به گزارش قدس آنلاین، سعید رجالی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سامانه سیماک «سامانه مدیریت یکپارچه املاک کشور» در استان اصفهان راهاندازی شده است؛ بنا بر مصوبه قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اداره پست مجری طرح سیماک در کل کشور خواهد بود و استان اصفهان بهعنوان یازدهمین استان این سامانه را راهاندازی و اجرا خواهد کرد.
وی پیرامون جزئیات سامانه سیماک، افزود: یک زیرساخت نرمافزاری دانشبنیان بهمنظور مدیریت املاک و اماکن تهیهشده که شرکت ملی پست راهاندازی و اجرای این طرح را عهدهدار شده است تا مدیریت اموری که مربوط به املاک و اماکن است در ۲۸ دستگاه اجرایی و ۳ دستگاه نظارتی عهدهدار شود، این طرح و سامانه از مراجعات مختلف افراد به سازمانها و ارگانها جلوگیری کرده و آلودگیهای زیستمحیطی و استعلامات فیزیکی را کاهش داده و سلامت سیستم اداری را ارتقا میدهد.
مدیرکل پست استان اصفهان با بیان اینکه به واسطه این سامانه شرکت پست استان اصفهان با بیش از ۲۸ دستگاه دولتی و ۳ دستگاه خصوصی تعامل برقرار میکند، گفت: در این صورت ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش استعلام فیزیکی داریم و با اجرایی شدن این سامانه از جعل اسناد زمین خواری جلوگیری میشود که در این راه از کمک شهرداریها و دهیاریها نیز استفاده خواهیم کرد.
وی در قسمت دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: مدیریت نشانی مکان مرکز (جی نَف) که مربوط به بههنگام سازی اطلاعات و استاندارد کردن آدرسها و متصل کردن کد پستی ۱۰ رقمی به مختصات جغرافیایی مکان است یکی دیگر از فعالیتهای اداره پست استان اصفهان به شمار میرود.
رجالی با بیان اینکه دو ابر پروژه سیماک و جی نَف در بحث شفافیتهای اقتصادی، به اقتصاد مقاومتی کمک بسیار خواهند کرد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته، دولت یک سری وظایف حاکمیتی را به عهده شرکت ملی پست گذاشته است که از بسیاری از موازی کاریها، فسادهای اداری و هزینههای اضافی که سازمانها در تهیه نقشه و سیستمهای کدینگ انجام میدهند؛ جلوگیری خواهد شد.
اجرای دولت الکترونیک مستلزم وجود زیرساختهای لازم است
وی ادامه داد: اگر خواستار اجرای دولت الکترونیک هستیم باید زیرساختهای اجرای این طرحها را فراهم کنیم، اما متأسفانه در استان اصفهان ۶۰ درصد املاک و منازل کد پستی ندارند و این برای شهری مثل اصفهان پذیرفتنی نیست، بر این اساس اداره پست استان پیگیر فراهم ساختن زیرساختهای موردنیاز برای اجرای دولت الکترونیک در استان است.
مدیرکل پست استان اصفهان در ادامه گفت: وظیفه اداره پست این است که در زمینه بستهبندی، تبلیغات، حملونقل و توزیع مویرگی محصولات صنعتی کشور، در کنار صنعتگران باشد؛ با انجام این کار دست دلالها قطع میشود و هزینههای بالای توزیع، کاهش مییابد.
وی تصریح کرد: برای جمعیت ۵ میلیون نفری استان اصفهان لازم است هر نفر یک مرسوله برای تجارت الکترونیکی ارسال کرده باشد، به همین دلیل تا سال ۱۴۰۰ سرانه یک را برای تجارت الکترونیک هدفگذاری کردهایم، تحقق این امر یعنی هر نفر در سال حداقل یکبار از تجارت الکترونیک استفاده کرده و یک مرسوله الکترونیک داشته باشد؛ در اصفهان بسیاری از خدمات پستی راهاندازی شده است که در خیلی از استانهای کشور وجود ندارد و نمونه آن سامانه جامع استعلام خدمات نیابتی است.
رجالی در ادامه گفت: پستمن یک اپلیکیشن آنلاین درخواست پیک موتوری است و کلیه کسانی که در حوزه پیک موتوری فعال هستند میتوانند از این خدمتی که شرکت پست ارائه کرده است استفاده کنند، این اپلیکیشن تا یکماه آینده در شهر اصفهان و ظرف ۳ ماه آینده در سایر شهرستانهای استان اصفهان بهصورت هدفمند اجرا میشود.
وی پیرامون عملکرد شرکت پست تا پایان تیرماه سال جاری، افزود: ۵ میلیون و ۹۴۱ هزار مرسوله تا کنون به استان اصفهان وارد و ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار مورد از استان اصفهان صادر شده است، همچنین طی این مدت ترافیک پستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد در زمینه ارسال مرسولات افزایش داشته است.
مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: همچنین طی ۴ ماهه سال جاری ۴۶ فقره قرارداد با سازمانهای اداری منعقد و ۲۶ هزار و ۶۱۷ فقره ترافیک مرسولاتی از سازمانها دریافت کردیم و ۲۰ فقره با بانکهای مختلف قرارداد داشتیم. در طی این مدت ۲۸۶ هزار فقره ترافیک اسناد و املاک استان اصفهان و ۳۳۳ هزار فقره با ثبت احوال در زمینه کارت ملی هوشمند انعقاد قرارداد داشتیم.
وی تصریح کرد: ۲ هزار نفر در سطح استان اصفهان خدمات پستی ارائه میدهند و این خدمات به معنای خدمات بینابینی سازمانهای مختلف است، به طور کلی میتوان گفت روزانه ۴۸ هزار مرسوله وارد و ۵۶ هزار مورد از استان اصفهان صادر میشود.
رجالی خاطرنشان کرد: مهلت درخواست کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری است؛ تا کنون در استان اصفهان تنها برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر کارت ملی هوشمند صادر شده و برای ۳ میلیون نفر که ۱۵ سال به بالا سن دارند هنوز کارت ملی هوشمند صادر نشده است.
وی در پایان گفت: یکی دیگر از اقدامات شرکت پست استان اصفهان انجام ۲۱ هزار فقره خدمات برای ناجا بوده است؛ طی ۴ ماه نخست سال جاری ۷۶۸ هزار فقره قبوض تلفن همراه، ۲۸ هزار پست بانک، ۵۵ هزار امور مالیاتی، ۲۶ هزار فقره برای فنی و حرفهای، ۳۵ هزار فقره برای تامین اجتماعی، ۱۳ هزار ارائه خدمت به مرکز بهداشت و ۷ هزار خدمت به پزشکی قانونی انجام شده است.
منبع: تسنیم
نظر شما