به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس (ISI) نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵ هزار و ۱۸۳۳ مورد افزایش یافت.
وی گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک نمایه شده کشور در این پایگاه به ۳۸ هزار و ۲۸۲ مورد بود. با این احتساب رشد کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ میلادی به ۱۸ درصد و در واقع بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده است.
دهقانی یادآور شد: در مقایسه با ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا رتبه نخست رشد علمی دنیا همچنان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ از نظر رشد علمی جایگاه آخر درمیان ۲۵ کشور برتر را داشت. البته اطلاعات سال ۲۰۱۷ هنوز کامل نشده است.
وی اظهار داشت: بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان رشد را داشته اند. این کشورها به ترتیب بین ۵ تا ۱۵ درصد رشد کمیت تولید علم داشته اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) معتبرترین مجلات علمی دنیا را نمایه سازی می کند. هر چند کمیت تولید علمی که از ایران در سطح بین المللی منتشر می شود بیش از آن چیزی است که در پایگاه ISI نمایه سازی شده است، اما باید خاطر نشان ساخت که این بخش از تولید علم کشور در برجسته ترین نشریات علمی دنیا منتشر شده اند.
تعداد مدارک ثبت شده یا کمیت تولید علم در ISI (تاریخ ۱۲ خرداد ۹۶) |
|||
میزان رشد |
تعداد مدارک در ۲۰۱۵ |
تعداد مدارک در ۲۰۱۶ |
نام کشور |
۱۸.۰ درصد |
۳۸۲۸۲ |
۴۵۱۸۳ |
ایران |
۱۵.۱ درصد |
۵۲۷۰۱ |
۶۰۶۸۴ |
روسیه |
۸.۳ درصد |
۳۹۲۹۳ |
۴۲۵۴۶ |
لهستان |
۸.۰ درصد |
۱۰۵۲۲۹ |
۱۱۳۶۲۹ |
هند |
۶.۴ درصد |
۳۹۰۱۱۹ |
۴۱۵۱۱۳ |
چین |
۶.۰ درصد |
۴۴۱۶۳ |
۴۶۸۰۹ |
ترکیه |
۵.۱ درصد |
۲۳۳۷۲ |
۲۴۵۶۳ |
اسکاتلند |
۴.۸ درصد |
۹۱۹۷۸ |
۹۶۴۲۳ |
استرالیا |
۴.۶ درصد |
۳۷۲۶۶ |
۳۸۹۹۸ |
سوئد |
۴.۲ درصد |
۲۳۸۲۳ |
۲۴۸۱۷ |
اتریش |
۳.۸ درصد |
۶۲۷۳۹ |
۶۵۱۴۲ |
برزیل |
۳.۸ درصد |
۲۵۶۳۲ |
۲۶۶۱۳ |
دانمارک |
۳.۲ درصد |
۱۶۷۳۹۲ |
۱۷۲۸۱۹ |
انگلستان |
۲.۶ درصد |
۴۲۹۶۱ |
۴۴۰۸۵ |
سوئیس |
۲.۲ درصد |
۵۶۷۶۵ |
۵۸۰۴۱ |
هلند |
۱.۷ درصد |
۱۵۸۹۲۳ |
۱۶۱۵۶۹ |
آلمان |
۰.۸ درصد |
۶۵۰۳۲۶ |
۶۵۵۲۰۹ |
آمریکا |
۰.۶ درصد |
۱۰۶۵۲۵ |
۱۰۷۱۸۵ |
ایتالیا |
۰.۵ درصد |
۸۹۳۶۲ |
۸۹۸۲۶ |
اسپانیا |
۰.۴ درصد |
۳۲۳۳۵ |
۳۲۴۵۳ |
بلژیک |
۰.۲ درصد |
۱۱۳۶۲۴ |
۱۱۳۸۳۳ |
ژاپن |
۰.۲ درصد |
۱۰۲۷۴۹ |
۱۰۲۹۱۶ |
کانادا |
-۰.۲ درصد |
۷۵۶۱۵ |
۷۵۴۶۱ |
کره جنوبی |
-۰.۳ درصد |
۱۰۹۷۱۱ |
۱۰۹۳۸۵ |
فرانسه |
-۲.۹ درصد |
۳۶۶۹۶ |
۳۵۶۱۵ |
تایوان |
وی گفت: سه کشور کره جنوبی، فرانسه و تایوان از رشد منفی کمیت تولید علم برخوردار بوده اند. آنها به ترتیب بین منفی ۰.۲ درصد تا منفی ۲.۹ درصد رشد منفی داشته اند.
دهقانی اظهار داشت: سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۷۲ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۴۹ درصد بوده است.
سرپرست ISC ادامه داد: در حال حاضر آمریکا حدود یک چهارم کمیت علم دنیا را تولید می کند. بعد از این کشور، چین قرار دارد. سهم چین از کل کمیت علم دنیا حدود ۱۶ درصد است. انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و استرالیا کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند. آنها بین ۴ تا ۷ درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند. بعد از ایران کشورهای سوئیس، لهستان، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اتریش و اسکاتلند قرار دارند.
وی افزود: هر چند افزایش کمیت تولید علم یکی از عوامل مهم در رشد علمی کشور است، اما به خودی خود باعث توسعه علمی کشور نمی شود. این مسئله به خوبی در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی اولین بند از این سند است و مرجعیت علمی زمانی حاصل می شود که از علم تولید شده مورد بهره برداری قرار گیرد.
دهقانی یادآور شد: نیمی از تولیدات علم دنیا تنها ۷ درصد از کل میزان استنادهای آن را دریافت می کنند و استناد به مفهوم استفاده است. بنابراین در کنار توجه به رشد کمیت تولید علم باید به سایر عوامل مهم در توسعه علمی کشور از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده، کیفیت تحقیقات و دیپلماسی علمی معطوف شود.
نظر شما