به گزارش قدس آنلاین، جلسه علنی بررسی صلاحیت محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه کابینه دوازدهم برگزار شد.
در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان، سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر و در موافقت با ظریف، بهرام پارسایی نماینده شیراز، حسین رضازاده نماینده کازرون، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، طیبه سیاوشی شاهعنایتی نماینده مردم تهران سخنرانی کرده و به بیان دیدگاه های خود درباره وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه پرداختند.
روند جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه به شرح زیر است:
سفارت خانهها عملکرد ضعیفی داشته اند/ چهار سال را از دست دادیم
محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: من چند انتقاد نسبت به عملکرد آقای ظریف دارم. آقای رئیس جمهور در ابتدای دوره ریاستشان در چهار سال پیش چند نکته را فرمودند، یکی اینکه بانکها را ساماندهی و تعیین تکلیف می کنند. مسئله دیگری که قرار بود ایشان پیگیری کنند، بحث سفارتخانه هاست.
وی افزود: در خصوص عملکرد سفارتخانه ها نقد جدی دارم و معتقدم عملکرد بسیار ضعیفی داشته اند. من معتقدم باید به عملکرد امور سفارتخانه ها سامان ببخشیم.
پورمختار ضعف مطلق در سفارتخانه ها را به علت نبود نظارت دانست و گفت: اگر می خواهیم در وضعیت اقتصادی، صادرات، بازاریابی و حل مشکلات تجار تغییری ایجاد شود، باید عملکرد سفارتخانه ها تغییر کند، اما متاسفانه برنامه ای برای تغییر این عملکرد دیده نمی شود. من معتقدم باید مجلس و وزارت خارجه از میان فعالان اقتصادی و یا تحصیلکردگان این رشته عده ای را به عنوان رایزن اقتصادی انتخاب کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به جلسه با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: اگر چه آقای ظریف درباره ایجاد معاونت اقتصادی در دوره جدید قول هایی دادند، اما چهار سال را از دست داده ایم. از سوی دیگر در طول این دوره حمایت از اتباع ایرانی بسیار ضعیف شده است. نبود بودجه از سوی سفارتخانه ها دلیل عدم حمایت از اتباع ایرانی در خارج کشور اعلام می شود، اما این دلیل درستی نیست و این روند باید توسط وزیر آتی سامان یابد.
نماینده بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: ضعف دیگری که وجود دارد در ارتباط با کشورهای جهان است، این اقدامات را باید سفارتخانه ها انجام بدهند، اما در حالی که ما شاهد عملکرد رسانه های استکبار برای تخریب جمهوری اسلامی ایران هستیم، سفارتخانه ها هیچ اقدامی برای روشنگری انجام نمی دهند. متاسفانه ضعف سفارتخانه ها از نقاط ضعیف دوران مدیریت آقای ظریف است. آنها مسائل مالی را دلیل این ضعف و کم کاری اعلام می کنند، در حالیکه برخی سفرا به جای انجام امور، به دنبال کارهای شخصی هستند و تجارتخانه راه انداخته اند و یا به تحصیل و امور دیگر می پردازند.
وی در ادامه سخنان خود به ضعف روابط سیاسی با برخی از کشورهای جهان در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: روابط ما در حوزه آمریکای لاتین و برخی نقاط دیگر جهان در دوره وزارت آقای ظریف بسیار ضعیف شده، در حوزه خلیج فارس و همسایگان نیز این ضعف همکاری دیده می شود و در آسیای میانه و آفریقا نیز اوضاع به همین شکل است.
پورمختار در بخش دیگری از سخنان خودش به اقدامات بین المللی علیه ایران اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه نتوانسته در موضوع اقدامات ضدحقوق بشری، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس اجماع جهانی را ایجاد و موجب صدور قطعنامه هایی از سوی سازمان ملل و سایر نهادها در این باره شوند. در آمریکا حقوق بشر رعایت نمی شود و این کشور به صورت آشکار از تروریسم حمایت می کند، اما وزارت خارجه ایران در این حوزه اقدامی نکرده و در مقابل شاهد قطعنامه هایی علیه ایران هستیم.
سفرای ما در خارج از کشور رویکرد اقتصادی ندارند
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: یکی از مسائل مهمی که در سالهای گذشته در مجلس به صورت جدی پیگیری شده، دیپلماسی اقتصاد است که از دولت های قبل مطرح بوده است.
