به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، غلامحسین محسنیاژهای در همایش ملی صبر که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: مسئله صلح و سازش و رضایت چیزی نیست که در یک زمان، جامعه و قشر خاص مورد احترام باشد. صلح در همه زمانها و جوامع بشری هم مورد نیاز و هم مورد ارزش است. در اسلام به مسئله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده است. در قرآن مجید در سوره های مختلف، چند آیه به صلح اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: خطر جنگ و دعوا و نزاع برای فرد و جامعه و نسلی که در جنگ و نزاع قرار دارد و حتی نسلهای آینده، بسیار است اما به همان میزان و شاید بالاتر، صلح از اهمیت برخوردار است زیرا زمینه شکوفایی و تعالی یک جامعه یا خانواده را فراهم می کند. بخشش و گذشت نیز از جمله مواردی است که فوقالعاده مورد اهمیت و اهتمام اسلام است. همه دنیا از اهمیت صلح، بخشش و گذشت آگاه هستند و لااقل در زبان، اهمیت این موضوع را بیان میکنند.
صلح و بخشش گاهی اوقات یکطرفه و کاهی دوطرفه است. در پارهای موارد به غیر از صلح یا راهی وجود ندارد یا ممکن است راههای دیگر پرهزینه باشد.
معاون اول قوهقضاییه گفت: تا پایان بهمن سال 95 با زحمت زیادی که شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور به ویژه زندانها کشیدند، حدود 300 نفر از حق قصاص خود و اعدام و سلب حیات طرف مقابل گذشت کردند.
سخنگوی قوهقضاییه با بیان اینکه صلح آثاری بسیار والایی برای فرد مصلح و جامعه دارد گفت: امیدوارم همه تلاش کنیم که محسنات صلح و سازش و بخشش و رضایت برای مردم ملموس شود و در این راستا، رسانهها و کسانی که برای مردم مرجع هستند وظیفه مهمی دارند و قطعا کشور از این قضیه هم نفع میبرد. گذشت و صلح گاهی اوقات به لحاظ مسائل فردی است اما گاهی هم حق فردی مطرح نیست. آیا فردی که مسئول انتظام، قضا و اموال عمومی جامعه است میتواند از بیتالمال ببخشد؟ قطعا حق ندارد.
محسنیاژهای ادامه داد: اگر کسی قاضی است، وظیفه دارد افرادی را بر اساس موازین مجازات کند. آیا قاضی میتواند بدون موازین، فرد مجرم را ببخشد. بخشش قبل یا بعد از محکومیت است و هرکسی نمیتواند حق جامعه را ببخشد. آیا نیروی انتظامی وقتی دزدی را دستگیر میکند، می تواند بدون رضایت شاکی و اجازه دستگاه قضایی ببخشد و رها کند و بگوید کار انسانی کرده است؟
وی درباره تأثیر گذشت و رضایت در کاهش پروندههای قضایی نیز گفت: حقیقتا اگر صلح و سازش بین مردم رواج بیشتری یابد و پرونده قضایی تشکیل نشود، آثار بسیار مثبتی دارد و اگر هم پرونده تشکیل شد، مردم توجیه و در کلانتری یا حتی قبل از قطعیت و اجرای حکم، با هم آشتی کنند. البته در صلح و سازش، رضایت باید از روی میل و رغبت باشد.
در پایان سخنرانی اژه ای ضمن رونمایی از کتاب علمی صبر، تعدادی از افرادی که از حق قصاص خود گذشت کردند، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
نظر شما