به گزارش قدس آنلاین، خیرالله خادمی روز یکشنبه در بازدید از روند اجرای طرح راه آهن میانه - تبریز در گفت و گویی افزود: عملیات روسازی ۱۱۵ کیلومتر از این خط ریلی در حدفاصل ۱۳۲ کیلومتری میانه تا بستانآباد به صورت یک خطه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و روسازی ۱۷ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی تکمیل میشود.
وی با بیان اینکه ارزش ریالی این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و برای اتمام عملیات این پروژه حداقل به ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا عملیات تکمیلی آن به بستان آباد برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و در صورت تامین ۳ هزار میلیارد ریال دیگر نیز کار ایمن سازی و آماده سازی خط برای عبور قطارهای مسافربری و باری فراهم می شود.
خادمی ادامه داد: این خط ریلی از شریانهای اصلی شبکه راهآهن سراسری در منطقه شمالغرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است.
وی گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی بیش از ۲ هزار کیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا بوده که می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: راهآهن میانه - تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر به صورت ۲ خطه در دست اجرا است و بیشتر مسیر از مناطق کوهستانی و سردسیر عبور میکند.
خادمی ادامه داد: حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر را پلها و آبروها تشکیل میدهد و حدود ۱۷ کیلومتر مسیر نیز گالری و تونل است و همین موضوع موجب پیچیدگیهایی در اجرا میشود.
وی گفت: مرحله اول این طرح در فاصله میانه - بستان آباد به صورت یک خطه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و دارای ۳ ایستگاه درجه ۳ بوده که به طور کامل ساخته شده و ۳ ایستگاه درجه ۲ هم در دست اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح را ۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: به زودی عملیات زیرسازی این محور تکمیل میشود.
خادمی ادامه داد: از ۱۳۲ کیلومتر خط اصلی، ۱۱۵ کیلومتر عملیات بالاستریزی و ریلگذاری انجام شده است و ۱۷ کیلومتر باقی مانده به زودی به اتمام می رسد.
وی اظهارکرد: عملیات اجرایی بعد از ایستگاه بستانآباد در حال اجرا بوده و از این شهرستان تا ایستگاه باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی ۲۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده و ۸ کیلومتر دیگر هم در مرحله انجام عملیات خاکی است.
خادمی افزود: در این محدوده ۵ پل خاص بزرگ وجود دارد که در مرحله شمعریزی و احداث پایههاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی از زیرسازی و ریل گذاری راه آهن میانه - تبریز و ساختمان ایستگاه بستان آباد نیز بازدید کرد.
طرح دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت ۱۸ سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.
این خط به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شد.
منبع: ایرنا
نظر شما