وی با اشاره به تعیین فرصت سه ماهه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در خارج از کشور، ادامه داد: سفارتخانه های ما در حوزه اقتصادی باید با تغییر ساختاری مواجه می شدند، اما در ساختار جدید نیز اشاره ای به آن نشده است. در برنامه ششم بنا بود آنچه را که لازمه این موضوع است ارائه شود اما اتفاق نیافتاد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساسنامه وزارت امور خارجه باید به منظور نهادینه شدن ادبیات دیپلماسی اقتصادی تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر پس از آقای ظریف وزیر دیگری آمد که اعتقادی به این ادبیات نداشت، از نظر قانونی باید ملزم به رعایت آن باشد.
وی با بیان اینکه برنامه های آقای ظریف برنامه های خوبی است اما نیاز به تکمیل دارد، گفت: کمیسیون اقتصادی برای تکمیل این برنامه در خدمت وزارت امور خارجه خواهد بود. اگر این ساختار به معنای مفهوم پایه عملیاتی نشود، نمیتوانیم تضمین آینده را برای دیپلماسی اقتصادی بدهیم.
پور ابراهیمی در پایان گفت: تمام سفرای ما در خارج از کشور رویکردشان یا امنیتی است و یا سیاسی و تنها چیزی که بلد نیستند اقتصادی است.
انتظار داریم وزارت خارجه در مبارزه با استکبار تمام قد وارد شود
بهرام پارسایی نماینده شیراز در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در دوران آقای ظریف سفیران کارآمدی از سوی وزارت امور خارجه به فرانسه، هند، آلمان و استرالیا فرستاده شدند.
وی همراهی تیم اقتصادی در سفرهای ظریف را گویای این حقیقت خواند که اقتصاد در وزارت امور خارجه پررنگ دیده شده است.
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: در برنامه ششم توسعه دست وزارت خارجه از اقتصاد کوتاه و این امور به وزارت صنعت سپرده شد.
پارسایی ادامه داد: انتظار داریم وزارت خارجه در مبارزه با استکبار تمام قد وارد شود، اما در کشور این سربازان و سرداران دیپلماسی را مورد توهین قرار می دهیم، باید ادبیاتمان را با آنها همراه کنیم.
سیاست مبتنی بر تحریم آمریکا از چالش های پیش روی وزارت خارجه است
حسین رضازاده نماینده کازرون در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: از افتخارات آقای ظریف استفاده از رهنمودهای مقام رهبری انقلاب در مذاکرات خارجی است. مقام معظم رهبری در مورد آقای ظریف صفاتی را ذکر کردند که بزرگترین نعمت برای ایشان و دلیل رای اعتماد نمایندگان به ایشان خواهد بود. رهبری آقای ظریف را فردی پرتلاش، انقلابی، دلسوز، متدین، شجاع و مقاوم خواندند.
وی با ترسیم وضعیت سیاست خارجی ایران قبل از دولت یازدهم گفت: ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، قرار گرفتن ذیل فصل هفت، مطرح کردن ابهاماتی پیرامون ابعاد فعالیت هسته ای ایران، تلاش برای منزوی کردن کشور، بررسی کردن پرونده هسته ای ایران به عنوان تهدید علیه بشریت، پیش از دولت یازدهم چارچوب سیاست خارجی ایران را تهدید می کرد.
رضا زاده تصریح کرد: این وضعیت روابط خارجی تاثیرات بدی بر اقتصاد کشور داشت که موجب تورم ۴۵ درصدی، رشد اقتصادی منفی ۶، افزایش واردات، کاهش درآمدهای نفتی و افول رتبه کسب و کار شده بود؛ در چنین شرایطی دولت یازدهم سکان اداره کشور را برعهده گرفت.
نماینده مردم کازرون در مجلس با تاکید بر اینکه انجام این رسالت سنگین امکانپذیر نبود مگر اینکه دیپلماتی برجسته آن را در دست گیرد، گفت: اتخاذ رویکرد منطقی، گفتگوی سازنده، خروج از فصل هفت سازمان ملل، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در جهان به عنوان کشوری اهل تعامل، آشکار شدن قدرت دیپلماسی ایران، آزادشدن میلیارد ها دلار از دارایی های بلوکه شده کشور، بازشدن فضای بین المللی، خروج از انزوا، بر هم خوردن اتحاد آمریکا با کشورهای دیگر دنیا علیه ایران و ایجاد فضای مطلوب سرمایه گذاری خارجی از دستاوردهای سیاست خارجی در دوران آقای ظریف بود.
