تحولات لبنان و فلسطین

قدس انلاین : از گذشته تا کنون جاده‌های ترانزیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده‎‌اند، به طور مثال جاده ابریشم محور مبادلاتی کالاهای کشورهای شرق، غرب و جنوب آسیا بوده که کشورهای شمال افریقا و غرب اروپا را به هم پیوند داده است.

مشکلات مرز دوغارون همچنان پابرجاست
امروزه ترانزیت نسبت به گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونه‌ای که اقتصاد بسیاری از صنعت گران و مرز نشینان به آن وابسته شده است، از این جهت اگر زمانی اختلالی در ترانزیت و حمل و نقل برون مرزی ایجاد شود بسیاری از حلقه‌های اقتصاد دچار چالش شده و همچنین بازارهای هدف صادرکنندگان را دچار بحران می‌کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، استان خراسان رضوی به جهت موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای سه مرز سرخس، لطف‌آباد و دوغارون است که البته مهم‌ترین آن دوغارون است، این سه مرز به جهت ارتباط با کشورهای آسیای میانه اهمیت بسیاری داشته به طوری که بازارهای هدف تعدادی از صنعت‌گران داخلی و به ویژه‌ خراسانی‌ها در این کشورها بسیار مطلوب است.
مرز دوغارون به جهت قرار گیری ویژه‌ای و همچنین امنیتی که دارد مورد توجه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و راننده‌های ترانزیت قرار گرفته است، اما امروزه به جهت مشکلات عدیده‌ای که دارد شاهد صف‌های خروجی گاها چندکیلومتری در این مرز هستیم.
طی بازدیدی که خبرنگاران از این مرز داشتند بسیاری از این مشکلات به علت عدم زیر ساخت‌های نامناسب این گمرک عنوان شد، در این گمرک دستگاه XRY  ویژه‌ای وجود دارد که به گفته مسئولان گمرک دوغارون از پیشرفته ترین دستگاه‌های موجود است، این دستگاه به جهت سرعت بالایی که در اسکن ماشین‌های ترانزیت دارد بسیاری از روند کارهای موجود را تسریع بخشیده اما بازهم به واسطه مشکلات و زیرساخت‌های نامناسب این گمرک شاهد صف‌های طولانی خروجی به سمت افغانستان هستیم.
مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است
ابراهیم عطایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است، عنوان کرد: قسمتی از مشکلات دوغارون مربوط به ساعات کاری بوده که گفته شده ساعات کاری افزایش می‌یابد اما  افزایش ساعت کاری اثر چندانی در حل مشکلات نداشته است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در سمت افغانستان وجود دارد، عنوان کرد: در سمت افغانستان دو باسکول وجود دارد اما در حال حاضر فقط از یک باسکول استفاده می‌شود و همچنین ثبت CMR زمان بر بوده که از این جهت شاهد صف‌های طولانی در دوغارون هستیم.
عطایی با بیان اینکه راننده‌های ترانزیت به سمت وسوی حمل‌ونقل داخلی می‌روند، افزود: با توجه به اینکه راننده‌های ترانزیت با خواب‌های مرزی که بعضا 8 الی 9 روز زمان می‌برد مواجه هستند از این جهت کرایه‌های خود را افزایش داده و یا به سمت‌وسوی حمل‌ونقل داخلی میل پیدا می‌کنند که در نتیجه شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات در دوغارون مشکلات سیستماتیک و زیرساختی است، تصریح کرد: دوغارون جزو معدود مرزهایی است که محدودیت فضایی ندارد از این جهت با اصلاح زیرساخت‌ها می‌توان خروجی کامیون‌ها را افزایش داد.
بندرامیرآباد می‌تواند جایگزین مسیر ترکمستان شود
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بندرامیرآباد شمال کشور می‌تواند مسیرجایگزین ترکمنستان شود، عنوان کرد: کلیه‌ بارهایی که به سمت قزاقستان می‌رود می‌توانیم از طریق بندرامیرآباد با قیمت مناسب به وسیله کشتی به بندر آکتائو قزاقستان انتقال دهیم که در نهایت وارد کشورهای قزاقستان و دیگر کشورها شود. از این جهت اگر طرح این مسیر تصویب شود دست کم این بازخورد را خواهد داشت که ترکمن‌ها کمی فشارهای وارده به ایران را کمتر کنند. 
عطایی با بیان اینکه ترکمنستان عوارض 5/1 دلاری برای هرکیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند، بیان کرد: ترکمنستان برای ورود ماشین‌های ترانزیت ایرانی که مقصد آنان ازبکستان و دیگر کشورها است عوارض 5/1 دلار بابت هر کیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند لذا ایران به جهت اعتراض نسبت به این قانون و کاهش عوارض اجازه ورود کامیون‌های ترکمن را نداد و فقط اجازه صادارت را داده است اما متاسفانه این اقدام ثمر بخش نبوده و ضربه‌ای به ترانزیت کشور وارد کرده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترکمنستان در بندرترکمن باشی سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است، افزود: ترکمنستان قصد دارد مسیر شمال اروپا، ترکیه و روسیه که بعضا از ایران صورت می‌گرفته است از طریق گرجستان و دریای خزر و بندرترکمن باشی انجام دهد که در نتیجه باعث کمرنگ‌تر شدن ایران در مسیر ترانزیت می‌شود.
عطایی با اشاره به اینکه ترکمنستان جهت حمایت خود در صدد حذف ایران از مسیر ترانزیت است، عنوان کرد: ترکمنستان به جهت افزایش قدرت بندر ترکمن باشی و مسیر لاجورد در صدد انجام این کار بوده، از این جهت تعامل و یافتن مسیر جایگزین ضروری است.
وی در خصوص اهمیت ترانزیت عنوان کرد: در شرایط کنونی و تحریم‌های پیش‎رو تنها پروسه‌ای که به خوبی می‌شود از آن بهره‌برداری کرد ترانزیت است، از این جهت با حمایت دولت می‌توان رشد خوبی در این زمینه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.