تحولات لبنان و فلسطین

نادری در این نشست با ببان اینکه همواره تلاشم کرده‌ام، از بازیگری دور نمانم، گفت:به کسانی که به من پیشنهادهمکاری می‌دهند، می‌گویم به یک شرط با شما فعالیت می‌کنم و آن اینکه خللی در عرصه بازیگری بنده به وجود نیاید. وی افزود: وقتی که آقای تقیانی پور نمایش  کلنل را به من پیشنهاد دادند، من به حجم نقش نگاهی نداشتم بلکه پیچیدگی موجود در متن و مضمون انتخاب کردن به این کاراکتر زیبایی می‌دهد. وی با بیان اینکه بزرگترین واقعه مذهبی عاشوراست، گفت: در همین واقعه، زیباترین شخصیت‌ها نیز «حر» است. مهم ترین ویژگی این نمایش نیز همین تأمل در موضوع انتخاب است.

گاهی تنها واکنش انسان به تناقض ها پوزخند است

قدس آنلاین- جهل مردم همواره از پدیده‌های مسئله‌ساز در همه برهه‌های تاریخ بوده است. این روزها نمایشی با مضمون جهل مردم به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفته است. داستان نمایش «کلنل» در دوران مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمدعلی شاه قاجار) روایت می‌شود. میزگرد عوامل این نمایش با حضور خیرالله تقیانی پور نویسنده و کارگردان و اتابک نادری و زینب قمری، بازیگران نمایش در غرفه روزنامه قدس در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

نادری در این نشست با ببان اینکه همواره تلاشم کرده‌ام، از بازیگری دور نمانم، گفت:به کسانی که به من پیشنهادهمکاری می‌دهند، می‌گویم به یک شرط با شما فعالیت می‌کنم و آن اینکه خللی در عرصه بازیگری بنده به وجود نیاید. وی افزود: وقتی که آقای تقیانی پور نمایش  کلنل را به من پیشنهاد دادند، من به حجم نقش نگاهی نداشتم بلکه پیچیدگی موجود در متن و مضمون انتخاب کردن به این کاراکتر زیبایی می‌دهد. وی با بیان اینکه بزرگترین واقعه مذهبی عاشوراست، گفت: در همین واقعه، زیباترین شخصیت‌ها نیز «حر» است. مهم ترین ویژگی این نمایش نیز همین تأمل در موضوع انتخاب است.

وی با بیان اینکه کلنل به لزوم درک عمیق از وقایع عاشورا و احوال مردم آن روزگار می‌پردازد، گفت:مردمی ‌که با تفسیرهای غلط از دین، مصلح زمانه خود را می‌کشند. این آدم‌ها در ظاهر مانده‌اند اما از باطن خود خبری ندارند و چشم و گوش خود را به روی واقعیت می‌بندند ودر جهل خود می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه تفاوتی میان بازی در نمایش‌های ایرانی و اقتباس شده از متون خارجی نمی‌بیند، افزود: آنچه مهم است، خلق شخصیتی است که تماشاگر بتواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند، البته آنچه ما به لحاظ همذات پنداری در نمایشنامه ایرانی شاهدیم در نمایشنامه‌های دیگر نمی‌بینیم. برای یک بازیگر، نزدیک شدن به یک کاراکتر ایرانی خیلی راحت است چراکه در یک نمایشنامه ایرانی ما به‌ازاهای بیشتری برای شخصیت‌های نمایش وجود دارد.

سلبریتی بودن برایمان مهم نبود

تقیانی پور نیز در ادامه این میزگرد گفت: من در این نمایش سعی کردم به  مردمانی نظر بیندازم که در جهل خود همسو هستند. ما در بخشی از این نمایش کمدی را هم شاهدیم، به این دلیل که کمدی همیشه وجود داشته همان طور که تناقض بوده است. کمدی در این نمایش از دید من از جنس پوزخند است چرا که در جاهایی که تناقض وجود دارد تنها واکنشی که انسان می‌تواند داشته باشد پوزخند است.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش نیز تأکید کرد: سعی کردم در چیدمان بازیگران به نوعی عمل کنم که در ظرافت کار تأثیرگذار باشد. همه عزیزان بازیگر در نمایش، ازجمله هنرمندان بنام در این عرصه اند ولی برای من خاستگاه فعالیت تئاتری آن‌ها مهم بود و بحث سینما و تلویزیون  وسلبریتی بودن و نبودن برایمان آنچنان اهمیتی نداشت.

زینب قمری هم با بیان اینکه با تأخیر به گروه اضافه شده است، افزود: خوشبختانه دوستان برای رسیدن به نقش، به من خیلی کمک کردند و نوعی تعامل و همبستگی در گروه ایجاد شد. در این گروه بازیگر چهره بودن و نبودن اهمیتی نداشت بلکه گروه در ارتباط خوبی بودند و من هم سعی کردم که با شخصیت ارتباط خوبی را برقرار کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.