وی همچنین برخی چالش های پیش روی وزارت خارجه در سال های آینده را برشمرد و گفت: سیاست های آمریکا مبتنی بر تهدید، تحریم و باج خواهی از ایران، تلاش برای بازگرداندن ایران هراسی و شیعه هراسی، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب سعودی ها از چالش های پیش روی جمهوری اسلامی است که غلبه بر این چالش ها نیازمند سپردن امور به وزیری کاردان و باتجربه است.
رضازاده انتصاب اولین سفیر زن در جمهوری اسلامی و سفیر اهل سنت را از ابتکارات ظریف و وزارت امور خارجه خواند.
تحولات جدید منطقه، وزیر خارجهای شجاع و توانمند میطلبد
زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس در جلسه علنی امروز و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف در چهار سال اخیر با تلاشهای شبانهروزی گامهای مؤثری برای ارتقای جایگاه کشورمان در جهان برداشت اما در این راه ناملایمتهای بسیاری دید.
وی افزود: ظریف با اتخاذ راهبرد توقف ایرانهراسی و در مذاکرات دشوار با ۶ قدرت جهانی توانست با جلب همکاریهای بینالمللی، به بحران ساختگی غرب علیه برنامه هستهای ایران پایان دهد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها دکتر ظریف و تیم مذاکرهکننده را افراد امین، شجاع و متدین توصیف کردهاند.
ساعی با اشاره به شرایط امروز جهان و تحولات آینده گفت: وزیری میخواهیم که در طول چهار سال آینده در چالشهای بینالمللی تأثیرگذار باشد، لذا باید با رأی بالا به آقای ظریف کمک کرد تا قدرت چانهزنی بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا پرخاشگر و بیمنطق است، تصریح کرد: با توجه به اظهارات آنها در قبال برجام، در ماههای آینده باید مذاکرات بیشتری با طرفهای اروپایی، چینی و روسی برقرار شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: در حوزه عربستان، قطر و عراق تحولات جدیدی پیشروی ماست که همه آنها قدرت دیپلماسی را میطلبد و در چنین شرایطی باید وزیر خارجهای شجاع، توانمند و عملگرا در چنین دستگاهی قرار گیرد؛ البته دیپلماتهایمان باید همپای وزیر نقش تبلیغی ایفا کنند.
ساعی خاطرنشان کرد: آقای ظریف مصمم است که ساختار قدیمی و به جا مانده از گذشته را بشکند و رویکرد دیپلماسی اقتصادی را در این وزارتخانه تقویت کند.
ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی ساختار وزارت خارجه تأکید دارد
طیبه سیاوشی شاهعنایتی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه توانسته است روابط بحرانی با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی را به خوبی مدیریت کند، اظهار داشت: وزارت خارجه توانسته است روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کند و روابط گستردهای با کشورهای اروپایی برقرار کند.
وی افزود: مخالفت با توافق هستهای، وجه اشتراک کشورهای معاند با جمهوری اسلامی است که سعی میکنند با ایرانهراسی و شیعههراسی دست به تخریب بزنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منش و مشی آقای ظریف، رویکرد جدیدی را به عرصه دیپلماسی کشور وارد کرده که مبتنی بر خودباوری و تعامل سازنده در جهان است.
سیاوشی تصریح کرد: تأکید آقای ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی ساختار وزارت خارجه، نشان از توجه وی به نیازهای مردم و کشور و برنامههای رئیسجمهور دارد.
اعتماد نکردن به آمریکا بزرگترین دستاورد برجام است
سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: برنامه ای که دکتر ظریف برای دولت دوازدهم دارد تصمیم گرفتم به عنوان نماینده مخالف در امور سیاست خارجی صحبت کنم. معتقدم برنامه کلان سیاست خارجی باید در دایره قدرت قرار گیرد و افراد مطلوب که صلاحیت ندارند در این امور نباید دخالت کنند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با انتقاد به برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: تصمیم خواهی و تصمیم گیری و ساز و کار قانونی و پیشگیری از اظهارنظر غیرمسئولانه در سیاست خارجی دربرنامه وزیر خارجه آمده و ایشان به دنبال موانع قانونی و حقوقی برای افراد و دیپلمات های وزارت خارجه است و این پیام خوبی نیست. سیاست کشورنباید تنها در یک وزارتخانه تعیین شود.
