تحولات منطقه

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر شعار هوشمند سازی را بیان می‌کنیم باید در زمان کوتاه مزه این بحث برای شهروندان و زائران قابل چشیدن باشد. مردم می‌خواهند مزه هوشمند سازی را در زندگی خود بچشند.

شهروندان می‌خواهند مزه هوشمند سازی را بچشند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
به گزارش قدس آنلاین ، محمد هادی مهدی نیا، عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شرایط اجتماعی مشهد می‌طلبد که به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم، افزود: در حال حاضر که میزان ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند و اینترنت در کشور ما حتی از متوسط جهانی نیز بالاتر است و از سوی دیگر اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که ارتباط خوبی را با حوزه «آی تی» برقرار می‌کنند، طبیعی است که اجرایی کردن شهر هوشمند که یکی از مباحث آن، «شهروند هوشمند» هست، تحقق پذیرتر و امکان پذیرتر خواهد بود. اگر اکثریت مردم به این موضوع آشنا باشند و از محصولات حوزه شهر هوشمند استفاده کنند، با گام‌های مطمئن‌تری به سمت تحقق شهر هوشمند پیش خواهیم رفت. از این رو، من افق را روشن می‌بینم هم به دلیل اینکه مردم مشهد با حوزه «آی تی» ارتباط وسیع دارند و هم اینکه قشر جوان توانسته خودش را به خوبی با اطلاعات روز هماهنگ کند.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد، زیر ساخت‌های مشهد را برای تحقق شهر هوشمند مناسب ارزیابی کرد و گفت: در خصوص زیر ساخت‌های فیزیکی از جمله فیبرهای نوری و ابرهای اطلاعاتی، وضعیت مناسبی داریم. اما در بخش‌های دیتا، اطلاعات زمین مرجع و اطلاعات مکانی که به نوعی پایه و اساس بخش هوشمند سازی است، نقیصه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را ترمیم کنیم.
مهدی‌نیا با تاکید بر اینکه هوشمند سازی باید بر اساس «محصول محوری» آغاز شود، خاطر نشان کرد: در گام اول باید محصولاتی را تولید کنیم تا فرایند مدیریت شهری و فرایند ارتباط بین شهروندان و مدیریت شهری را از طریق توانایی‌های حوزه «آی تی» تسهیل کند. وقتی محصول محوری را در دستور کار قرار دهیم شهروندان به صورت عینی می‌بینند که این محصولات روند زندگی و ارتباطات آنها را ساده‌تر کرده است و احساس می‌کنند که به عنوان یک شهروند هوشمند در یک شهر هوشمند زندگی می‌کنند. باید محصول محور پیش برویم و متناسب با آن محصول، کسری‌ها و نواقصی که وجود دارد را مورد هدف قرار بدهیم و اصلاح کنیم.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری در حوزه فعالیت‌های شهرسازی است، گفت: مراجعات مردم به شهرداری‌های مختلف بیشتر برای موضوع شهرسازی است که در این رابطه می‌توان فضایی ایجاد کرد که این فرایندها و مراجعات از طریق مفهوم دولت الکترونیک انجام شود. باید این فرایندها  بر بستر آی تی و از طریق شهروند سپاری به خود مردم واگذار شود.
وی افزود: در حوزه بسترهای اطلاعاتی مخصوصا اطلاعات مکانی نیز می‌توان هوشمند سازی را پیاده کرد که منجر به شفاف سازی اطلاعات شهری می‌شود و مردم هر چه بیشتر با حقوق و تکالیف خود در حوزه شهری آشنا می‌شوند.
محمد هادی مهدی‌نیا در خصوص ضرورت برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع «شهر هوشمند» نیز خاطر نشان کرد: به دلیل آن که شورای شهر پنجم و به تبع آن مدیریت شهری مشهد، شعار «شهر هوشمند» را چه در دوره تبلیغات انتخاباتی و چه بعد از آن، سر لوحه کار خود قرار دادند، لازم و ضروری هست که حتما اقدامات انجام شده در یک سال گذشته، در قالب نمایشگاه‌هایی برای اطلاع رسانی به مردم ارائه شود و فضایی مهیا شود که متخصصین بتوانند در این موضوعات اظهار نظر کنند تا در فرصت باقی مانده تا انتهای این دوره از شورا، اقدامات سازنده‌تری در زمینه هوشمند سازی در شهر انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.