیر نیازمند نصف + یک رای از مجموع نمایندگان مجلس است و کسانی که رای ممتنع بدهند رای شان به نفع وزیر خواهد بود.
به گزارش «قدس آنلاین» محورهای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به این شرح است :
۱ – عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران ها و آسیب های شکل گرفته شده در سنوات گذشته، حال و آینده
۲- سیستم ریلی بهعنوان ایمنترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامهریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهامآمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاکبندی این مسیر بهعنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد میشد ولی همین بلاکبندی بهدلیل سوء مدیریت و برنامهریزی موجب سانحه شد.
۳ - علت بهکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات بهعنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کردهاید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفادههای مدیریتی سکوت کردهاید؟
۴ - توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟
۵ - مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچگاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.
۶ - علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟
۷ - علت اینکه در هیئت دولت بهجای کار وزارتخانه بهدنبال طرحهای حزبسازی هستید، چیست؟
۸ - علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟
۹ - چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟
۱۰ - در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟
۱۱ - برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟
۱۲ - در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار میشد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت میکرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟
۱۳ - کریدورهای بینالمللی عبوری از ایران بهدلیل عدم اقدام بهموقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟
نظر شما