ابطحی ، یاد آور شد: سیاست کشور در بخش های اساسی و کلان به دست نهادهای بالادستی تعیین می شود. به نظر می رسد ممانعت از اعمال و سیاست بی تاثیر نباشد و این موضوع را می توان در برجام و ایرادات و مصوبه نمایندگان عنوان کرد. اما ابعاد حقوقی آن با نمایندگان است که اگر قرار باشد در حوزه سیاست خارجی اظهارنظر نکنند به غیر از آقای بروجردی، دیگر نمایندگان نمی توانند ورود کنند.
این نماینده منتقد، عنوان کرد: در تحلیل برنامه جناب ظریف باید گفت، ائمه جمعه هم در نماز جمعه دیگر نمی توانند اظهارنظر کنند، بنابراین ان شاء الله دکتر ظریف خودشان تصمیم خواهند گرفت و این اظهارنظر را تصحیح خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران در برجام به دستاوردی نرسیده است، اظهار داشت: باید گفت برجام یک مکانیزم کنترل بر ایران است و متاسفانه از سوی وزارت خارجه پذیرفته شده است. سوال من این است آیا این توقع دیپلماسی در جنگ است؟ امام صادق (ع) می فرماید ای فرزندم در جلب منفعت اندک و در زیان، کوچک را بزرگ بشمار. حال جای تعجب است که دشمن به این عمل می کند و جای حیرت این است که دوستان شعف دارند که این مذاکرات مثبت بوده است. آقای وزیر شما بارها فرمودید، اگر برجام نقض شود چه ها خواهید کرد. سوال این است که آمریکا چه باید بکند که برجام نقض شده تلقی شود. آمریکا، تحریم، پشت تحریم می آورد و ایران همچنان به برجام وفادار مانده است.
وی که ظریف را با عنوان آقای برجام مورد خطاب قرار داد، عنوان کرد: ایران نیازمند وزیری شجاعی است که در زمان رویارویی با دشمن دیگر لبخند تحویل آن ها ندهد. اگر دستاورد برجام این باشد که به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود، یادآور شد: به گفته خود دکتر ظریف تعهدات برجام عملی نشده و دکتر سیف هم در این باره عنوان کرده است که هیچ و هیچ. معتقدم با پشتوانه مجلس از دولت می توان در برابر تهدیدات آمریکا کوتاه نیامد.
دفاعیات ظریف
محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در نطق دفاعیه خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند و این در حالی است که در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر و یا روستا کشتار و خونریزی صورت می گیرد.
ظریف ادامه داد: استقلال و نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران که به معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران را در چهار دهه گذشته شکل داده است و این حضور مردم رمز اقتدار و قدرت کشور ماست.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قدرقدرت در جهان به غیر از خداوند باری تعالی وجود ندارد، گفت: تمام قدرت های جهان مجبور هستند در برابر اراده ملت ها سر تعظیم فرود آورند. مجموعه ای از سندهای کلیدی و بالادستی همچون سند چشم انداز و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه های کشور در سیاست خارجی را مشخص می کند.
وی تصریح کرد: بی تردید عصر برتری جهان غرب در عرصه بین المللی به پایان آمده و ما وارد عصر پساغربی شدیم. در این دوران سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و کنش گران متعدد شده اند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است. قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است. عناصر مختلف قدرت که جمهوری اسلامی ایران در آن ید طولایی دارد همچون هنجارسازی اجتماعی و گفتمان سازی، امروز قدرت و ارزش راهبردی یافته است.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه افزود: برخی کنشگران منطقه ای همچنان با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر هنوز برای خود و ایران هزینه می تراشند و با اتکا به قدرت های فرامنطقه ای خشونت و افراط را در اعتدال و همکاری برتری دادند و این در حالی است که ایران به لطف الهی و به واسطه چهار دهه مقاومت مردم از ثبات و اقتدار کم نظیری برخوردار است.
ظریف با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی به حساب می آید، اظهار کرد: آنچه به کشور ما قدرت بخشیده است علاوه بر ظرفیت های ذاتی علمی، نظامی و صنعتی پشتوانه معنایی و گفتمانی است، انقلاب اسلامی مردم و مسئولین ما را به خودباوری رسانده و ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده است که امنیت خود را تنها از مردم کشور و از درون خود تامین می کند و به هیچ کشور خارجی هم تکیه نمی کند و با لبخند و اخم دیگران خوشحال یا مضطرب نمی شود.
