تحولات لبنان و فلسطین

عباس خطیبی‌گفت: در قالب اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و بودجه عمومی، تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان هزینه شده است.

پیشرفت مطلوب عملیات احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عباس خطیبی‌ درباره راه‌آهن چابهار - زاهدان و سرمایه‌گذاری شرکت IPGL هند در ساخت و تأمین ناوگان این خط ریلی توضیح داد: این خط ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال احداث است.

وی با بیان اینکه پیشرفت عملیات احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان مطلوب ارزیابی می‌شود، افزود: ‌این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر است، ‌امیدواریم این پروژه از سمت زاهدان ‌هم به سرعت تکمیل شود.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اضافه کرد: در قالب اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و بودجه عمومی‌، تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان هزینه شده است.

خطیبی درباره سرمایه‌گذاری شرکت هندی در این پروژه در حوزه‌های زیرساخت و تأمین ناوگان، گفت: با شرکت هندی گفت‌وگوهای مفصلی داشته‌ایم و قرار شده است، آنها سرمایه‌گذاری داشته باشند، مدت تفاهم‌نامه پس از آن منقضی شد، اما مجددا این تفاهم‌نامه را تمدید کردیم.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اظهار داشت‌: با وجود تمدید تفاهم‌نامه، ‌هنوز طرفین به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاری‌ در این‌باره دست نیافته‌ایم‌.

در قالب قرارداد حضور هندی‌ها در بندر چابهار، مقرر بود، شرکت IPGL هند در کنار سرمایه‌گذاری و تأمین تجهیزات در بندر چابهار، ارقامی هم بابت سرمایه‌گذاری در زیرساخت و تأمین ناوگان خط‌آهن چابهار - زاهدان اختصاص دهد.

موضوع سرمایه‌گذاری شرکت هندی و تأمین تجهیزات در بندر شهید بهشتی چابهار، محقق و وارد مرحله عملیاتی شده است.

پروژه راه‌آهن چابهار شامل دو بخش مسیر چابهار ـ زاهدان و همچنین مسیر زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ گناباد ـ ایستگاه یونسی در راه‌آهن بافق ـ مشهد است.

‌این دو مسیر ریلی در پیوست شماره یک قانون به عنوان دو طرح مستقل عنوان شد؛ خط‌آهن چابهار ـ زاهدان در سال ۸۹ ردیف بودجه گرفت و بخش زاهدان تا ایستگاه یونسی از سال ۹۴ در پیوست قانون آمد.

‌عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سال ۸۹ در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) آغاز شد، اما آغاز رسمی تکمیل پروژه از سال ۹۳ کلید خورد، مسیر به طول ۶۱۰ کیلومتر شامل یک خط ۳۱۰ کیلومتری از چابهار تا ایرانشهر و یک خط ۳۰۰ کیلومتری از ایرانشهر تا زاهدان است؛ ‌تکمیل قطعه ایرانشهر تا زاهدان از سال ۹۵ آغاز شده است‌.

اگر چابهار به زاهدان از طریق ریل متصل شود، در واقع بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی متصل کرده‌ایم و دغدغه اصلی کشور رفع می‌شود، اما برای تکمیل این کریدور ضرورت دارد، زاهدان هم به مشهد متصل شود که این در این مسیر ۷۵۰ کیلومتری مطالعات فاز یک به پایان رسیده است.

همچنین مقرر شده است‌ در بخش اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی‌ از ظرفیت صندوق توسعه ملی به صورت قرارداد ساخت با فاینانس و واگذاری BLT با کنسرسیوم مذاکره شود، بدین ترتیب که ۷۰ درصد تأمین مالی را صندوق توسعه، ۲۰ درصد شرکت پیمانکار کنسرسیوم و ۱۰ درصد دولت تأمین کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.