جامعه:از زمانی که فناوری به عنوان عضو نزدیکی از اعضای خانواده، پا به زندگی ما گذاشته است، نام «هارد دیسک» را زیاد شنیده‌ایم. هارد دیسک درایو، نامی است که به محل ذخیره سازی اطلاعات یا همان حافظه همیشگی در انواع دستگاه‌های رایانه‌ای مانند سیستم‌های رایانه‌ای، لپ تاپ ها، تبلت‌ها، گوشی‌ها و حتی تلویزیون‌های هوشمند اختصاص یافته است.

دیسک‌های جامد ، هارددیسک‌های قدیمی را کنار می‌زنند

رها واعظی: در سیستم‌های رایانه‌ای، هارد، همان حافظه دائمی است که تمام اطلاعاتی را که شما بر روی رایانه مشاهده می‌کنید، در خود ذخیره کرده است.

در سال‌های گذشته و پیش از ارتقا و توسعه قطعات رایانه‌ای، تنها هاردهای معمولی دیسک سخت، موسوم به HDD عرضه و استفاده می‌شد، اما از سال ۱۹۷۰ میلادی، توسعه هاردهای SSD بر روی سوپررایانه‌های کمپانی‌های بزرگ آغاز شد و به مرور امکان استفاده عمومی از آن‌ها فراهم شد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی برای نخستین بار هاردهای SSD با حجم ۳۲۰ گیگابایت که فضای ذخیره بسیار زیادی به حساب می‌آمد، عرضه شد و پس از آن در سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین هاردهای یک ترابایتی SSD به دنیا ارائه شد.

فناوری پیش از هارد SSD

پیش از هاردهای SSD، از هاردهای معمولی دیسک سخت با نام HDD به عنوان حافظه داخلی سیستم‌های رایانه‌ای استفاده می‌شد.

هاردهای HDD حدود ۶۰ سال قدمت دارند. فناوری این هاردها به گونه‌ای است که اطلاعات را بر روی یک پلتر ذخیره می‌کند و با کمک بازوی متحرک و یا هد، اطلاعات ذخیره شده را می‌خواند. در این فناوری برق نیز با کمک بُرد به هد و پلتر می‌رسد.

امروزه سرعت چرخش پلتر هاردهای HDD حدود ۵۴۰۰ دور در دقیقه است و در مدل‌های پیشرفته‌تر این هاردها، سرعت چرخش به ۱۵ هزار دور در دقیقه نیز می‌رسد.

این هاردها می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک، حجم بالایی از اطلاعات را برای کاربر خود ذخیره کنند و حجم آن‌ها بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۶ ترابایت متغیر است.

 آسیب‌پذیری هاردهای HDD

زمان بارگذاری سیستم‌ها با استفاده از هاردهای HDD بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه می‌باشد و سر و صدای اندکی هنگام استفاده از این هاردها حس می‌شود. این سر و صدا در واقع ناشی از چرخش دیسک هارد برای بارگذاری یا خواندن اطلاعات است.

یکی از مواردی که اطلاعات موجود در هاردهای HDD را تهدید می‌کند، مغناطیس است. مغناطیس در مجاورت این هاردها، می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها را پاک و یا تخریب کند. این هاردها همچنین در برابر ضربه، لغزش و تکان، بخصوص در هنگام کار بسیار آسیب پذیر هستند.

هاردهای HDD حدود ۷۵۰ گرم وزن دارند و به نظر می‌رسد که در زمان فعلی و با وجود فشرده، سبک و کوچک شدن سیستم‌های فناوری، دیگر زمان استفاده از آن‌ها به پایان رسیده است.

اما باید دید که فناوری جدید این هاردها چه ویژگی‌ها و برتری هایی دارد!

 پیشرفت هاردها در فناوری SSD

امروزه نمونه توسعه یافته هاردهای HDD به هاردهای SSD معروف هستند. این هاردها که به دیسک حالت جامد نیز معروفند، در واقع نسخه پیشرفته‌تر و در ابعاد بزرگ‌تر فلش مموری‌ها هستند.

هاردهای SSD برخلاف نمونه‌های HDD، دیگر هیچ گونه حرکت و یا چرخشی برای بارگذاری اطلاعات درون خود ندارند و به جای آن اطلاعات را در بلوک‌های مخصوصی ذخیره می‌کنند. این دیسک‌ها با سرعت بالایی اطلاعات را برای کاربر خود بازیابی می‌کنند و تماماً الکترونیکی هستند.

هاردهای SSD دارای توان مصرفی پایین، یعنی به طور میانگین در حدود دو تا سه وات هستند و قیمت بسیار گران تری نسبت به هاردهای سخت HDD دارند، البته این قیمت گران با توجه به کارایی و امنیتی که هاردهای SSD دارند، به نظر منطقی می‌آید، بخصوص برای کسانی که قصد ذخیره و انتقال اطلاعات مهمی را دارند.

حجم ذخیره‌سازی این هاردها از نزدیک به یک ترابایت آغاز می‌شود و بسته به انتخاب کاربر تا میزان زیادی افزایش می‌یابد.

سرعت بارگذاری سیستم‌های دارای هارد SSD بین ۱۰ تا ۱۳ ثانیه است و چون دارای قسمت متحرکی نیستند، سرو صدایی نیز تولید نمی‌کنند.

این هاردها به طور معمول عمری بسیار طولانی دارند و سرعت خواندن اطلاعات آن‌ها از ۲۲۰ مگابایت بر ثانیه تا ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه متغیر است.

عملکرد هاردهای SSD تا ۳۰ درصد سریع‌تر از هاردهای HDD می‌باشد و مقاومت بالایی در برابر ضربه و لرزش دارند. در واقع این هاردها دارای مقاومت ۱.۶ برابری در مقابل ضربه هستند و به همین دلیل برای استفاده در لپ تاپ‌ها و سایر فناوری‌های قابل حمل، بسیار مفیدند.

اکنون با اطلاعاتی که بیان شد، بهتر می‌توانید در خصوص انتخاب سیستم‌های مختلف با هر یک از این نوع هاردها تصمیم بگیرید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.