وی گفت: ایران همچنین قدرت و توان اقتصادی خود را از درون می گیرد و ما به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای به مسئولیت ها و همچنین توان خود واقف هستیم. ایران به عنوان کشوری که به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نخواهد بود خواهان منطقه ای امن، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه ای را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تمام کشورهای این منطقه می داند.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ادامه داد: به لطف خدا در دولت یازدهم گام های بلند و تاریخی برداشته شد که مهمترین آنها گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته ای به قدرت های جهانی بوده است.
وی گفت: با فضل الهی و با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همچنین با مدیریت شجاعانه ریاست محترم جمهور و با پشتوانه توانمندی های کشور خطرات و موانع متعددی از پیش روی نظام مرتفع شد. بهبود وضعیت معیشت مردم به عنوان یکی از مهمترین اهداف وزارت امور خارجه از موانع تهی و شرایط بین المللی دگرگون شد.
ظریف گفت: بپذیریم که ملت ایران با افتخار تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در طی هفتاد سالی است که سازمان ملل متحد ایجاد شده است. در اینجا لازم می دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس مجلس در روند مذاکرات هسته ای، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق قانونی مجلس شورای اسلامی و بزرگترین حمایت مجلس از وزارت امور خارجه است، تشکر کنم.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصویب قانون اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات آمریکا تصویری مقتدرانه از همکاری میان سه قوه جمهوری اسلامی ایران و بیانگر تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع و امنیت کشور است. دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی منوط به برنامه هسته ای نیست، قفل مناسبات خارجی حوزه منطقه ای و بین المللی به صورت هدفمند و هوشمندانه باز شد که حضور نمایندگان عالی ۱۰۵ کشور و سازمان بین المللی در مراسم تحلیف رئیس جمهور که در همین مکان برگزار شد نمود مهمی از این گشایش جهانی است.
وی تصریح کرد: حضور ۳۰ هیات از اروپا شامل ۱۰ هیات به ریاست مقامات رده اول، شامل ۲۰ وزیر و نماینده ویژه، ۲۷ هیات از آسیا با ۱۶ مقام رده اول و ۱۱ وزیر و نماینده ویژه، ۲۶ هیات از آفریقا با ۱۴ مقام رده اول و ۱۲ وزیر و نماینده ویژه، ۹ هیات از آمریکا با سه مقام رده اول و ۶ وزیر و نماینده ویژه که حضورشان در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز سابقه نداشته است، در تاریخ ما ثبت شد.
ظریف گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی های پرفساد و بازگشت قانون مند درآمد حاصله، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی، ورود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که برای بیان کردن اهمیت این عدد مقایسه ای را خواهم داشت مبنی بر اینکه قبل از تحریم ها سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم ۳.۴ میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹ میلیارد دلار بوده است.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه افزایش گردشگری، توسعه همکاری های علم و فناوری و همچنین افزایش همکاری در حوزه هسته ای از دیگر اقدامات سیاست خارجی دولت یازدهم بوده است، گفت: اینها همه دستاوردهای ملت بزرگ ایران است و ارتباطی به وزارت امور خارجه ندارد. پیوند با ایرانیان خارج از کشور علیرغم کمبودهای مالی از گذشته عمیق تر و گسترده تر شده است که جلوه ای از آن را در صف های طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم. در طی چهار سال گذشته با موانعی رو به رو بودیم هم از درون کشور و هم از بیرون کشور. ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی از جمله مشکلات حوزه سیاست خارجی به حساب می آید.
وی با تاکید بر اینکه حتما من آخرین نفری خواهم بود که در حوزه سیاست خارجی تک صدایی در کشور ایجاد خواهم کرد، بیان کرد: من به هیچ عنوان چنین خواسته ای نداشته و نخواهم داشت چرا که وجود چند صدایی در کشور را عامل قدرت، قوام و تقویت مشروعیت نظام می دانم.
ظریف گفت: مناطق پیرامونی ایران و رفتارهای برخی کنشگران در منطقه مهمترین چالش منطقه ای سیاست خارجی ایران به حساب می آید، آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام که ان شاء الله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند، به کار بسته اند اکنون تلاش می کنند با همدستی صهیونیست ها فضای ایران هراسی و شیعه هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگرچه این گروه ها و کشورها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده اند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی را که به سامان رساندن شرایط منطقه است را سنگین تر می سازد. تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده است و به دنبال آن برخی سیاست هایی که علیه ایران توسط سیاستمداران آن انجام می گیرد ناشی از توهم و کج فهمی توامان است.
