قدس آنلان-گروه استانها-بابک رحیمیان: آلودگی صوتی ارمغان جامعه صنعتی و جزو لاینفک شهرهای بزرگ است که تاکنون به دلیل بی اطلاعی شهروندان و یا کم کاری مسئولان راهکار برخورد با آن تنها به خرید شیشه های دوجداره ختم شده است.
در شهر مشهد مقدس تعداد ۴۰۰ هزار موتورسیکلت تردد دارد که هر کدام صدایی نزدیک به ۸۳ دسیبل در فاصله ۱۰ متری خود تولید میکنند و همچنین یک میلیون خودروی سواری میهمان معابرپایتخت معنوی است که در بین آنها خودروی پیکان طبق اندازهگیریهای بهعملآمده صدای۸۱.۶ دسیبل در فاصله ۷.۵ متری دارد.
بنا بر گفته برخی از کارشناسان بیش از نیمی از خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد میکنند درحالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.
دسی بل با گوش ما چه می کند؟
دسیبل واحد اندازهگیری صدا است بهطور مثال صدای یخچال ۴۵ دسیبل و یک مکالمه معمولی در حدود ۶۰ دسیبل است و البته میزان سروصدا بین ۵۷ تا ۶۳ دسیبل خطری ندارد ولی اگر در برابر صدای بلند و بیشتر از ۸۵ دسیبل، برای مدت طولانی قرار بگیرید، دچار کمشنوایی میشوید.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که با شنیدن صدای بوق یک خودرو ناگهان رانندگانی در خودروهای مجاور برافروخته میشوند و یا واکنشهای غیر عادی همراه با پرخاشگری از خود بروز می دهند و این همان تأثیراتی است که آلودگی صوتی از خود بر جای میگذارد و بسیاری از ما بر این باور هستیم که مشکل با ایجاد پنجره دوجداره حل میشود!
وضعیت مشهد غیراستاندارد است
آمارهای ارائهشده در گفتوگو با مدیر محیطزیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد شنیدنش بسیار ناخوشایند است.
محمد پذیرا با اشاره به اینکه حداکثر میزان آلودگی هوا ۵۵ دسیبل برای واحدهای مسکونی و حداکثر آن ۷۵ دسیبل برای واحدهای صنعتی در نظر گرفتهشده است اما میزان آلودگی صوتی مشهد را بر اساس استانداردهای تعیینشده ۹۵ درصد بیشازحد مجاز میخواند.
نظر شما