ظریف گفت: وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت دیگر نهادها، تقویت این باور در سیاستمداران ایالت متحده امریکا است که ایران ستیزی سکه ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی ها از یکسو و نیز گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.
وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی ایران از یکسو و انتخاب های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده گذشته نتیجه ای جز نگرانی افزون تر و انزوای بیشتر برای امریکا نخواهد داشت.
وزیر پیشنهادی وزارت خارجه با بیان اینکه برجام حاصل اعتماد به امریکا نیست و جمله به جمله آن نشانه دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به امریکا است، ادامه داد: انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این هدف است.
ظریف اظهار کرد: ما باید برای سیاستمداران امریکا این باور را تقویت کنیم که دولتمردان پیش از شما پس از سال تکرار تجربه تحمیل و تحریم به پای میز مذاکره آمدند و اکنون نیز نه تنها امریکا به عنوان یک عضو برجام تعهدات خود را نمی تواند فراموش کند و با عهدشکنی یک تفاهم بین المللی را نادیده بگیرد بلکه چنین سیاستی باعث انزوای امریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همانگونه که ریاست جمهوری در سخنرانی دیروز خود هم بیان کردند باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است که این نشانه بی اعتمادی در دوران مذاکره با ایالات متحده امریکا است.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این موضوع بهره برداری از دیپلماسی عمومی و استفاده روش ها و ابزارهای متنوع اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است. حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یکسو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور و به ویژه استان های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت های قدرت معنای جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید که با تلاش و کوشش و با کمک شما و با بودجه ای که جهت حمایت از ایرانیان خارج از کشور در اختیار ما قرار خواهید داد، اقدامات بهتری را در آینده انجام خواهیم داد.
وزیر پیشنهادی وزارت خارجه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد مردم سالاری دینی نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی ایران دارد و بهره گیری از راهنمایی نمایندگان محترم در کمیسیون های مختلف در نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولقه اقتدار ملی و سیاست خارجی است.
ظریف عنوان کرد: در صورتی که افتخار تداوم خدمت را با رای نمایندگان ملت بزرگ ایران پیدا کنند با توجه به چالش های موجود دو ابر اولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد.
وی گفت: حل مشکلات منطقه ای و توسعه روابط با همسایگان زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در محیط پیرامونی کاهش می دهد و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد. همسایگان بهترین شرکای اقتصادی ما هستند و حوز بخش خصوصی در کشور های همسایه با حمایت دولت به عنوان ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است.
وزیر پیشنهادی وزارت خارجه افزود: ما سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت های لازم برای حضور کارآفرینان را در بازارهای حوزه پیرامونی فراهم خواهیم ساخت، گسترش همکاری های دو و چند جانبه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه گرفته تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن برای تمام کشورها چه در منطقه و چه در داخل کشورها ضرورتی انکارناپذیر است.
ظریف با بیان اینکه این ضرورت را هم در برنامه ها و هم در ساختار وزارتخانه پیش بینی کرده ایم، تصریح کرد: مهمترین دستور کار ما در مسئله منطقه ایجاد جبهه ای واحد در منطقه در جهت مبارزه با تروریسم است، همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیست و جریان مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن مسئله فلسطین به عنوان مهمترین جهان اسلام رمز اتحاد منطقه ای ما خواهد بود.
وی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ما تامین منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است که تحقق این امر مهم در وزارت خارجه با محور قرار دادن این مسئله در متن دیپلماسی تحقق می یابد. دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی و دستگاه های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.
ظریف بیان داشت: وزارت خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی ساختار مرکز و سفارتخانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران سفرا و کارشناسان معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت. در این مسیر ورود به بازارهای جهانی و منطقه ای برای صادرات کالا و خدمات، تضمین سرمایه و جذب گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دنیا در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.
وزیر پیشنهادی وزارت خارجه ادامه داد: برای پیگیری این دو ابر اولویت چابک سازی ساختار را با هدف برجسته کردن همکاری های منطقه ای و اقتصاد مقاومتی مراحل خود را طی می کند و انشاالله امروز امضا خواهد شد که بین ما و سازمان امور استخدامی این مسئله صورت خواهد گرفت. اجتناب از تصمیم های شتاب زده، زودباوری و اتکا به خرد جمعی و همچنین از انتقاد سازنده و هم فکری با نخبگان دانشگاهی و همینطور نمایندگان مجلس راهنمای جهت گیری اجرایی وزارت امور خارجه خواهد بود.
نظر شما